Csak a jó sör

2014. november 23. vasárnap - 07:30 / kfarkas
  •    

Kismértékben gyógyszer, nagymértékben orvosság, tartja a közmondás a jó italról. Vannak megszállott sörösök, borosok, és ma már a pálinka is kilépett a kerítésszaggató kategóriából. Ahogyan pedig divatba jöttek a kézműves termékek és az azokat áruló üzletek, a szeszesital-boltok is megújultak: trendi, közösségi terekké alakultak, ahol enni, inni és vásárolni is élmény. Nem mellékesen jó üzleti lehetőség, ha valaki szívvel-lélekkel és magas szakmaisággal nyitja meg üzletét.

Senki sem születik szenvedélyes sörgyűjtőnek, így Kővári Gergely, a Csak a jó sörök! kis- és nagykereskedelmi sörbolt alapítója sem. “A diplomamunkám készítése közben döntöttem el, hogy a sörrel – akkor még csak a nagyipari főzési módszerekkel – szeretnék foglalkozni. Amikor egyszer Bulgáriában nyaraltam, annyira megtetszettek az ottani cirill betűs sörösüvegek, hogy elkezdtem gyűjteni a külföldi márkákat. Ha pedig már gyűjtöd, akkor elkezdesz érdeklődni a különlegességek, az erősek, a speciális fajták iránt. Így jutottam el oda, hogy nyissak egy kimondottan sörkülönlegességekkel foglalkozó boltot elsőként Magyarországon” – mondja a ma már több mint háromezer különféle sörfajtából álló gyűjtemény tulajdonosa.

Kővári Gergely helyezte el Budapestet a világ sörtérképén – Kép: PP, Fotó: Kádár Lajos

A kezdet nem volt könnyű: az újdonságnak számító bolt tulajdonképpen egy webshop megtámogatására nyílt meg kilenc négyzetméteren 2008-ban. Az árukészlet beszerzése volt a legnagyobb feladat. Kővári Gergely többnyire maga keresi meg a főzdéket, és közvetlenül tőlük rendel. A módszer előnye, hogy így a limitált mennyiségben készülő termékekhez is hozzájut. Ezek máshol csak ritkán, náluk viszont mindig kaphatók.

A Pék – így, nagybetűvel
A pék – csak így emlegetik a környékbeliek az alig egy éve nyitott Pékműhely tulajdonosát. A cégvezető a vevőkkel kialakított bensőséges kapcsolatra esküszik és mára ő tanít másokat, pedig nem ebben a szakmában kezdett.

“Nőtt az árukészlet, és 2011-ben Bar Dániellel, aki akkor egy szponzorált blogot működtetett, kitaláltuk, hogy csinálunk egy fesztivált a kis magyar sörfőzdéknek. Megszerveztük az első Főzdefesztet, ami minden várakozásunkat felülmúlta. Már az első nap az összes főzde minden söre elfogyott. Én is akkor mutatkoztam be az első sörömmel, és a fesztivál azóta is töretlen siker” – mesélte a sörfőző mester.

A sikeren felbuzdulva nyitotta meg a Csak a jó sörök! nevű üzletet a Kertész utcában.

“Hamar látszott, hogy nagyobb helyiségre lesz szükség, mert volt olyan délután, hogy a 25 négyzetméteren 35-40 ember szorongott. 2013-ban az üzletet kibővítettük a mai méretére, így már nagykereskedünk is. Eleinte legfeljebb fél raklapnyi sört hoztunk, ma hármat-négyet” – mondja Kővári, aki szerint Magyarországon az utóbbi években érzékelhetően megnőtt a kereslet a minőségi és különleges sörökre. A Csak a jó sörök! éves szinten most már 50-55 millió forint körüli bevételt generál.

Itthon 40-50 sörfőzde van, míg a 90-es években 300 felett volt a számuk. A kisüzemi, minőségi sörök piaci részesedése még mindig csak tizedszázalékokban mérhető, de a három évvel korábbi állapotokhoz képest Kővári szerint már most is óriási az előrelépés. Úgy véli, a kis főzdék kezdik kihasználni azt az előnyüket, hogy képesek egyedi söröket előállítani.

mehet a pult alá? – Kép: PP, Fotó: Kádár Lajos

…és ha jön a Nemzeti Italbolt?

„Azt terveztem, hogy a jövőben nyitok egy nagyobb helyiséget, ahol kényelmesen lehet fogyasztani a jó söröket és esetleg egy sörfőzdét is. Ám most minden bizonytalanná vált, hiszen ha a nemzeti italboltokat megvalósítják, lehet, hogy a magasabb alkoholtartalmú sörök abba a kategóriába esnek, hogy én nem árusíthatom ezeket – csak a pult alól.”

NEM CIKI ÚJRAKEZDENI!
Negatív felhang kapcsolódik a magyar közgondolkodásban az újrakezdés fogalmához, mivel korábbi kudarcot feltételez. Pedig az elakadások felismerése a sikernek tulajdonképpen feltétele.