Cselekvési terv az utolsó negyedévre

2015. október 19. hétfő - 07:30 / Timár Gigi
  •    

A nyárnak visszavonhatatlanul vége, már az utolsó szabadságon lévő kollégáról is lekopott a barnaság. Üdv a negyedik negyedévben! Nyakunkon az év vége, ideje átgondolni az ez évre még hátra lévő teendőket.

Az utolsó negyedév a kisvállalkozások számára ideális időszak a tervezésre és a következő évre való felkészülésre – véli Andrew Filev, a Wrike projektmenedzsment rendszer alapítója. Mielőtt azonban pánikba esve igyekeznénk menedzselni az év végi hajrát és közben bármilyen értelmes gondolatot kicsikarni a kimerült fejünkből a jövő évre vonatkozóan, Wrike ad néhány tanácsot, hogy melyik hónapban mire érdemes összpontosítani.

Naptár

Kép:Pexel

Október: lássuk a célokat

A kisvállalatok általában sokkal kevésbé hosszú távra terveznek előre, mint a nagyok. Ez sokszor előny is lehet, hiszen így képesek rugalmasan reagálni. Ennek ellenére érdemes most elkezdeni gondolkodni a jövő évi konkrétabb célokon, mert így lesz idő szervezeti szinten is felkészülni rájuk.

Ez a legjobb időszak arra, hogy visszajelzéseket gyűjtsünk a cégen belülről. Már mindenki látja, hogy áll az év nagyjából és számos értékes tapasztalatot gyűjtött be. Ne csak a vezetőkkel beszélgessünk, hanem az ügyfelekkel közvetlen kapcsolatban lévő alkalmazottakkal is! Amit megtudunk, fontos támpontokat adhat a következő évi tervezéshez és segíthet pontosítani, hogy milyen célok irányába is induljunk a következő év elején. Ha más nem, de az kiderül, hogy új emberekre lesz szükség – például mert bővíteni fogjuk a szolgáltatást, ideje nekilátni a toborzásnak. Csak így van rá esély, hogy januárban már a betanításon is túl legyünk.

November: közös platform

Ha minden jól megy, vezetőként novemberre már tudjuk, mi is lesz a fő irány a következő évben. Ezt kommunikálni kell a csapat felé is. Tisztázni kell a középszintű vezetőkkel a fő célokat, hogy ők elkezdhessék felkészíteni a csapataikat.

Ha valakinek képzésre lesz szüksége, vagy a stratégia szerint egy nagy dobással indulunk januárban (például kampány vagy rendezvény), akkor épp itt az ideje, hogy ezeket elkezdjük megszervezni. Az ünnepekkor mindenki hajlamosabb „szétcsúszni”, pláne, hogy a kereskedő cégek nagy részénél karácsony körül úgyis hatalmas a hajtás. Akármennyire is eltervezzük, akkor inkább csak a túlélésre fogunk gondolni. Dolgozzunk előre!

Nem is a konkrét szervezés a legfontosabb, hanem, hogy az egész csapat számára tiszta legyen, hogy merre is halad a cég. Ha a közös cél mindenkinek tiszta, hatékonyabban és motiváltabban dolgoznak majd az emberek. Ez különösen év végén azért fontos, mert az újév mindig ad egy kis löketet az újrakezdéshez, amit érdemes kihasználni.

Végül a november tökéletes arra, hogy rendesen megünnepeljük az egész évi sikereket. Fordítsunk figyelmet a dolgozókra, azokra, akik egész évben húzták a cég szekerét. Most még nem akar mindenki hazarohanni az otthoni ünnepre készülődni, így lélekben is jobban jelen lesznek a kollégák. A plusz löket amit a közös ünneplés ad pedig még az év végi hajtásban is jól jön majd.

Ne legyen utálatos rituálé a visszajelzés!
A munkavállalók és a vezetők körében – a világon mindenütt – az utálatos rituálék egyike a visszajelzés. Sok vezető nem szereti, mert nem tartja elég hatékonynak, a munkavállalók pedig sokszor úgy vélik, hogy nem kapnak használható, beépíthető útmutatást. Pláne, ha mindehhez rossz érzelmi környezet, és nem megfelelő kommunikáció is párosul. Pedig a visszacsatolás alapvetően jó dolog.  Fontos eszköz a munkahelyi viselkedés, a munkahelyi kultúra kialakításában, elősegíti a szervezeti tanulást, hatással van a teljesítményre, az üzleti eredményekre, a fejlődésre.

December: Reflexió és javítás

A munka folyamatos monitorozása és az eredmények mérése természetesen egész évben fontos, de az év vége mégis jó lehetőség arra, hogy egy lépést hátra lépjünk, áttekintsük, mit értünk el és hol lehetne javítani. Az is hasznos, ha vezetőként csak magunkban szánunk időt erre a fajta áttekintésre, de talán még jobb, ha másokat is megkérünk, hogy adjanak visszajelzést. (Ez ugyanis nem csak az alkalmazottak számára fontos.)

A vezetőknek ez a saját fejlődésük szempontjából is nagyon fontos. Az eredmények fényében pedig törekedjünk – éppúgy, mint üzleti területen – reális célok megfogalmazására.

De nem csak a vezetőnek kell a visszajelzés, hanem az alkalmazottaknak is. a „minden oké, csak így tovább” pedig nem számít. Bár kétségtelenül nagy munka, megéri részletes és személyre szabott visszajelzést adni. Egyrészt így sokkal nagyobb esélye van annak, hogy a dolgozók nem „pöccintik le” magukról az esetleg javasolt változtatásokat (hisz nem érezhetik úgy, hogy nem nekik szól az észrevétel), másrészt érezni fogják, hogy a főnök tényleg figyel és képben van – ez pedig a tisztelet megszerzésének legbiztosabb módja.

Tudjuk, az üzleti életben folyamatosan hatalmas a hajtás, a kisvállalkozások pedig sokszor elfelejtkeznek arról, mennyire fontos időt és figyelmet szentelni az eredmények értékelésére a tervezésre. Az év vége erre is remek lehetőség, mielőtt fejest ugranánk 2016-ba.

 

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek