Az okostelefonokat, a Nutellát és Majkát zabáltuk tavaly a neten

2018. március 11. vasárnap - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Facebook nemzet a magyar, több mint hétmillió honfitársunk oszt meg, posztol és kommentel a legnagyobb közösségi oldalon. A márkák és az influencerek számára ebből a háttérzajból kell kitűnni, a SentiOne most először Magyarországon megvizsgálta, hogy ez kinek, és hogyan sikerült.

Első alkalommal készített Magyarországon ún. Social Index riportot a SentiOne. Az egyedülálló kutatás hat kategórián keresztül vizsgálta az internet-felhasználók online márkakötődését meghatározó mennyiségi és minőségi jellemzőket – legyen szó édességekről, mobiltelefonokról vagy épp divatról.

A hat kategória:

  • DIVAT
  • NASI
  • CELEB
  • MOBIL
  • AUTÓ
  • BANK
Éleződik a Facebook és a Google versenye a bevételekért
A Facebook hatalmasat nőtt az elmúlt években, nemcsak felhasználók számában, de az árbevétel tekintetében is, ám még mindig van mit behoznia a keresőóriással szemben.

A 2017-es riport DIVAT kategóriája 105 márkát foglal magában, a NASI-hoz 65 termék tartozik, a CELEB kategória összesen 55 magyar celebritás online reputációjára fókuszál, míg a MOBIL-ok esetében 32, BANK témakörben pedig összesen 30 márka szerepel. Bár a márkák száma alapján a DIVAT és a NASI a legkiterjedtebb kategória, az említések számát tekintve ugyanakkor az AUTÓ és MOBIL márkákkal kapcsolatos webes diskurzus generálta tavaly a legtöbb tartalmat. Az említések mennyisége alapján tehát ez utóbbi két kategória a 2017-es magyar Social Index arany- és ezüstérmese.

Az autómárkákkal kapcsolatban főleg ősszel voltunk igazán aktívak online, míg a mobiloknál pont ez az időszak egy viszonylag “adatszegény” periódus. Csak az autómárkák kontextusában közel 1,1 millió egyedi online említés született 2017-ben, a mobilokról nagyjából 660 000, a celebekről pedig egy kicsit több mint 330 000.

Az internet érzelmi oldala

Az érzelem is sokat nyom a latban, és ez kategóriánként, valamint márkánként is jelentős mértékben változik. A pozitív tartalmak aránya a NASI és a CELEB kategóriánál volt a legnagyobb, ugyanakkor utóbbinál a negatív érzelmi töltet is markánsan megjelent. Az említések érzelmi besorolásának alapját a PANAS (Positive and Negative Affective Schedule) nemzetközi módszertani skála adja.

sentione1

Közösségi médiától a portálokig és még tovább

Ha divat, nasi vagy autó, akkor Facebook. (Illetve nasi esetében még az Instagram is dívik.) Bankok kontextusában – egyedüli kategóriaként – a portálok domináltak, míg mobilok esetében a fórumok törtek előre.

sentione2

Természetesen a hölgyeknek és a férfiaknak is megvolt a maguk kedvenc kategóriája. Természetesen nem ugyanaz…

senitone3

Top20: a győztes márkák

A SentiOne Social Index Magyarország 2017 rangsor felépítésénél mind a 6 vizsgált kategória mind a 332 márkáját számításba vették, és egymáshoz viszonyított online jelenlétük minősége mentén súlyozva az eredményeket (egyrészt a márkákhoz kapcsolódó tartalmak mennyiségét, másrészt azok érzelmi hátterét is figyelembe véve), adatalapon határozták meg a 2017-es toplistát.

sentione4

A 2017-es év a mobiltelefonok és az autók éve volt. Rengeteg céges, fogyasztói, vásárlói és olvasói tartalom jelent meg a kategóriába tartozó márkákkal kapcsolatban a magyar nyelvű interneten. Azaz az ide tartozó márkák körüli online párbeszéd, a tudás- és élménymegosztás nap, mint nap, percről percre aktívan és cenzúrát nem tűrően formálja adott márka webes percepciójának alakulását. A CELEB-eknek és a BANK-oknak ezen a toplistán nincs képviselője, ugyanakkor a Nike és az Adidas a DIVAT kategóriából fellépett a legjobbak közé. Emellett gratulálhatunk a Nutellának, ami 332 márka közül egyedüli termékként a NASI kategóriából helyet szerzett a TOP20-ban.

Mobil – 2017

Az Apple vezet. Nagyon. Második helyen a Samsung, a harmadikon pedig a Huawei. A Xiaomi és a OnePlus is felkerült a TOP10-be, és olyan márkákat szorítottak maguk mögé, mint például a Nokia vagy épp a Lenovo (bár ok is a legjobbak között kaptak helyet). Kizárólag a pozitív-negatív említések egymáshoz viszonyított arányára fókuszálva (hol a legmarkánsabb a pozitív hangvételű tartalmi túlsúly) itt is megújulna a sorrend: a vezetést átvenné a Huawei, a TOP10-es listára pedig felkerülne a Honor, a Blackberry és az Alcatel. A prohardver.hu, a gamepod.hu és a logout.hu, valamint a Facebook minden márka esetében meghatározta az online kommunikáció fo ívét 2017-ben. Volt azonban két kiugró kivétel: a Xiaomiról és a OnePlus-ról szinte kizárólag a logout.hu-n tájékozódhattunk. Tavaly ez a platform osztotta meg a legtöbb márkához kapcsolódó tartalmat: legyen az szerkesztői vagy olvasói kontent. Itt érdemes tehát első körben körbenéznünk, ha kíváncsiak vagyunk a márka pro-kontra tulajdonságaira és a mögöttük álló vásárlói, felhasználói tapasztalatokra.

Kövesd a vevőt! – hajsza több eszközön át
Hallotta már ezt a panaszt, hogy a látogatók manapság csak nyomkodnak összevissza és érthetetlennek tűnik, miért hagyják el az oldalt, ahelyett hogy vennének? A sikeres internetes kereskedelemben létszükséglet, hogy ismerjük és megértsük a vevő szokásait, igényeit és jó élményt is adjunk a számára.

Divat – 2017

Sportosak vagyunk, vagy legalábbis szeretjük a sportmárkákat, és sokat is beszélünk róluk az interneten. Bár luxusmárkák nem kerültek be a TOP10-be, de a fast fashion mogulok igen. Sőt a Tesco F&F márkája is helyet kapott a legjobbak között. Adott márkához kapcsolódó pozitív-negatív említések egymáshoz viszonyított aránya alapján (tehát a tartalmak mennyiségét ignorálva) itt is borulna az eredeti sorrend. A TOP10-be fekerülne a Mayo Chix, a New Yorker és a Sugarbird. A legnépszerűbb online csatornákat tekintve a Facebook a legnagyobb divat. Ugyanakkor a TOP10-bol 8 márkánál megjelent a gyakorikerdesek.hu, ami azt jelzi, hogy márkaoldalról (is) érdemes ezt a fórumot figyelemmel kísérni…

Celeb – 2017

Az abszolút győztes Majka. A második és harmadik helyre szinte holtversenyben érkezik be Kasza Tibi és Hosszú Katinka olimpikonunk, akinek gyönyörű sportteljesítménye mellett magánélete is terítéken van/volt a bulvár- és híroldalak digitális és print hasábjain. Ezért is vettük fel a CELEB kategóriába. A TOP10-ben helyet kapott még: Győzike, Pamkutya, Szabyest, Tóth Gabi, Sarka Kata, Palvin Barbi és Rubint Réka.

