Az autóiparban is hódít a virtuális realitás

2017. november 25. szombat - 18:03 / Kriston László
  •    

A kiterjesztett valóságot, vagyis az augmented reality-t szemünk elé varázsoló headsetekkel könnyebben lehet például autót vagy bármilyen összetett masinát tervezni, aminek megtervezése többezer döntést, választást igényel.

A virtuális realitás (VR) és a kiterjesztett valóság (augmented reality, VR) még mindig viszonylag új technológiák, de potenciális alkalmazási lehetőségük széles – mindenképpen túllép a videojátékok világán – nem véletlenül tartják az iparági szereplők már az okostelefonokat is halálraítélt technológiának.

A bűvös szemüveg

A bűvös szemüveg

Erre ékes példa az a szövetség, amit két cégóriás jelentett be: a Microsoft és a Ford összefog, hogy forradalmasítsák az autótervezést.

Vizualizálok, tehát vagyok

Miért hasznos az AR a termékdizájnban? Mert ez a fajta vizualizálás

  • információtömegeket tesz láthatóvá
  • komplex vázlatokat, terveket, alaprajzokat tesz érthetővé
  • könnyűvé teszi a módosításukat
fotók: YouTube/Microsoft video

fotók: YouTube/Microsoft

Utóbbi azért fontos, mert az ember így könnyen eljátszhat különféle variációkkal. Itt módosít egy elemet, ott egy másikat, az egész átalakul. Vagyis dinamikusan belenyúl egy-egy részbe, ahol akár egy változtatás is egész sor más tényezőt érint, módosít. A permutációk, a kihatások, a változatok kialakulása az AR-ban könnyen láthatók.

Többé nem klikkelünk vagy nyomjuk az okostelót: összeérintjük a két ujjat

Többé nem klikkelünk vagy nyomjuk az okostelót: összeérintjük a két ujjat

Képzeljük el egy autótervező munkáját. Eddig legjobb esetben is a számítógépe előtt ült és egy digitális felületen rajzolt a komputerhez kapcsolt elektromos tollával, az ebből keletkező rajz pedig megjelent a képernyőn. De mindig szüksége volt a fantáziájára, hogy elképzelje, milyen lehet az autó életnagyságban.

Megjelenik a visszapillantó tükör látószöge is - kivetítve

Megjelenik a visszapillantó tükör látószöge is – kivetítve

Ezt az ugrást spórolja meg neki a HoloLens. Felveszi a szemüveget és életnagyságban láthatja az autót a szemei előtt lévő üres térben.

A vizuális infókat pedig széttagolhatja tematika szerint több -fizikailag nem létező- képernyőn is. Tehát az infókezelés 3D-s, térhatású, nem kötik többé a 2D-s számítógépmonitor határai. Így:

Ford6

Teammunka

Cégen belül a különböző dizájnteamek közötti kommunikációt is megkönnyítik az elkészített részfeladatok AR-ban való vizualizálása.

fotók: YouTube/Microsoft

Több (virtuális) képernyőn dolgozunk

Az infók elosztása is változatos lehet a térben: a motorháztető felett például feljön egy blurb, vagyis egy kis szövegbuborék, és ott szerepelnek szavakban a legfőbb adatok.

Termék és ismertetőszöveg

Termék és ismertetőszöveg

Az ilyesfajta információmegosztás azért is fontos, mert a multinacionális cégeknél a különböző csapatok gyakran más városokban, sőt különböző országban dolgoznak.
Egy szakember elmondja a mondanivalóját (felveszi, rögzíti digitálisan), s az AR-prezentációhoz ezt játsszák le. Innentől kezdve a virtuális információkban való háromdimenziós barangolás a kolléga számára nem más, mint egy idegenvezetővel megtett, narrált ismertető-szemléltető előadás.

Középen, abban a képernyőben látható a hanghullám: éppen a narrátor-kolléga beszél.

Középen, abban a képernyőben látható a hanghullám: éppen a narrátor-kolléga beszél.

A házon belüli AR- és VR-alapú szemléltetés azért is fontos, mert az autóipar rendkívül titkos ágazat, a következő modellek terveit hétpecsétes titkokként őrzik, s óriási veszteséget okozhat egy vállalatnak, ha bármilyen részlet kiszivárog. (Az okostelefonok gyártói is így vannak ezzel.)

A virtuális prezentációk lehetővé teszik, hogy ne kelljen iratokat, terveket, vázlatokat kivinni a cég székhelyéről.

A HTC Vive (fotó: vive.com)

A HTC Vive
(fotó: vive.com)

3D-s értékesítés

A teljes mértékben megtervezett autót aztán AD-ben is lehet mutogatni a vevőknek az autószalonban, ha még a gyártása nem fejeződött be vagy az első példányok nem érkeztek meg.

A Ford és a Microsoft most olyan appokat fejleszt, melyeket az autóipari cégek használhatnak a járművek tervezésénél.

A nagyok már használják

A Ford nem az egyetlen az AR/VR munkafolyamatokba történő integrálásában. A Volvo, az Audi, a Volkswagen, sőt a NASA is HoloLenst használ a tervezési munkálatoknál. A TechCrunch értesülése szerint a Tesla konkurenciájánál, a Lucid Motors-nál is e VR z-pontosabban a HTC Vive nevű eszköz- segítségével tervezték az elektromos autókat.

Beleszédülünk a virtuális világba
A 3D-s szemüvegek használata látás- és egyensúly-zavarokat okozhat gyermekeknél, a gyártóknak módosítaniuk kell termékeiket – figyelmeztettek a Leeds Egyetem kutatói. Vizsgálataik szerint felnőtteknél fejfájáshoz, a szemek kiszáradásához vezethet, de még ismeretlen, milyenek lehetnek a hosszútávú következmények gyermekeknél.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek