Százmillió dollárt érhet a Prezi

2013. február 12. kedd - 06:34 / piacesprofit.hu
  •    

A Prezi magyar internetes prezentációkészítő szoftvert fejlesztő cég értéke meghaladhatja a 100 millió dollárt a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) összeállítása szerint.

Jelenleg világszerte 17 millióan használják a magyar szoftvert. A felhasználók száma havonta 1 millióval emelkedik, és másodpercenként jön létre egy-egy újabb Prezi-prezentáció – idézte a német lap adatait az MTI.

Kép: Prezi

A 2008-ban Budapesten indított vállalkozás eddig minden évben nyereséges volt a FAZ szerint. Az informatikára szakosodott amerikai Accel Ventures kockázatitőke-befektető társaság 14 millió dollárral finanszírozza a céget. A tavaly kötött megállapodás “sok ajtót megnyitott a magyarok előtt” – idézte a lap, amelynek az egyik alapítót, Somlai-Fischer Ádámot, aki elmondta: a Prezi nem kíván tőzsdére lépni és nem akarja, hogy valamely versenytárs felvásárolja.

“Nincs szükségünk olyan sok pénzre, függetlenek akarunk maradni” – mondta Somlai-Fischer Ádám. A cég nem a bevételre koncentrál, az a célja, hogy mindenki a Prezit használja. “Meg lehet törni a Power Point piaci hatalmát” – fűzte hozzá a 36 éves szakember.

“Nem azért csináljuk, hogy vehessünk egy nagy autót vagy egy repülőgépet” – mondta Somlai-Fischer Ádám. Az alapítók szerint a Prezi alkalmas lehet a Magyarországról kialakult kép módosítására is – tette hozzá. Magyarország nevével újra összekapcsolódhat a nyitottság, az innováció, a bátorság és a találékonyság fogalma. “Nem kell korruptnak lenni. A kemény munka sikerre vezet”- mondta a német lapnak Somlai-Fischer Ádám. Hozzátette: az az álma, hogy a Prezi megváltoztatja Magyarországot, mint ahogy a Nokia megváltoztatta Finnországot.

A Prezi története
A Prezi egy valódi magyar sikertörténet, amely a legutóbbi évtized technológiai újításaira és a magyar tervezési és technológiai iparágak növekedésére épül. Az alkalmazás ötletgazdája, Somlai-Fischer Ádám a Budapesti Műszaki Egyetemen és Stockholmban tanult építészmérnök. Tanulmányai során az építészetet a digitális művészetekkel ötvözve létrehozott egy ZUI (Zooming User Interface) prezentációs eszköz prototípust. A prototípus 2006 és 2008 között zajló, kezdeti fejlesztésébe kapcsolódott be Halácsy Péter informatikus, a Budapesti Műszaki Egyetem új média oktatója, valamint Árvai Péter, aki korábban sikeres start-up vállalkozásokat hozott létre Svédországban.
A szerény alaptőkével induló cégbe a TED konferenciákat jegyző TED Conferences és a Sunstone Capital fektetett be, ami lehetővé tette, hogy a Prezi három alapítója egy Királyi Pál utcai egyszobás irodából elindítsa a vállalkozást. Az induló csapat tagjai kezdetben mindannyian egyetlen nagy asztalnál ültek, ahol felállítottak egy válaszfalat, így lett egy “telefon szoba” és egy „valódi munkára” szolgáló terület. 2008-ban, miután megkapták első tőkerészüket a TED Conferences és a Sunstone Capital befektetőktől, a cég egy nagyobb irodába költözött a Krúdy Gyula utcában. Ádám így kommentálta a Prezi történetének ezt az állomását: „Végre mindenkinek saját asztala lehetett.”
Három évvel és sok szakmai díjjal később a Prezi központja már egy kétszintes, Károly körúti iroda lett, ahol körülbelül ötven alkalmazott dolgozott. Ma a Prezi – a FAZ összeállítása szerint – összesen 120 embert foglalkoztat Budapesten és Los Angelesben. Szakértői becslések szerint a cég éves árbevétele 20 millió dollár lehet, értéke pedig meghaladja a 100 millió dollárt.