Nasi – 2017

A legédesebb Social Index toplista a magyar internet kedvenc édességeinek (plusz chips, ropi, miegymás) győzteseit mutatja be: miről beszéltünk és mit szerettünk a legjobban 2017-ben a közzétett magyar nyelvű webes tartalmak, cikkek, posztok, kommentek alapján. Az eredmények azt mutatják, hogy a Nutella lazán kenyérre kente az internetet. Emellett a Túró Rudi és a Raffaello is gyönyörűen teljesített.

A kisvállalkozások felének még honlapja sincs
A hazai kkv-k csupán fele aktív digitálisan. Mindössze minden második vállalkozásnak van saját honlapja, és közel minden harmadik cég marketing tevékenység nélkül próbál életben maradni. Az online jelenlét óriási lehetőségeket rejt a kkv-szektornak, ezért az idei teendők közé érdemes felvésni a digitális fejlődést és a mobilra optimalizált weboldal létrehozását is.

Az adott márkához kapcsolódó pozitív-negatív említések egymáshoz viszonyított aránya alapján számított rangsorban egy fontos változás van: a Bounty lekerül a listáról, hogy helyet adjon a Twix-nek. A közösségi média édesszájú, itt osztjuk meg az élményeinket. Mindenhol a Facebook vitte a kommunikációt, kivéve a Lay’s esetében: itt az Instagram győzedelmeskedett. Egyébként egyedül a Nutellával kapcsolatban közel 31 000 bejegyzést tettünk közzé 2017-ben.

Bank – 2017

Az OTP nyert, de elegáns pozíciót tudhat megáénak a K&H és az Erste is. Bár ez a kategória a leggyengébb – legalábbis adatmennyiség szempontjából -, de az online banking és a ‘fintech’ térnyerésével 2018-ban talán megugrik majd a szám. Így is közel 100 000 alkalommal említették 2017-ben valamelyik márkát a vizsgált 30 névből a magyar nyelvű interneten.

Adott márkához kapcsolódó pozitív-negatív említések egymáshoz viszonyított aránya alapján megint minden máshogy lenne, mint ahogy volt. A kisebb bankok kerülnének a legjobb helyekre: a vezetést átvenné a Cofidis, a MagnetBank és a Sberbank. A platformokat tekintve eléggé sokszínű a lista. A közösségi média persze előtérben, de szorosan mögötte, vagyis a Facebook és Twitter mögött sorakoznak az olyan oldalak, mint például az ingyeneshirdetes. net, a docplayer.hu, a penzcentrum.hu, a tozsdeforum.hu vagy épp a portfolio.hu és a kiszamolo.hu. A Twitter és a Facebook győztese az OTP, míg például a Merkantil Bank esetében dominánsan megjelent a sport kontextus is: m4sport.hu (ez valószínűleg a Merkantil Bank Ligának köszönhető).

Hogyan készült a Social Index
A Social Index adatalapon értékeli adott márka internetes életútjának és online percepciójának alakulását, az ezt meghatározó szöveges tartalmak mennyiségének és minőségének elemzésével. A rangsor felállításánál több száz márkát és több százezer, 2017-ben publikált, magyar nyelven megjelent online említést vizsgáltunk Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, valamint a különböző website-okon, blogokon, fórumokon és review oldalakon. A listázott márkák internetes pozíciójának meghatározásához nem csupán a velük kapcsolatos, az adott márkát érintő minden publikus bejegyzés, poszt, komment, cikk mennyiségét vettük figyelembe, de ezek érzelmi hátterét is. A bejegyzések pozitív, negatív és semleges érzelmi hátterének meghatározásával (ezt a magyar nyelvű internetes említések esetén körülbelül 75%-os precizitással képes felismerni a SentiOne social listening rendszere) épp ezért nem csupán a mennyiségre, de a minőségre is figyelmet fordítottunk. Végül ezt a két jellemzőt fűztük össze egy saját fejlesztésű algoritmusba, amelyet adatalapú igazságok mentén egyesítettünk a Social Index 2017 rangsorban.

 

Piac & marketing
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor