Bevándorló vállalkozók: a szerelmét követte

A szerelem hozta, és otthon érzi magát Magyarországon az amerikai származású Kat Williford. Fenntartható szemléletű, magas minőségű, kézzel gyártott ruháira egyelőre leginkább a turisták vevők.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Egyesült Államokból, Észak-Karolinából származik Kat Williford, a Pamut Apparel alapítója. Divattervezést tanult, nyaranta pedig egy táborban dolgozott. Itt találkozott a magyar Márkkal, akivel azonnal egymásra kattantak annak ellenére, hogy a fiú nem beszélt igazán jól angolul, Kat pedig egy szót sem tudott magyarul. Hamarosan a lány tervezői állást kapott a világhírű Abercrombie & Fitch divatcégnél, Márk pedig, aki egyetemi ösztöndíjjal járt az Államokban, hazatért Magyarországra. Maradt a távkapcsolat. Két év után viszont Kat úgy döntött, megteszi a nagy lépést: felmondott a világcégnél, és Budapestre költözött, hogy megtakarításaiból vállalkozásba kezdjen.

Kat Williford
Kép:PP/Hatlaczi Balázs

Állás vagy vállalkozás?

– Két lehetőségem volt, amikor tavaly nyáron megérkeztem. Vagy állást keresek egy európai divatcégnél, vagy saját vállalkozást alapítok. Bár korábban soha nem voltam vállalkozó, amikor szembesültem azzal, hogy mennyire keveset keresnek a tervezők Európában, és hogy gyakorlatilag esélytelen, hogy dizájnterületen elhelyezkedjek Magyarországon, úgy döntöttem, hogy elindítom a saját vállalkozásomat.

Hatalmas segítséget jelentett Márk, aki az elengedhetetlen magyar nyelvismeretével mindenben közreműködött a vízum megszerzésétől a jó könyvelő felkutatásán át a vevőkkel való kommunikációig, sőt, országspecifikus üzleti tanácsokat is adott.

Bevándorló vállalkozók
A kultúrák találkozásából számtalan jó dolog kisülhet – Magyarországon is –, például olyan üzleti vállalkozások, amelyek talán épp azért lesznek sikeresek, mert az ötletgazda valami olyat tud, amit más nem. De amit itt létrehoz – akár termék, akár szolgáltatás –, az magyar. Itt fejlesztik, itt gyártják, és esetleg innen indul világhódító útra.
Maki Stevenson, a Makifood Főzőiskola alapítója magyar férjét követte ide. Véleménye szerint szerint nehéz az ügyfelek szemében érdekesnek maradni egy kis piacon, a hivatalokban komoly gondot jelent a nyelvismeret hiánya, de nagyon élvezi, hogy mi magyarok igazi szenvedéllyel viszonyulunk a főzéshez és az ételeinkhez.
Sose tervezte, hogy vállalkozó lesz az iráni származású gyógynövénykutató, dr. Iman Mirmazloum, de felismerte a fogyasztói igényt, így most kiváló minőségű gyógyteákat készül piacra dobni Magyarországon.
Fair trade alapanyagokból, száz százalékban Magyarországon, kézzel varrott és nyomott pólókat készítenek, a dizájnt az utazás és a kalandok inspirálják.

– Minőségi, egyedi és kényelmes ruhákat készítünk. Minden alapanyagunk természetes, így a ruhák puhák, könnyűek és környezetbarátok. Tervezőként én vagyok a felelős a dizájnért és a varrásért is. Mivel minden Budapesten történik, versenyelőnyt jelent az, hogy rugalmasan tudunk reagálni az aktuális helyi trendekre. A helyi gyártás miatt gyorsan tudjuk teljesíteni a kisebb-nagyobb egyedi megrendeléseket is – mondja Kat, aki szerint a tudatos fogyasztók a lokalitást is értékelik.

Bár a magyar piac kisebb, és a gazdaság jelenleg sokkal lassabb az amerikainál, ennek előnyei is vannak a vállalkozás számára. Az USA-ban ugyanis sokkal keményebb versenyben kell boldogulnia egy tervezőnek. A kedvező magyarországi működési és bérköltségek is vonzóak, ugyanakkor problémát jelent, hogy a lassú piacon nehéz eladni a „high-end” termékeket. Az országon belül ezért az értékesítés erősen szezonális: télen szinte leáll, nyáron viszont – a turistaszezonban – pörög az üzlet. A hektikus bevételek ellensúlyozása érdekében Kat szeretne a szomszédos országokban is megjelenni a termékeivel mind online felületen, mind viszonteladókon keresztül.

A következő lépés pedig a férfikollekció elindítása, ami a tervek szerint augusztus elejétől már elérhető a webáruházban.

Miért Magyarország?

Kat 2011-ben járt először Magyarországon, és mint mondja, beleszeretett az itteni kultúrába és emberekbe. Azért szeret itt élni, mert az emberek azt éreztetik vele, hogy otthon van.

– Az Egyesült Államokban annyi divatcég van a piacon, hogy nagyon könnyű kiszorulni. Emiatt is jó ötletnek tűnt, hogy Magyarországra költözzek. Ez ideális hely arra, hogy ismertté váljak.

 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo