E-útdíj: fegyver a NAV-nál – pajzs az adózónál

A teherforgalmat érintő elektronikus útdíj bevezetésével párhuzamosan a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közvetlen törvényi felhatalmazást kapott, hogy az útdíjfizetéssel kapcsolatos adatokhoz hozzáférjen, és azokat átvegye.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mindenhová beláthat a NAV az útdíj "szemén" keresztül - Kép: MTI, Fotó: Balázs Attila

Ezek az adatok új távlatokat nyithatnak meg az adóellenőrzések területén, különösen érzékenyen érinthetik például az EU-n belüli árumozgások vizsgálatát. „Ugyanakkor a rendszer adataival az adózók is könnyebben igazolhatják majd a megtett útvonalat és az áruk kiszállítását.” – mutatott rá Siklós Márta, a LeitnerLeitner vezető adótanácsadója.

Adóellenőrzési tapasztalatok azt mutatják, hogy sok cégnek problémát jelent az áruk külföldre szállításának igazolása, mely az adómentes értékesítés feltétele. Ugyan elméletileg létezik egy NAV információs füzet, amely felsorolja az igazolásra alkalmas dokumentumokat, de egyértelmű törvényi meghatározás hiányában az e célból készített iratokat nem mindig fogadja el a hivatal. Eközben a nemzetközi vonatkozású adóellenőrzések száma folyamatosan emelkedik – különösen azokban az ágazatokban, ahol nagy mennyiségben cserélnek gazdát egyedileg azonosíthatatlan termékek. A kivitel igazolása, valamint az áru útjának bizonyítása ezért újabb és újabb tereket ró az adómentességgel élni kívánó adóalanyokra.

Az elektronikus útdíjról szóló törvény adatkezelési rendelkezései lehetővé teszik a NAV számára, hogy feladatai ellátása érdekében a járművekre vonatkozó adatokat megfigyelje és tárolja. Visszakövetheti például az úthasználat helyét, idejét, a gépjárművek forgalmi rendszámát. A közvetlen törvényi felhatalmazás eredményeként az adatok átvételét és kezelését a NAV szabadon végezheti. Nem szükséges, hogy fennálljon az adócsalás gyanúja, vagy ellenőrzési eljárás legyen folyamatban: indoklás nélkül, bármikor betekinthet az adatokba. Várható tehát, hogy az ellenőrzések hatékonysága növekedni fog. Pontosabban fogják ismerni az áruk mozgását az e-útdíj adatok és a szállítás egyéb dokumentumainak összevetésének köszönhetően: vitatni vagy éppen igazolni lehet majd, hogy a termékek valóban visszatérés nélkül elhagyták Magyarországot.

Több tízmilliós büntetés eddig a bliccelő kamionosoknak
A teherautósok három százaléka bliccel az utakon, eddig több tízmilliós büntetést szabtak ki rájuk. Emiatt a NÚSZ az OBU-val fizetést javasolja. Az útdíjbevételek elérték a 60 milliárd forintot, egy átlag munkanapon 580 millió forint folyik be. Kevesen, mindössze 130 vállalkozás vette fel eddig a Kavosz útdíjhitelét összesen 1100 járműre. Az útdíj júliusi bevezetése óta mintegy 300 fuvarozó adta vissza az ipart, és nagy a sofőrhiány, a fuvarozócégek egyre több külföldit kénytelenek alkalmazni.
Az elektronikus útdíj adatai azonban nemcsak a NAV-nak adnak lehetőséget arra, hogy rakományonként ellenőrizhesse a megtett utat. A rendszerinformációk az adózók számára is felhasználhatóak az áruszállítás igazolására. Mivel az adóhatósági álláspont szerint a külső felektől származó igazolások hitelesebbek, mint az eladó és vevő egymás számára kiállított dokumentumai, az elektronikus útdíjfizetéshez kapcsolódó adatok felhasználására adózói oldalon is számítani lehet. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ez nem váltja ki az eddig használt okmányokat: ezután is szükség lesz a fuvarlevélre, a megrendelésre stb.

Az adótanácsadó arra is felhívta a figyelmet, hogy a rendszer sajátosságaiból adódóan teljes körű és igazán pontos adatok egyelőre még nem állhatnak rendelkezésre. Az útdíjat ugyanis jelenleg viszonylag nagy fizikai szakaszokra bontva, nem pedig a ténylegesen megtett út szerint kell fizetni, vagyis igazolni is csak azt lehet majd, hogy a jármű egy bizonyos irányba belépett egy zónába, de azt már nem, hogy azon belül hova ment.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo