32 milliárd euróval kevesebb teher a vállalkozásokon

2013. szeptember 20. péntek - 12:10 / piacesprofit.hu
  •    

A Bizottság az adminisztratív terhek uniós szintű visszaszorítása által segít a vállalkozásoknak – különösen a kisvállalkozásoknak –, hogy erőforrásaikat a legfőbb tevékenységeikre összpontosíthassák ahelyett, hogy idejüket és pénzüket felesleges papírmunkára áldoznák.

Jose Manuel Barroso Kép:EU

Barroso elnök a növekedés és munkahelyteremtés előmozdításának lehetőségeiről tárgyalt az adminisztratív terhekkel foglalkozó magas szintű munkacsoporttal, amelynek vezetője Dr. Edmund Stoiber, Bajorország korábbi miniszterelnöke. A Bizottság az adminisztratív terhek uniós szintű visszaszorítása által segít a vállalkozásoknak – különösen a kisvállalkozásoknak –, hogy erőforrásaikat a legfőbb tevékenységeikre összpontosíthassák ahelyett, hogy idejüket és pénzüket felesleges papírmunkára áldoznák. A Bizottság továbbá szorosan együttműködik a tagállamokkal az uniós jog végrehajtása terén bevált gyakorlatok megosztásában, hiszen a vállalkozások uniós jogból eredő adminisztratív terheinek akár egyharmada is visszavezethető az uniós követelmények nemzeti végrehajtására.

Az adórendszer és az adminisztráció a legnagyobb kihívás
Az adórendszer és az adminisztráció egyszerűsítését szorgalmazza az uniós vállalkozók döntő többsége a versenyképesség érdekében. Az üzletemberek 72 százaléka szerint túl bonyolult a papírmunka, kétharmaduk pedig az adórendszert is egyszerűbbé tenné. Sokan panaszkodnak a szűkös pénzügyi forrásokra is egy friss felmérésben.
Barroso:Szoros együttműködést kell folytatnunk a tagállamokkal, hogy biztosítsuk: a megtakarítások tényleges könnyítést jelentenek majd a vállalkozásoknak.

Az Európai Bizottság elnöke, José Manuel Barroso így fogalmazott: „Az elmúlt öt év során a Bizottság által kezdeményezett intézkedések akár évi 32,3 milliárd euróval is csökkenthetik az EU-s vállalkozásokra nehezedő adminisztratív terheket. Szoros együttműködést kell folytatnunk a tagállamokkal, hogy biztosítsuk: a megtakarítások tényleges könnyítést jelentenek majd a vállalkozásoknak. A Bizottság október elején terjeszti elő a következő intézkedéseket, amelyek révén az EU-s jogszabályok célnak megfelelővé válnak, valamint csökkennek a vállalkozások – különösen a kkv-k – terhei. Ezek az erőfeszítések kulcsfontosságúak, hogy Európát helyes pályára állítsuk, és tovább fokozzuk a növekedést és a munkahelyteremtést.”

Az adminisztratív terhekkel foglalkozó magas szintű munkacsoport vezetője, Dr. Edmund Stoiber elégedettségét fejezte ki az adminisztratív terhek visszaszorítására irányuló bizottsági kezdeményezés kapcsán, és így nyilatkozott: „Jelentős eredmény, hogy sikerült meghaladni az egyébként is ambiciózus 25 %-os csökkentési célkitűzést, és 26,1 %-os arányt elérni. A lenyűgöző eredménynek köszönhetően 32,3 milliárd euróval kevesebb adminisztratív teher hárul az európai vállalkozásokra. A jövőre való tekintettel azonban még ennél is fontosabb, hogy a Bizottságon belül szemléletváltás valósul meg, így az egyes bizottsági javaslatok bürokratikus vetületeit belsőleg vizsgálhatják meg és mérlegelhetik.”

Stoiber: 32,3 milliárd euróval kevesebb adminisztratív teher hárul az európai vállalkozásokra.

A magas szintű munkacsoporttal folytatott mai megbeszélés során Barroso elnök hangsúlyozta az adminisztratív terhek csökkentését célzó uniós cselekvési program sikeres befejezését, és köszönetet mondott a munkacsoportnak a támogatásért. A cselekvési programban megjelölt 25 %-os csökkentési célkitűzést elérték és meg is haladták annak köszönhetően, hogy az Európai Parlament és a Tanács eddig 32,3 milliárd eurónak (26,1 %) megfelelő intézkedéseket fogadott el. Az intézkedések között szerepel a teljes mértékben elektronikus héa-számlázásra (itt olvashat róla bővebben) történő átállás és az uniós kereskedelemstatisztikák készítése céljából adatszolgáltatásra köteles vállalkozások számának csökkentése. A legfrissebb kezdeményezés, amelyet idén júniusban fogadtak el, tovább egyszerűsíti a kisvállalkozásokra (legfeljebb 50 főt foglalkoztató vállalkozások) vonatkozó számviteli szabályokat, és a becslések szerint mintegy évi 1,5 milliárd EUR megtakarítást fog eredményezni.

Barroso elnök kiemelte, hogy a Bizottság a 2012 decemberében indított Célravezető és hatásos szabályozás programon (REFIT) keresztül tartja lendületben az intelligens szabályozás programját. Az elmúlt hat hónap során az egyszerűsítés és tehermentesítés további lehetőségeinek feltérképezése céljából az uniós joganyag teljes egészét átvilágították, különös hangsúlyt fektetve a kkv-k szabályozásból eredő terheinek enyhítésére. A Bizottság már foglalkozik azzal a 10 uniós jogszabállyal, amelyeket a 2012 októberétől decemberéig tartó konzultáció keretében a kkv-k és az üzleti szervezetek a legtöbb terhet jelentőként határoztak meg. A REFIT szintén nyomon követi az adminisztratív terhek csökkentésének cselekvési programját, hogy felmérje, tényleg olyan módon történik-e a jogszabályok tagállami végrehajtása, hogy az valódi könnyítést jelentsen a vállalkozásoknak.

Edmund Stoiber felszólította a Tanácsot, hogy kövesse a Bizottság példáját, és rámutatott, hogy az Európai Parlament egy hatásvizsgálattal foglalkozó egységet alakít ki, a Tanácsban azonban nem létezik ilyesfajta bürokrácia-ellenőrzés. Ha az EU komolyan veszi a túlzott adminisztratív terhek elleni küzdelmet, ezen változtatni kell. Ezen túlmenően Stoiber élesen bírálta a tagállamokat, mert némelyikük nem elég tettre kész, és az EU által felkínált számos lehetőség egyikét sem ragadja meg az adminisztratív terhek visszaszorítására. Stoiber szerint javítani kell a helyzeten, és ezt mind a Bizottságnak, mind a Parlamentnek egyértelműen hangsúlyoznia kell az érintett országokkal folytatott párbeszéd során.

Feliratkozom a(z) Jogi kisokos téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek