Csábító modell, de nem mindenkinek mentőöv

A franchise szó hallatán a legtöbb vállalkozó előtt a népszerű péksütemények vagy az országszerte gombamód szaporodó gyorsétterem-láncok példája lebeg. Csábító vállalkozási modell lehet sok kisvállalat számára, hiszen látszólag kockázatmentes. A siker mégsem száz százalék.

Kép:PP

Magyarországon az emberek szeretik a brandeket, az ismert üzleteket. Valószínűleg ez az oka annak, hogy az európai átlagot meghaladja a hazai franchise-hálózatok száma, amelyek közül több még a válság első éveiben is dinamikusan nőtt. A franchise-rendszerben működő vállalkozások túlélési rátája ma is magasabb, mint a hagyományos modellt követő cégeké. Nézve a sikeres vállalkozásokat, könnyen tekinthetünk egyfajta mentőövként a franchise-ra, ám a belépőnek is komoly kockázatokkal járhat a csatlakozás a nem lebecsülendő előnyök mellett. – A franchise sem csodapirula, annak ellenére, hogy óriási előnyt jelenthet egy bejáratott márkához csatlakozni – szögezi le Szabó Tibor, a Profit Franchise Kft. ügyvezető igazgatója.

Előnyök és hátrányok

Előnyök

  • Egy már bizonyítottan működő koncepció átvételével jelentősen csökkenthetjük az új vállalkozás indításának kockázatát.
  • Egy már bevezetett márkanevet használhatunk anélkül, hogy annak felépítésére magunknak kellene áldoznunk, ráadásul a központi marketingre is számíthatunk.
  • Segítséget kaphatunk az üzlet beindításához a rendszer gazdájától.
  • Egy nagyobb hálózat részeként kedvezőbb vásárlási, beszerzési feltételekben bízhatunk.
  • Folyamatos az innováció, a termékfejlesztés anélkül, hogy arról magunknak kellene gondoskodnunk.
Hátrányok
  • Fel kell készülni a különböző díjak (belépési, royalty, marketing) jelentette kötelezettségekre.
  • A szabályokat szigorúan követni kell.
  • Le kell mondanunk a teljes vállalkozói szabadságunkról, adott esetben akár saját kiváló ötleteink megvalósításáról.
  • A hálózat más tagjainak esetleg nem megfelelő működése kihat ránk is.
  • Lassú innováció, bár ez az átadótól függ. Vannak rendkívül innovatív hálózatok is.
Önmagában az a tény, hogy a franchise-átadó az egész üzletvezetéshez szükséges eszközrendszert rendelkezésre bocsátja – marketinget, képzést, védjegyet, előnyös beszerzési és finanszírozási feltételeket, illetve olyan szakmai és üzleti tudást, amely a gyakorlatban már bizonyított – roppant előnyös lehet egy kisvállalkozásnak. Szintén komoly üzleti haszonnal jár a piacvédelem, amelyet a franchise átadója nyújt. Garantálja, hogy a belépő területén – egy városban, illetve egy régióban – a hálózat más partnere nem kereskedhet vagy állíthat elő az övéhez hasonló terméket. Pénztárcakímélő a közös marketing is, hiszen a kisvállalkozás – különösen egy induló cég – marketingbüdzséje szűk, abból nehezen futná a drága, ám hatékony marketingeszközök megvásárlására. – Nem lehet azonban eléggé hangsúlyozni, hogy a védjegy átadója szabja meg a határokat is – mutat rá az érem másik felére az üzletember. A belépő megkapja a működési kézikönyvet, amely összefoglalja az alkalmazandó módszereket, szabályokat, megkapja a szükséges képzést, és a franchise átadója ezután rendszeresen ellenőrzi, hogy a belépő betartja-e a szabályokat.

Szabó Tibor szerint ez a piac nem azoknak való, akik újítani szeretnének, bár a belépőnek van lehetősége arra, hogy ötletét eljuttassa a franchise-átadóhoz, és keresztülküzdje magát a hosszadalmas eljáráson. Ezután viszont az ötlete minden átvevő partnert gazdagítani fog.

Tévhitként él az is, hogy a franchise viszonylag olcsón megúszható. Az egyszeri belépési díjak százezer forinttól akár százmillió forintig terjedhetnek. (Az utóbbi szám inkább országos vagy regionális master franchise-jogok tekintetében jellemző.) A belépési díj mellett havidíjat is fizetnie kell a belépőnek, ami lehet fix összeg vagy a forgalom meghatározott százaléka. Ez a brand kezelésének, a folyamatos képzésnek, szakmai támogatásnak, illetve a közös marketingnek az ára. A franchise-tól függően az üzlethelyiség ki-, illetve átalakítása is költségigényes lehet.

Jó tanácsok belépőknek
  • Ne higgyünk el mindent! Tájékozódjunk független forrásokból is a megvásárolni kívánt franchise-ról!
  • Alaposan nézzük át a szerződést: ha a szövegezés túl homályos, vagy nincs részletekbe menően kibontva, az nem jelent jót!
  • Számoljuk ki alaposan a belépésünk költségeit, ne feledjük el a havidíjat és az egyéb költségeket sem a kalkuláció készítésekor!
  • Vegyük figyelembe, hogy a franchise működtetése nem jár kevesebb munkával, mint a hagyományos vállalkozás üzemeltetése!
– Mindenképp mérlegelni kell, hogy a franchise-ból eredő előnyök egyensúlyban vannak-e az azokért fizetett pluszköltség mértékével – mondja a szakértő, aki szerint a legtöbben – nem csak a franchise-szegmensben – nem veszik figyelembe azt az egyszerű tényt, hogy a vállalkozásnak szüksége van egy-két évre, amíg megfelelően felfut az üzlete. Aki az erre az időszakra elegendő tőkével nem rendelkezik, akár bele se fogjon.

A közös brandhez való tartozásnak is lehetnek hátrányai. – Gyorsétterem-hálózat esetén például a vásárlók az adott étteremben szerzett tapasztalatok alapján nemcsak azt az egy éttermet, hanem az egész hálózatot – és ezáltal a hozzá tartozó összes éttermet – megítélik így vagy úgy. Egy hálózat magyarországi éttermének nem sok köze van a kanadai taghoz, az egyikről kialakult kép mégis hatással lehet a másikra is – említette az ügyvezető.

Külön veszélyt jelenthet egy belépő számára, ha a franchise-t a tulajdonosa értékesíti. Ebben az esetben az új tulajdonossal – esetleg új feltételek mellett kell új szerződést kötnie. A kilépés sem egyszerű procedúra. A franchise-szerződések a legtöbb esetben hosszú távra szólnak, idő előtti felbontásuk komoly anyagi hátrányt jelenhet a vállalkozás számára. Különösen igaz ez akkor, ha a franchise-szerződésben nincs külön szabályozva a kilépés feltételrendszere. Évekre elnyúló és igen költséges jogi káosz lehet az eredmény.

Itt olvashat arról, hogy mikor és milyen vállalkozások esetében érdemes franchise hálózat létrehozásában gondolkodni!

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo