Az idő mindent megváltoztat – készüljön fel rá!

A családi vállalkozások viszonyai sajátos feladatokat és problémákat kreálhatnak, amik nehezítik a hatékony működést. A jobb megértés érdekében a Piac&Profit szakértője segít áttekinteni a legfontosabb életciklusokat.

Előző cikkünkben a családi vállalkozást a család, a cég és a tulajdonrész alrendszereire bontva átláthatóvá tettük, az egyes családtagok és kollégák  szerepeit, valamint a köztük húzódó határokat meghatároztuk, jobb megértést kapva így a konfliktusok forrásai és a prioritások tekintetében. Az idő azonban mindent megváltoztat; nézzük, hogyan hat ez a családra.

Kép: FreeDigitalPhotos.net/bplanet

A családi vállalkozások összetett működésének számos aspektusa könnyedén átlátható a család, a cég és a tulajdonrész egymást metsző köreinek felállításával. Ha minden érintettet elhelyezünk valamelyik körben vagy azok metszéspontjaiban, a konfliktusok és dilemmák mögött megérthetjük, hogy valójában mi történik és miért. Az idő azonban mindhárom rendszerre hatással van, így fejlődik a család, a cég, és változnak a tulajdonviszonyok is. Egy extrém példával élve a Du Pont vegyipari óriás 213 éves működése a három kört nagyjából 1400 családtaggal, több tízezer munkavállalóval és részvényesek ezreivel töltené meg. Pedig ez az óriáskonszern is csupán egy alapítóval, Éleuthère Irénée du Pont-nal indult.

Ügyfeleink részéről folyamatos az igény, hogy családi vállalkozásukat az idő dimenziójában is pontosan átlássák. Hiszen az idő nemcsak generációváltáskor, hanem állandóan, még apró változások során is dolgozik. Ezeket az átalakulásokat a legjobb gyakorlatok ismeretében kezelve nemcsak a buktatók tucatjai kerülhetők el, hanem valódi versenyelőny is kovácsolható azokból.

A leggyakrabban előforduló korosztályokat alapul véve négy családi fejlődési szakasz különböztethető meg az alábbiak szerint:

  1. Fiatal vállalkozó család
  2. A next gen (következő generáció) belépése
  3. Közös munka a next gennel
  4. A stafétabot átadása
A fiatal vállalkozó család (1) szakasz rendkívül intenzív, jellemzően fiatal vállalkozó párok testvérkapcsolatának, házasságának korai szakasza. A legfőbb feladat a társak számára egy olyan együttélés kialakítása, amely a cégtulajdonosi és ügyvezetői szerepek támogatására, a családi és szakmai élet összefonódására koncentrál. Kritikus döntés lehet valamelyik fél házassága, gyermekvállalása és – attól függően, hogy a szülők valamilyen formában részét képezik-e a vállalkozásnak – a velük való (újra)kötődés kialakítása. A legtöbb konfliktus között kétségtelenül meghúzódnak a nemek közötti különbségekben rejlő eltérő nézetek a cég vezetését, irányítását illetően. S bár a párok néha látszólag sok időt töltenek egymással, a legtöbb emocionális szükséglet kielégületlen marad. Fókuszon kívül eshet akár csak az idő szűkében is az intimitás, az egymás kölcsönös támogatásának biztosítása, amely sokszor nemhogy a cél, a különböző üzleti érdekek érvényesítése érdekében éppen hogy fegyver tud lenni. Egyéni színezetet ad a vitákban, elégedetlenségekben a házastársak egyedi felfogása a „férj szerepe, a feleség dolgát” illetően. Felerősödnek a társadalom által sem feloldott kérések megválaszolatlanságából eredő feszültségek is, amelyek néha a társasági életben való elszigetelődéssel is együtt járhatnak. A testvérek esetében olykor a születési sorrend rangsora is piszkálni tudja a kisebbet, vagy fordítva, épp kifogásra ad okot, hogy részlegek élére álljanak, feladatokért felelősséget vállaljanak. Előfordult már olyan esetünk is, ahol a testvérek egyedi, természetes közelebbi kapcsolódása kizárta egy másik féllel, ”idegennel” való együttműködés lehetőségét. Még az is elvárásként fogalmazódott meg (általában legalább egy nő testvér esetén), hogy a másik milyen párt válasszon.

A next gen belépésének szakaszában, vagyis a kamaszkorú, fiatal felnőtt ifjak tekintetében a karrier és a cégbe való belépési feltételek körül forognak a kulcskérdések. Menjen-e a gyerek „más világot” is látni? Tanuljon-e olyan tudományokat, amelyek a cég nyereségességéhez, fejlődéséhez tesznek hozzá. Esetleg kicsi korától kezdve lássa-e, akár óhatatlanul is, hogyan működik a napi rutin a vállalkozás életében. Ha a szülői házaspár közben élet közepi problémákkal is küzd, első látásra konstruktív döntésnek hat a gyerekekre való áttestálás, ami az esetek többségében újabb lappangó konfliktusokhoz vezet hol a családi fészek, hol a gyerek saját családi kapcsolata(i)nak kialakítása, működtetése, bővítése terén.

Dilemmák a 4 szakaszban:

1. Fiatal vállalkozó család:

  • Közös álom tervezése
  • Alternatív életstílus választása
  • Elköteleződés a vállalkozás iránt
2. Belép a next gen:
  • Élet közepi válság
  • Utódok belépési feltételei
  • Felnőttkori testvéri kapcsolatok
3. Közös munka a next gennel:
  • Bővebb család fenntartása
  • Családtagok karrierje
  • Komplex családi összefonódások
4. A stafétabot átadása:
  • Elengedés
  • Késő felnőttkori szakasz
  • A vezetés hiteles átvétele
Ahogy a szülői generáció az ötvenes évein áthalad, közös munkát végeznek  a next gennel, akik jó esetben érzelmileg is érett felnőttekké váltak. A család a házasságok és a next gen utódainak megszületésével egyre bővül, a cégben pedig megjelenhetnek az unoka-, mostohatestvérek és a beházasodott családtagok érdekei, igényei is. A komplex családi összefonódások mellett a cég életképességét és nyereségességét komolyan próbára teszi a családtagok megszokott életszínvonalának és karrierjeinek „egy kalap alatti” biztosítása. Azon felül, hogy dogmatikai gondolkodásbeli különbségek vannak a generációk között, őszinte és érthető dilemma az is a szülők fejében, hogy a „gyermek” mikor áll készen – valaha készen fog-e állni – a „trónra”. Ha még az utódok nevelése során tudatos is a vállalkozás átvételére való felkészítés azzal, hogy a gyerekek valóban önálló döntéssel vették át azt, nehéz kérdés szokott lenni a kedvezés kérdése, hiszen az a bizonyos szék valamilyen értelemben mindig csak egy főnek nyújt jogart. Komplex és komoly kihívás az is, ha épp a kedvezményezett gyermek közben még utódot is vállal, és addig házastársa helyettesíti. Meddig, milyen „áron”, feltételekkel és mennyiben tud támogatást kapni a többi családtagtól a „betolakodó”?

A stafétabot átadásának szakaszában a központi jelenség a vezetés tényleges átadása. Fontos kiemelni, hogy a generációváltás nemcsak üzleti jelenség, hanem a családi körben is kiemelt szerepe van. A családi vállalkozások esetében ugyanis szimbolikus jelentősége van annak, hogy kinél van a vezetés, döntés. A visszavonuló vezető árnyékát felülvilágítani még abban az esetben is keserves munka, ha a felmenő támogatja az utódot.

Mindazonáltal a család fent írt fejlődési szakaszai nem egyirányú utcán vezetnek. A változások ugyanis mindenképpen bekövetkeznek, legyen szó akár önkéntes visszavonulásról, válásról, ki- és visszavásárlásról vagy betegségről, tragikus hirtelen halálról. A ciklus újra- és újrakezdődik, az érintettek pedig a felsorolt klasszikus dilemmákkal kell, hogy szembenézzenek. Azért mosolyogjon, megtalált bennünket.

Horváth Dénes, MBA és dr. Sütő Ágota családi vállalkozások doktorai Családivállalkozásokról.hu

 

 

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo