Csak ennyi kéne, és máris jobb a csapat

2015. szeptember 18. péntek - 18:30 / Piac & Profit Kiadó Kft-2
  •    

Sokat beszéltünk róla, de még mindig nem eleget. A munkavállalók motiválása az egyik legfontosabb feladat egy cég életében. Bizonyos időszakokban ez különösen nehéz, például az előttünk álló hetekben, amikor a kellemes nyári, pihenéssel, élményekkel teli hetek után kell visszatérni a hétköznapokba. És még az idő is elromlik.

Felépítettünk egy klassz csapatot, a legalkalmasabb munkatársakat válogattuk ki a vállalkozásunk számára. Mi az, amit még tehetünk a teljesítmény fokozása érdekében? Mivel is tehetnénk szerethetővé a munkával töltött napokat? Mert igazán ez a kérdés. Kutatások bizonyítják, hogy aki kedveli a munkáját, jól érzi magát a munkahelyén, hatékonyabb munkatárs.

Nem kell egy űrhajót letenni ahhoz, hogy együtt örüljünk egy kicsit
Kép: Wikipedia

Pozitív érzelmek

Oda – vissza! Ha a cég pozitív érzelmeket közvetít az alkalmazottai felé, pozitív visszacsatolás érkezik rá válaszként. A legfontosabb, hogy határozott, egyértelmű üzeneteket közvetítsünk, ami biztonságérzetet kelt a munkatársainkban. Érezzék úgy, hogy a cég gondoskodik róluk és elismeri a napi munkájukat. Ezáltal elérhetjük azt, hogy lojálisabb, barátságosabb hangulat uralkodjon a mindennapokban. Mindezt egy egyszerű dologgal is kezdhetjük akár, mégpedig azzal, ha egy kemény nap végén egyszerűen megköszönjük az aznapi teljesítményüket. Az elismerés az egyik legjobb motiváló erő.

Ettől vonzó a munkahely
A munkavállalók számára a fiatalos, jó légkört sugárzó, szakmai fejlődést biztosító cégek a legvonzóbbak, a fizetés csak ezután következik a fontossági sorban a TESK toborzócég felmérésének eredményei szerint.

Odafigyelés

Nem kell a vezetőnek részt vennie a napi pletykákban, de azt tudomásul kell vennie, hogy munkatársai is az élet mezején táncoló emberek, akiknek nem minden napjuk egyforma. Lehetnek problémáik, örömeik, amiket nem tudnak letenni a munkahely küszöbén. (Ennek figyelembevétele az etikus működés egyik fontos alapja is.) Egy jó vezető ügyesen megérzi, mikor kell pár percre leültetni egy kollégát, és mikor kell meghallgatni. Néha pár perc odafigyelés elég, hogy átlendítsen valakit az akadályon.

Bizalom

A bizalom kiépítésének legjobb módja, ha bizalmat mutatunk valaki iránt. Ez kezdődhet azzal, hogy ha az ő területét érintő változások várhatóak, megkérdezzük a véleményét, bevonjuk a folyamatokba, legalább egy picike részt kap a döntésben. Bármilyen kelletlen átalakulás könnyebb, ha a kialakításának részesei vagyunk, nem csupán a végeredményt próbálják lenyomni a torkunkon. De igaz ez az örömteli változásokra is, nagyobb az eufória, ha végig a lánc tagjai lehetünk.

Forrás: Gifszínház

A legolcsóbb ösztönzés: az irodai növény
Nem kell drága motivációs programokhoz folyamodni, ha jobb teljesítményre akarjuk serkenteni a dolgozókat. Mint kiderült, az is nagyban javítja a munkahelyi morált, ha növényeket helyezünk el az irodában.

Ünneplés

Apró figyelmességekkel a legborúsabb nap is jobbá tehető. Minden cég életében vannak kisebb-nagyobb sikerek. Örüljünk neki együtt, mindig ünnepeljük meg közösen. Egy koccintás, néhány elismerő mondat, és rögtön gördülékenyebb lesz a nap. Jöhet a következő kihívás.

Fejlődési lehetőség

Az egyik leghatékonyabb motiváció, ha önállóságot adunk egy feladat végrehajtásában. A legjobb, ha ez kihívást jelent az alkalmazott számára, és nem pedig rutinfeladat. (Természetesen fontos megtalálni a megfelelő határt a kihívást jelentő és a kilátástalanul nehéz feladat között. Utóbbi nyilván nem lesz motiváló. Ha viszont megtaláljuk a jó irányt, létrejön minden dolgozó ember álma, a flow.) De ugyanilyen hasznos lehet, ha egy számára szakmailag érdekes konferencián, kiállításon vehet részt. Az egyéni fejlődésének, céljainak kialakítása a vállalatnál, annak tudatosítása, hogy az előrelépés csak rajta múlik, igazi motorként működhet (ld. keretes írásunkat!).

Figyelmesség

Minden ember örül valami apró figyelmességnek egy fárasztó munkanapon. A legegyszerűbb dolgok csodákra képesek. Egy tálca sütemény, télen egy új doboz tea az irodába, kényelmesebb székek az asztalokhoz, esetleg egy csapatépítő kávétesztelő nap mind-mind azt fejezik ki, hogy fontos számunkra a munkavállaló. Ha ezt elérjük, jó úton haladunk.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek