Az első benyomásról – kicsit másképp

2013. szeptember 09. hétfő - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

Mindannyian tudjuk, hogy az első benyomás különös jelentőséggel bír. Azonban hajlamosak vagyunk úgy gondolkodni róla, mintha az ritka és ennek okán különleges dolog lenne, amelyre ezért kellő körültekintéssel kell felkészülni.

Ön vajon ilyen hatást vált ki? Kép:flickr/IrsEin

A valóság ezzel szemben kicsit más – talán prózaibb is. Lehet (sőt biztosan van) az életünkben olyan várt ismeretség, amelyre felkészülünk, mert jó első benyomást szeretnénk tenni egy reménybeli nagy ügyféllel, befektetővel, bank képviselőjével való első találkozás alkalmával. Ugyanakkor két dologba – ha az első benyomás jelentőségéről hallunk – ritkán gondolunk bele:

  • Az üzleti életben gyakran előfordul, hogy már ez első személyes találkozás előtt a másik fél rendelkezik rólunk (és a cégünkről) valamilyen első benyomással.

Egy véletlenszerű találkozás esetén is igaz lehet, akár egy média jelenlétnek vagy honlapnak köszönhetően, vagy mert valaki mesélt rólunk, már kirajzolódott ha nem is egy kép, de egy vázlat rólunk. (Van néhány tippünk, hogy hogyan tűnhet szakértőnek a honlapja alapján!)

Egy előkészített üzleti tárgyalás esetén pedig már biztosan van valamilyen „prekoncepciója” velünk kapcsolatban a másik félnek, amely az alatt a – hosszabb vagy rövidebb – időszak alatt alakult ki benne, amíg megérlelődött a döntés, tárgyalóasztalhoz ül velünk.

Tanuljon meg énmárkát építeni!
Mik azok a marketing eszközök, amelyek révén a vezető (vagy akár a cégből bárki más) személyében pozitívan hatni tud az eladásra és a cég hírnevének, ismertségének, hitelességének erősítésére? A KKV-Akadémia 2015. január 29-i rendezvényén szakértőink, az üzleti életben gyakorlatot szerzett szakemberek bevezetnek bennünket az énmárka-, cégmárkaépítés trendjeibe, gyakorlatába és megmutatják a sikeres mintákat. Részletes program és regisztráció itt.

Ezért is nagyon fontos például a „céges arculat”, a marketing, a honlap (itt olvashat arról, hogy egy modern vállalkozásé milyen), a termék minősége, a tudatos média jelenlét, a hírlevelek, vagy az akár egy olyan prózai dolog, mint az „árajánlat” megjelenése és minősége, de ide tartozik például az ügyfélszolgálat felkészültsége, illetve a munkatársak udvariassága és kedvessége is…

  • Másrészt az egész életünk valójában sok-sok első benyomásból áll. Nincs olyan nap, hogy ne lépnénk kapcsolatba addig számunkra ismeretlen emberekkel. (A gyerekek kapcsán, vagy mert sportolunk, esetleg a hobbink okán, esetleg egy nyaralás alatt, vagy síelés során, vagy mert találkozunk a barátaink barátaival, a benzinkútnál, a boltban… )

Lehet, hogy a cégünk jó hírét egy ovis csoporttárs anyukája, vagy az edzés végére olykor velünk várakozó apuka vitte (viszi) el, vagy olyasvalaki, akivel a hobbink „hozott össze”. Esetleg egy „ismeretlen ismerős”, akivel közösen vettünk részt egy képzésen, tréningen, vagy konferencián, egy szomszéd akivel olykor megállunk beszélgetni kutyasétáltatás közben, vagy valaki, akivel egy szállodában laktunk a nyaralás során… vagyis sok-sok olyan esetben is teszünk az üzletünket is érintő első benyomást, amikor bele sem gondolunk és a legkevésbé sem vezet ilyen szándék…

Ezért is fontos, hogy tudatában legyünk annak, mindig, minden pillanatban tehetünk (teszünk) első benyomást, így jó, ha tudjuk azt is: mit üzenünk magunkról (nemcsak cégvezetőként) és figyelünk arra is, hogy a szépen épülő céges „személyes márkánk” és a „magánemberként” rólunk kialakuló kép összhangban legyenek egymással.

Amit tudatosan befolyásolhatunk az adott pillanatban:

Mivel az első benyomás során kialakuló képet nem könnyű megváltoztatni és legyen szó üzletről, vagy magánéletről csak egyszer tehetünk első benyomást, érdemes odafigyelnünk néhány dologra. Lássuk, melyek ezek – most, röviden:

  • Figyeljünk a testbeszédünkre. A nyitott, egyenes testtartás, a szemkontaktus, egy megnyerő mosoly, bizalmat ébreszt és első benyomás „célja”, hogy elnyerjük a másik szimpátiáját…
  • A testbeszédhez is tartozik, de külön érdemes figyelni a kézfogásra. Egy határozott kézfogás erősíti a megnyerő első benyomást, míg egy kevésbé sikerült parolázás máris rossz irányt adhat egy induló kapcsolatnak.
  • Az elő személyes találkozás azt is jelenti, hogy kölcsönösen bemutatkozunk egymásnak. Az adott helyzet határozza meg, hogy miként is történjen, ami azonban fontos: bemutatkozásunk legyen rövid, jól érthetően mondjuk a nevünket és ha „üzletről van szó” inkább a cégről (kinek-miben segít a vállalkozásunk), mintsem rólunk („Nagyonfontos” Kft. ügyvezetője vagyok) szóljon. Itt olvashatja kisokosunkat a hatékony bemutatkozáshoz!
  • „Dress for sucesselvet nem csak az üzleti megjelenés során tartsuk szem előtt. Igaz, nem a ruha tesz az embert, de elárulja. A kifogástalan állapotú, alkalomhoz illő megjelenés sokat hozzátehet – nemcsak – üzleti sikereinkhez, míg a kevésbé szerencsésen megválasztott öltözet ellenkező hatást érhet el.
  • Legyünk könnyed társalgók! Igyekezzünk megjegyezni a beszélgetőtársaink nevét és ne akarjuk uralni a társalgát. Mindannyian szeretjük, ha figyelnek ránk, ezért nekünk is érdemes érdeklődéssel fordulni beszélgetőtársunk felé, de csak akkor lehet igazán kellemes a társaságunk, ha kerüljük a tabu témákat. (például: politika, vallás…)
  • Jó ha mindig van nálunk névjegy. Ez persze közel sem jelenti azt, hogy minden ismerősünket névjegykártyával rohanjuk le, ám, ha a szituáció feljogosít rá (!), egy beszélgetés végén mi is adjuk oda kifogástalan állapotú (névjegytartóból elővarázsolt!) névjegyünket.
  • Amennyiben pedig úgy alakul, hogy egy előre megbeszélt időpontban találkozunk először jövőbeli ügyfelünkkel (üzleti partnerünkkel) meghatározó jelentőséggel bír a pontosság. Legyünk bármilyen szertelenek a magánéletben, az üzleti világban a késésre magyarázat lehet, mentség nincs.

Könnyű azt gondolnunk: „Ugyan már, ezeket magamtól is tudom!”

… és alkalmazzuk is?

Mindig?

Valamennyit?

Tudatosan?

dr. Erdős Zsuzsanna
etikett tanácsadó és coach
www.erdosetikett.hu

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek