Az útdíjemelés ellenére is csökkenthető a szállítási költség

Tovább csökkenthetik kiadásaikat a fuvarozással foglalkozó vállalatok az olyan új közlekedésinformatikai megoldásokkal, mint az üzemanyag összetételének elemzése, illetve az abroncsnyomásra vonatkozó adatok valós idejű továbbítása.

Kép: SXC

Habár jövőre a kormány tervei szerint az útdíjból is több folyik be a költségvetésbe, ezért nem kizárt egy emelés, a közúti áruszállítással összefüggő kiadások legnagyobb hányadát, mintegy 46 százalékát még mindig az üzemanyag-fogyasztás jelenti. Érdemes tehát szemmel tartani a legújabb technikai fejlesztéseket, hogy csökkenthessük a szállítmányozás költségeit. Nagybalyi Nándor, a WebEye Magyarország kereskedelmi igazgatója szerint ugyanis számottevő megtakarítási lehetőség rejlik az üzemanyag-kutatások eredményein alapuló új megoldásokban. A szakember úgy véli, hogy az üzemanyagszint mérésén túl annak összetételére, illetve hőmérsékletére vonatkozó adatok elemzésével csökkenthetik tovább kiadásaikat a szállítmányozással foglalkozó vállalatok. A betöltött üzemanyag összetételének vizsgálatával például meghatározható a biodízel aránya. Amennyiben ez túlságosan magas, a motor csak kisebb hatásfokon tud működni, kevesebb lesz az azonos üzemanyag-mennyiséggel megtehető kilométerek száma, vagyis kevésbé gazdaságos a gépjármű fenntartása. (Fontos erre is ügyelni, hiszen így is nehéz év elé néznek a fuvarozók.)

„A legújabb fejlesztéseknek köszönhetően ma már nemcsak az üzemanyagszint változásairól kaphatunk egyre pontosabb információkat, hanem az üzemanyag összetételét is vizsgálhatjuk. Ennek köszönhetően feltérképezhetővé válnak az esetleges üzemanyag-minőségi problémák, amelyek ismeretében a vállalatok kiküszöbölhetik az ebből eredő gépjármű-amortizációkat, és ezáltal jelentős költségek takaríthatók meg” – mondta el Nagybalyi Nándor.

A felhasznált üzemanyag összetételének elemzésén túl a költséghatékonyság tovább javítható az optimális abroncsnyomás folyamatos fenntartásával. Lenkó Gergő, a CNW Rendszerintegrációs Zrt. vezető tanácsadója szerint az abroncsnyomás valós idejű ellenőrzésével akár 2–5 százalékkal csökkenthető a járművek üzemanyag-fogyasztása. Ideális nyomásérték esetén ráadásul az amortizációs költségek is alacsonyabbak lesznek, mivel az optimális guminyomás nemcsak az abroncsok élettartamát növeli, de a járművek féktávolságát s ezzel a fékpofák kopását is csökkenti. Az abroncsnyomás ellenőrzése emellett a közlekedés biztonságának fokozásához is hozzájárul: javul a gépjármű úttartása, illetve csökken a defektek előfordulási esélye. Mivel a járművek váratlan leállásának oka 30 százalékban a nem megfelelő abroncsnyomásra vezethető vissza a WebEye Magyarország adatai szerint, az ilyen jellegű meghibásodások kivédésével megelőzhető a fuvarfeladatok késedelmes teljesítésének harmada és az ebből fakadó anyagi kár is.

Az optimális abroncsnyomás fenntartása érdekében a CNW Rendszerintegrációs Zrt. és a WebEye Magyarország egy olyan új megoldást fejlesztett ki, amely folyamatosan monitorozza a guminyomást, az értékek veszélyes szintű változása esetén pedig azonnal riasztást küld. A szolgáltatás a WebEye nyomkövető rendszerébe integráltan működik, így nemcsak a járművezető, hanem a fuvarszervező is valós idejű információkkal rendelkezhet a tehergépkocsi és az abroncsok helyzetéről, állapotáról. Az új megoldás további előnye, hogy az abroncsnyomáson túl a gumik hőmérsékletét is folyamatosan ellenőrzi, megelőzve ezzel a kerekek túlhevüléséből fakadó defektek bekövetkezését. „Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer használatával számításaink szerint akár 3 százalékkal csökkenthető a tehergépkocsik fogyasztása, és akár 20 százalékkal növelhető az abroncs élettartama. Mindennek eredményeként járművenként átlagosan évi 560 ezer forintot takaríthatnak meg a fuvarozók” – hangsúlyozta előadásában Lenkó Gergő, a CNW Rendszerintegrációs Zrt. vezető tanácsadója.

Az adatok tárolására és továbbítására szolgáló, ID chip technológiával készült érzékelőket a szakember elmondása szerint a felniken helyezik el, ezzel biztonságosabbá és pontosabbá téve a nyomásmérést. Egy esetleges kerékcsere alkalmával elegendő a jármű fedélzetén elhelyezett készülékben lévő chipek cseréje, a készülék nem igényel programozást ilyen esetben, amivel a fuvarozók időt és energiát spórolhatnak meg.

MIKOR LEHET LEVONNI AZ ÚTDÍJAT A HIPA-BÓL?
Számos cég esetében merül fel a 2013. július 1-jétől fizetendő e-útdíj helyi iparűzési adóból való levonásának lehetősége.  Érdemes megvizsgálni, hogy a levonásra milyen esetben is van lehetőség.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo