Búcsút mondhatunk a hagyományos csomagolásnak

Néhány év alatt teljesen átalakulnak az áruházak polcsorai a hagyományos csomagolások visszaszorulásának és az ún. polcrakész megoldások térhódításának köszönhetően, amelyekkel jelentős költségmegtakarítás érhető el.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Tudatos Vásárlók Egyesülete

Akár harmadával is csökkenti az árufeltöltéssel kapcsolatos élőmunka-igényt – és az ezzel kapcsolatos költségeket  –  a kiskereskedelmi üzletekben az ún. polcrakész vagy más néven árukész (shelf ready packaging, röviden SRP) csomagolások alkalmazása. Polcrakész csomagolásnak nevezzük azokat a csomagolás típusokat, amelyeket kifejezetten azzal a céllal terveztek, hogy felgyorsítsa az áruk kihelyezését a boltokban. Jellemzően hullámkartonból, eltávolítható tetővel készülnek, a doboztető eltávolításával a termék és a kínáló alj együtt, átrakodás nélkül kerülhet a polcokra. Ezek a kínálók ugyanakkor reklámfelületet is kínálnak.

Az SRP csomagolások észrevétlenül kezdték meg térhódításukat az áruházakban, de a diszkontláncokban mára szinte teljesen kiszorították a hagyományos csomagolásokat. Hasonló folyamatok zajlanak a kiskereskedelem más területein is.

A Federation of Corrugated Board Manufacturers (FEFCO) szakértőinek becslése szerint jelenleg a diszkontláncoknál kapható termékek mintegy 90 százalékát kínálják SRP csomagolásban, míg a kiskereskedelem más szektoraiban a polcrakész csomagolások részaránya 40 százalék körül mozog – közölte a Rondo Hullámpapír Kft.

Az innovatív csomagolások nyújtotta versenyelőnynek is köszönhető, hogy a diszkontláncok piaci részesedése folyamatosan nő. „A boltoknak költségszempontból elsődleges fontosságú, hogy az árut a lehető legkevesebb eladó, a leggyorsabban, és a vásárlókat a legkevésbé zavarva legyen képes a polcokra kihelyezni. Ebben kínálnak segítséget számukra a csomagolóiparban kifejlesztett új megoldások” – fogalmazott Sigray Mária, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. Mindezt a gazdasági adatok is alátámasztják: a legnagyobb, kontinens szerte ismert diszkontláncok szakértői a 2015 és 2020 közötti időszakban európai szinten évi 3,5–5 százalékos növekedésre számítanak. Ez kétszerese a kiskereskedelmi szektor egészében várható évi 2 százalékos növekedésnek.

Itthon is lemondhatunk a zacskókról
A környezetbarát vásárlás egyik legfontosabb eleme a keletkező hulladék csökkentése. Ennek érdekében kiváló megoldás  az úgynevezett „lédig” élelmiszerek vásárlása. A csomagolásmentes üzletekben olyasmit is vehetünk otthonról hozott edényben hazaszállítva, amit máshol nem. Végre már Magyarországon is.
Legyen erős és szép

A kereskedelmi láncok részéről egyszerre elvárás, hogy a csomagolás legyen praktikus, erős, valamint esztétikus. Ugyanis a csomagolás nem csak védi az árut, hanem jó felületet kínál az értékesítés támogatására is. „A csomagolás az egyik legjobb eszköz arra, hogy a gyártók és forgalmazók az adott termék megvásárlására ösztönözzék a fogyasztókat. Ugyanis a csomagolás a legjobban kihasználható felület az áruval kapcsolatos vevői érzelmek befolyásolására, valamint az adott termék pozicionálására és a márkaépítésre” – fejtette ki a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. A cégvezető hangsúlyozta: több felmérés is megerősítette, hogy fogyasztási cikkek esetén a vásárlói döntések 80 százaléka a vásárlás helyén születik meg. A boltok polcain egy-egy termék sikere legtöbbször alig 2-3 másodperc alatt dől el a fogyasztóknál, így a csomagolás milyensége különös jelentőséget kap a bevásárlások során.

Ez a másik oka annak, hogy az elmúlt időszakban kiugróan nőtt az érdeklődés az áruházláncok részéről az SRP csomagolások iránt. „A polcrakész csomagolások az élelmiszeriparban örvendenek a legnagyobb népszerűségnek, ahol különösen fontos, hogy egyszerre legyen látható a termék, és tegye azt minél vonzóbbá a csomagolás” – mondta Sigray Mária.

A pénztárcának is megéri a zöld csomagolás
A szabályozási környezet a zöld megoldások felé tereli a csomagolás-felhasználó vállalatokat. A csomagolt termékeket forgalmazó vállalkozások kétharmadának fontos, hogy az általuk felhasznált csomagolószer környezetbarát legyen.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo