Cafeteria 2012: Többe kerül adni

A béren kívüli juttatások átalakításának vannak vesztesei, de igazán nyertesei nincsenek. A jövő évi változások áttekintésére, a tervezésre és a döntésre alig néhány hetük van a munkáltatóknak és a munkavállalóknak, pedig a 2012. évre vonatkozó jogszabályok erőteljesen átalakították a cafeteria munkáltatókat terhelő költségeit és azt is, hogy mire költhető el a juttatás.

A béren kívüli juttatások 2012-ben drágábbak lesznek, mint 2011-ben voltak, korlátozottabb a felhasználásuk, és a területen sok az állami szereplő.


Kép:Piac&Profit/FényesGábor

- Ha a teljes közterhet a munkáltató vállalja, jövőre számára többe fog kerülni a cafeteria, mint a bér. Kérdés, hogy így a minisztérium által hangoztatott gazdaságélénkítési és szociális célok hogyan fognak megvalósulni - mondja P. Király Ágnes okleveles adószakértő, a Top Cafeteria Kft. vezetője. Ugyanis míg idén a kedvezményesen adózó elemek adóterhelése - az egységes személyi jövedelemadó-kulcs és az adóalap-korrekciós tényező hatására - 19,04 százalék volt, 2012-től ez a teher összesen 30,94 százalékra nő, szemben a bérre rakódó költségek 28,5 százalékával (27 százalékos szociális hozzájárulási adó plusz 1,5 százalékos szakképzési hozzájárulás), miután jövőre a béren kívüli juttatások után is 10 százalékos egészségügyi hozzájárulást kell fizetnie a munkáltatónak.

Növekvő adminisztráció
A béren kívüli juttatások 500 ezer forintos plafonja jelentősen növeli a cégek adminisztratív terheit, hiszen a különböző juttatásokat dolgozónként együtt kell figyelembe venni, és ha valaki év közben kilép, az összeget arányosítottan kell kiszámolni. A korábbiaknál összetettebb és bonyolultabb szabályok miatt P. Király Ágnes okleveles adószakértő, a Top Cafeteria Kft. vezetője szerint érdemes közös nyilvántartásban kezelni a béren kívüli juttatásokat és a cafeteriarendszert, máskülönben nehéz lesz a különböző korlátokat együttesen figyelni, és az adóbevalláshoz helyes adatokat szolgáltatni. (Ehhez persze megfelelő informatikai háttér szükséges.) Azzal is könnyíthetik feladatukat, ha a béren kívüli juttatásokat egy egységként kezelik, az átláthatóság érdekében érdemes lesz a teljes keretet – megfelelő szabályozással – a cafeteria alá rendezni, és megfelelő tájékoztatás után a dolgozókra bízni a választást.

A kkv-k többsége a bérköltségek leszorítására használta a cafeteriát: amit bérként már nem tudott kigazdálkodni, azt juttatásként adta, így a munkavállaló összességében magasabb elkölthető jövedelemhez jutott. Most viszont az a cég, amely nem tudja megteremteni a megemelt terhek fedezetét, valószínűleg a dolgozóra hárítja majd úgy, hogy a „bruttó cafeteriakeretet" fogja meghatározni, vagyis ha az összeg változatlan, a munkavállaló kevesebbet visz haza.

- Az első tapasztalatok alapján igen kevés munkáltató tudja bevállalni a többletköltséget, jó, ha a kötelező minimálbér-emelés és az elvárt bérkompenzáció mellett megtartják a béren kívüli juttatásokat. Következésképpen a juttatások pluszköltségeit átterhelik a dolgozókra, akiknek ezzel ismét csak csökken a nettó jövedelmük - mutat rá az adószakértő.

A szakember szerint ördögi kör látszik kialakulni. Az állam adót emel a dolgozóknak és a munkáltatóknak is, a megnövekedett teher egy részét a munkáltatók szintén a munkavállalókra hárítják. Az alkalmazotti réteg nettó jövedelme így biztosan csökken, ebből adódóan a fogyasztása is. A nehezebb helyzetben lévő cégek várhatóan először a béren kívüli juttatásokat szüntetik meg, ami kevesebb adóbevételt és szintén fogyasztáscsökkenést jelent. És akkor még nem beszéltünk a szolgáltatókról, akik az alacsonyabb bevételük folytán szintén kevesebb adót fizetnek, és azokról, akik inkább visszaszürkülnek. Mit nyer az állam? A béren kívüli juttatások 2012-től érvényes 500 ezer forintos plafonjának hatása is kétséges. A kormányzat azzal indokolta a döntést, hogy az amúgy sokat keresők ne juthassanak többletjövedelemhez minimális közteher mellett. A plafon bevezetésével viszont kétséges, hogy például a minimálbér 50 százalékáig adható nyugdíjpénztári tagdíj-hozzájárulás teljes kerete kihasználható marad-e.

Maradt, kikerült, visszajött
Továbbra is a cafeteriakörbe tartozik:
■ a helyi utazásra jogosító bérlet,
■ az iskolakezdési támogatás a minimálbér 30 százalékáig,
■ az önkéntes kölcsönös pénztárakba befizetett munkáltatói hozzájárulás – nyugdíjpénztárnál a minimálbér 50 százalékáig, – egészségpénztárnál a minimálbér 30 százalékáig, – foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézménynél a minimálbér 50 százalékáig,
■ az iskolarendszerű képzés költségéhez való munkáltatói hozzájárulás.
Kikerült:
■ a munkavállaló otthoni internet-hozzáférésének támogatása (mert a jogalkotó szerint az internetpenetráció elért szintje a továbbiakban nem indokolja az adókedvezményt). Visszajött:
■ a ruhapénz, amit 51 százalékos költségteher mellett adhat a munkáltató. Kimaradt a végső szabályból:
■ a tervezetben még szereplő lakbértámogatás.

Étkezési juttatás: van, csak nem úgy

A 2,5 millió munkavállalónak bérkiegészítést jelentő, idén 18 ezer forintig kedvezményes adózás mellett adható étkezési utalvány megszűnik a korábbi formájában.

A parlamenti szavazást megelőző utolsó pillanatban benyújtott módosítások után kezd körvonalazódni a jövő, bár még mindig vannak homályos részletek. Az biztos, hogy lesz havonta 12 ezer 500 forint, amely kizárólag vállalati étteremben költhető el, valamint lesz Erzsébet-utalvány legfeljebb 5000 forintért, amelyet a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány bocsát ki, és 2012-ben hideg és meleg étkezésre egyaránt felhasználható. Míg korábban felröppent a hír, hogy a Magyar Posta Paletta utalványa veszi át az étkezési utalványok helyét, végül az állam csak a már kiépített hálózatra számít a Világgazdaság információi szerint. A két étkezésre szánt juttatás végül együtt is adható, sőt, az idén megismert SZÉP Kártya új változata is tartalmaz étkezési keretet. Ez az évi 150 ezer forint a szerződött elfogadóhelyeken - éttermekben - költhető meleg étkezésre.

Összességében tehát bővül az elehető keret, de a juttatás felhasználását erősen korlátozza a törvény. Azok, akik eddig az étkezési utalványból a közértben vásároltak élelmiszert a családjuknak, jövőre bajban lesznek. E célra ugyanis már csak az állami cég által kibocsátott 5000 forintos Erzsébet-utalvány marad.

Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülést (EUFE) meglepte a kormány döntése, hiszen a rendelettervezet megszavazását megelőzően nem került sor sem társadalmi egyeztetésre, sem pedig konzultációra az érintettekkel vagy az EUFE tagjaival, akik továbbra sem látják a döntés racionalitását. Szerintük 100 ezer vállalat, 2,5 millió munkavállaló és 40 ezer beváltóhely jár rosszul, összességében pedig a nemzetgazdaság szenvedi majd el a legtöbb kárt: csökken a vásárlóerő, ami negatívan hat a fogyasztásra, végül pedig az állami bevételekre és a GDP-re. Ezzel az intézkedéssel sem biztos, hogy célba ér az állam, még akkor sem, ha a több száz embernek munkát adó piaci szereplők helyett helyzetbe hoz egy állami céget.

A többi cafeteria elemről szóló elemzésünkért látogasson vissza holnap!

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo