Egy jó grafikon többet ér minden szónál!

2014. június 24. kedd - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Lenne egy grafikon, amit szívesen megnéznék. Azt ábrázolná, hogy az internetre kiírt magyar mondatokat hány ember olvassa el. Hány mondatot olvas el több mint ezer ember, és hányat nem olvas el senki? A hálón annyi szöveg születik mindennap, és a legtöbbje feledésbe is merül. Ma már, ha a szöveg az elején nem elég érdekes, senki nem fogja tovább olvasni, hátha megjavul a végén.

Éppen ezért olyan fontosak a figyelemfelkeltő képek, és a képek között is különleges helyet foglalnak el a grafikonok.  A grafikon olyan tömény információbomba, hogy a kifejezetten tömörséget igénylő fórumokon (például Facebook) is megállja a helyét. Nem csoda, hogy a szórakoztató oldalakra is rég betörtek már. Egy jó grafikonba több száz, akár több ezer szó sűríthető be, ráadásul sokkal olvasmányosabb: az olvasó száraz leírás helyett egy rejtvényt kezdhet el, amikor értelmezi az ábrát.

A nyitott kérdésekre persze még mindig ott vannak a szavak – amiket így biztosan elolvasnak. A grafikon segít abban, hogy a szövegét is érdekesebbnek tartsák. Ráadásul kiváló alkalom a szakértői státusz építésére: a  pontos számadatok bemutatása megerősíti az olvasót abban, hogy a témát jól ismerő szerzőtől olvas. Összességében ez páratlan lehetőség arra, hogy egyszerre érdekesebbé és komolyabbá tegye kommunikációját.

Kép: FreeDigitalPhotos.net/digitalart

A grafikon szörnyű dolgokat is mondhat

Persze grafikonnal is lehet hibázni – és van olyan hiba, mely porig rombolja a szakmai tekintélyét. A megbízhatóság érzete, amit a pontos, számszerűsített adatok sugallnak, könnyen elillanhat, ha súlyos módszertani hibát vét. Különösen figyeljen az alábbi háromra:

  • Válasszon megfelelő diagramtípust! Vonaldiagramon csak folyamatos értékeket kössön össze, a kördiagram rész és egész viszonyáról szól, a trendvonalat pedig akkor használja, ha az valóban illeszkedik a mondanivalóhoz. Ha bizonytalan, nézzen körbe, hasonló adatsorokat hogyan szoktak megjeleníteni.
  • Figyeljen a mértékegységekre! Ha angolszász nyelvterületről fordít, ellenőrizze, hogy nem keverednek-e különböző mértékegységek. Nagy összegeknél is elronthatja az elemzést, ha szem elől téveszti, hogy az ábra ezer forintokról szól-e, vagy milliókról.
  • Óvatosan keverje a különböző helyekről származó adatokat! Ha több forrásból gyűjt adatokat, gondosan ellenőrizze, hogy azok összehasonlíthatóak-e, ha nem biztos benne, inkább készítsen két különböző ábrát a források megnevezésével.
A végső megoldás: infografika
Az infografika a rajz, fénykép és a szöveg együttes alkalmazása, mindezen területek formanyelvének felhasználásával létrejött illusztráció – írja a Wikipédia. Több mint egy fénykép, összetettebb, mint egy rajz, és sokkal informatívabb, mint az önmagában álló írott szöveg. Célja minden esetben az információközlés. A jó infografika figyelemfelkeltő, informatív, közérthető. Nem könnyű ilyet készíteni, de akár ingyenes eszközök segítségével is próbálkozhatunk magunk. Például itt.

Amikor a grafikon készítője egy lelkes amatőr…

Vigyázat: egy grafikont még így is könnyen el lehet rontani! Ne, hagyja, hogy néhány csapda tönkretegye a kemény munkával összerakott bejegyzést! A következő öt tanács megfogadásával buta hibákat kerülhet el.

  • Legyenek jól megkülönböztethetőek a színek és olvashatóak a feliratok.
  • Ne vesszen el a részletekben, inkább vonjon össze, legyen egy „egyéb” kategória.
  • Oszlop- és vonaldiagramnál a nullpont kijelölése kritikus kérdés. Ha „levágja” az oszlopok alját, az ábra szándékos félrevezetésnek tűnhet, ha nem vágja le, a grafikon könnyen válik semmitmondóvá. Olyan nullpontot válasszon, amelyhez képest jól látszanak a különbségek, és indokolja döntését a leírásban.
  • A cím tegye nyilvánvalóvá, hogy miről szól az ábra. Ne hagyjon nyitva olyan egyszerű kérdéseket, mint: Mikor? Hol? Mit?
  • Ha a cikkét várhatóan nyomtatni is fogják, használjon kontrasztos, nyomtatóbarát színeket.

Egy jól megírt címsor megragadja a figyelmet. A címsor beljebb visz a cikkbe, ahol egy átgondolt grafikon többet mond minden szónál. Gazdagítsa üzleti kommunikációját ezekkel az apró fortélyokkal. Kis figyelemmel, törődéssel és a fenti csapdák kikerülésével a grafikon a legjobb barátja lehet. A következő cikkemben bemutatok néhány apró trükköt, hogy a grafikon még annál is jobb hírét keltse, mint amit az adatsor alapján elvárhat tőle.

Langmár Zsuzsanna
www.szovegirasblog.hu

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek