Az árakat nem, csak a költségeket csökkenthetik a gazdák

2017. július 13. csütörtök - 11:06 / piacesprofit.hu
  •    

A mezőgazdasági termékek árváltozásában folytatódik az idei trend: a növényi termékeknél minimális, 0,9 százalékos csökkenés, míg az állati termékeknél 15 százalékos emelkedés figyelhető meg. Az állattenyésztőknek azonban már most érdemes felkészülni az áremelkedés végére, ami előre láthatóan jövőre kezdődhet meg – hívta fel a figyelmet a K&H.

„A legfrissebb mezőgazdasági ár adatok alapján az idei trend folytatódása látható. A májusi adatok alapján a növényi termékek árszintje gyakorlatilag stagnál, hiszen legutóbb 0,9 százalékkal csökkent, míg az állati termékek ára tovább emelkedett, ezúttal 15 százalékkal” – tájékoztatott Tresó István, a K&H Agrárfejlesztési főosztály vezetője. „Mivel a világpiaci árakat a hazai termelők nem tudják érdemben befolyásolni, ezért ők leginkább költség oldalról tudják javítani hatékonyságukat, amihez kulcsfontosságúak a költséghatékonyságot növelő beruházások” – mondta el szakember.

mezőgazdaság grafika

KéP: Fotolia

„A növényi és állati termékek árának esetében is jól megfigyelhető egy ciklikusság. Ez a növényi termékeknél 1,5-2 év, az állati termékeknél pedig 3-3,5 év. Mivel ez utóbbiaknál már túllendültünk a cikluson, ezért a mostani növekedés után az árak jelentős visszarendeződésére lehet számítani. Ez a folyamat remélhetőleg csak jövőre indul el, addig azonban érdemes felkészülni az alacsonyabb felvásárlói árakra. A most megtermelt többletjövedelmet célszerű beruházásokra fordítani, hogy a ciklus alján is eredményesen tudjanak gazdálkodni és nyereséget tudjanak termelni az állattenyésztők” – hangsúlyozta ki Tresó István.

Magas feldolgozottságú termékek lökhetik tovább az agrárexportot
A magyar agrár-külkereskedelem a 2010-et követő évek sikertörténete. Mérlege 2016-ban mintegy 3 milliárd eurós többletet ért el. Magyarország azonban továbbra sem használja ki a benne rejlő agroökológiai potenciált. A pozitív mérleg továbberősítéséhez a magasabb feldolgozottságú termékek exportban képviselt súlyának növelésére van szükség, ami újabb piacokat nyithat a külkereskedelemben. Mindehhez kiterjedt exportfinanszírozásra, -hitelezésre és a releváns piaci információk rendelkezésre bocsátására van szükség.

Feliratkozom a(z) Költségkímélés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek