Cégalapítás Angliában? Itt van, amit tudnia kell

2015. október 12. hétfő - 07:30 / Piac & Profit Kiadó Kft-2
  •    

Az angol cégalapítás sokak számára vonzó lehetőségnek tűnik. Segítünk átlátni az alapvető cégindítási, adózási és bevallási szabályokat!

A Piac & Profit által szervezett Brit-magyar üzleti fórumon a brit piacra lépők vagy a lépést tervezők kaphattak hasznos tanácsokat. Az egyik legfontosabb terület az adózás, erről Szabó Éva az EVLA Ltd. adóügyi képviselője beszélt. (Néhány, Angliára vonatkozó értékesítési tippet itt talál.)

angol zászló

Kép:Flickr

A brit piacra készülőknek fontos tudni, hogy több lehetséges formája van a megjelenésnek. Az egyik, ha önálló vállalkozást alapítanak az Egyesült Királyságban, a másik, ha már működő hazai vállalkozás nyit telephelyet Angliában. Az utóbbi esetben nem jön létre új cég, hanem a meglévő kap angol adószámokat.

Az angol partnerek szempontjából ez utóbbi a kedvezőtlenebb döntés, mert az a tapasztalat, hogy nem tartják biztonságosnak, nem tudnak vele mit kezdeni – mondta el előadásában Szabó Éva az EVLA Ltd. adóügyi képviselője. A bizalmatlanság oka, hogy az ő megszokott rendszerükben nincs adat a cégről, nem ellenőrizhető, így hiteltelenné válhat. Ne ismerik a saját jogaikat egy külföldi céggel szemben, kisebb bizalmat eredményez az is, hogy nem ismerik a magyar szabályrendszert. Nem beszélve arról, hogy ebben az esetben a bankszámlanyitás is nehézkesebb.

Ezért legtöbben, amikor az angol piacra lépésről van szó, az önálló cégalapítást szokták választani. Ez sokkal egyszerűbb is, egy nap alatt létre lehet hozni az új céget. A cégbejegyzés nem hosszú idő, de önmagában kevés ahhoz, hogy a cég aktív legyen.

Első körben az aktivitást kell bejelenteni a cégbejegyzés után az adóhivatalnál is, ami a társasági adó regisztráció formájában történik meg. Ezt minden cégnek külön kell jeleznie az adóhivatalnak. Külön kell regisztrálni az ÁFA körbe is, ami a társasági adószámtól eltérő, újabb adószám igénylését jelenti. Ez utóbbira viszont csak akkor van szükség, ha a cég forgalma bármely 12 hónapba eléri a 82 ezer angol fontos határt, ez alatt az összeghatár alatt lehet alanyi adómentesen is működni.

Ha alkalmazottakat szeretne foglalkoztatni a cég, akkor is külön kell regisztrálnia a cégnek, ekkor egy harmadik adószámot is kap. Innentől kezdve viszont be kell jelentenie a bérszámfejtési adatokat is.

Kötelező bevallások
– adatszolgáltatási bevallás a cégbíróság felé (alapítás utáni 13. hónapban, és minden évben megerősíteni a cég)- mérleg leadás, társasági adóbevallás- munkáltatói bevallások- áfa bevallás (általában negyedévesek)- ügyvezetői SZJA bevallás (január 31-ig)

 

A következő lépés a bankszámlanyitás. Ez nem kötelező, de praktikus, hiszen a mai világban már nehezen képzelhető el egy cég élete bankszámla nélkül – mondta a szakértő. Előfordulhat, hogy a vállalkozás életében az első fél évben nincs utalás, nincs a bankszámlán pénzmozgás, ilyenkor felesleges költség adódik a számlafenntartásból.  Fontos tudni, hogy ez az a feladat, ami nem delegálható, itt minden esetben a cég ügyvezetőjének kell eljárnia.

A legális működéshez a könyvelésről is gondoskodni kell, de nem kötelező könyvelőt alkalmazni, egészen addig, amíg az cég ügyvezetője el tudja látni a könyvelési és bevallási feladatokat.  A lényeg, hogy a kötelező bevallásoknak be kell érkezniük időben. Szerencsés helyzet, hogy nem sok van belőlük (ennek száma cégenként változhat), de a hatóságok szigorúan veszik a határidőket, komoly bírságokat szabnak ki, ha valaki nem teljesíti időben ezt a kötelezettségét.

Bevallások

A működő cégek esetében alapvető tisztában lenni a társasági adó szabályaival. A társasági adó éve az alapítás évével indul és az első 12 hónapig tart. Például ha az alapítás októberben történik, akkor következő év októbere az egy év lejárta. A cégeknek innentől kezdve van 9 hónapjuk arra, hogy az első évi profit után befizessék a társasági adót, ami jelenleg 20 százalék. Ennek kiszámítása egyszerű matematikai feladat, bevételből kivonjuk a kiadásokat és a megmaradt összeg 20 százalékát kell befizetni. A szakértő azonban hozzátette, bizonyos esetekben ez változhat, más tételek egészíthetik ki.

Szja, tb
A személyi jövedelemadó legfontosabb kérdése az adórezidencia megállapítása. Az angol adórezidensnek minősül, aki egy évben legalább egy félévet Angliában élt és dolgozott. A privát adózás másik területe a társadalombiztosítás, ami csak angol munkavégzés esetén fizethető a királyságban, az EU-n belül egyszerre több országnak nem lehet tb-t fizetni. A mértéke fizetési limitekhez kötött, 672 font havi jövedelem alatt tb mentes a bér, fölötte ennek a résznek 12 százaléka. Plusz a munkáltató a 672 font feletti rész 13, 8 százalékát köteles befizetni, ami plusz terhet jelent számára. Két éve vezették be azt a könnyítést, hogy a munkáltatónak nem kell befizetnie addig ezt az összeg, amíg az el nem éri a 2000 fontot. Tehát akár 3-4 alkalmazottja is lehet egy cégnek anélkül, hogy neki plusz terheket kellejen fizetnie.

Az áfa bevallásának éve nem azonnal indul, akkor kell regisztrálni áfa alanyként, ha a vállalkozás forgalma elérte a 82 ezer fontos határt. Önkéntes regisztrációra előtte is van lehetőség, ha a cégvezetés úgy dönt, hogy ez áll érdekébe a cég működésének. De az összeghatár eléréséig lehet alanyi adó mentesen működni, akár lehet az EU piacain is kereskedni, alanyi adómentes cégként. Az áfa  mértéke  Angliában normál esetben 20 százalék, természetesen itt is vannak kivételek, csökkentett értékű áfakulcsok, például 5 százalékos esetleg zéró kulcsos termékek vagy szolgáltatások is.

Ha elérte a cég forgalma 82 ezres határt és beadjuk a kérelmet, ne várjunk azonnali jóváhagyást. Előfordulhat, hogy az adószám megadása nem automatikus, gyakran átvizsgálják a céget, ha például nincs angol rezidens a cégvezetésben, gyakori hogy plusz dokumentációkat kérnek be. Gyakorlatban ez úgy fest, hogy megnézik a kimenő, a bejövő számlákat, bankszámlakivonatokat, akár a hirdetési anyagokat, közösségi média aktivitást, szerződéseket, weboldalakat. Gyakorlatilag bármit, ami bizonyítja, hogy ez egy működő, aktív vállalkozás.

Az angol vállalkozás harmadik regisztrációs körére akkor van szükség, ha alkalmazottakat szeretnénk foglalkoztatni.

Fontos, hogy az adott alkalmazott hol dolgozik, hisz a munkavégzés helye lehet az Egyesült Királyságban, vagy lehet például Magyarországon, de lehet máshol országban is. De lényeges szempont, hogy csak az a bér esik angol bérszámfejtés alá, aminek a munkavégzési helye Angliában volt. Ehhez nem kell, hogy a munkavállalónak legyen angol lakcíme, tb száma, csak az, hogy helyben végezze a munkát.

A szakértő szerint merjünk belevágni,  Anglia tárt karokkal várja az új vállalkozásokat, de ne sajnáljuk az időt arra, hogy alaposan megismerjük a szabály- és eljárásrendszerüket.

Inkább Ausztria érdekli? Itt talál információt!

Feliratkozom a(z) Adózás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek