Az Apple vezér üzenete a vállalkozóknak: “Ne csak a pénzért csináld”

2016. május 28. szombat - 07:30 / Kriston László
  •    

Tim Cookot Amszterdamban a Startup Fest Europe-on hallgattuk arról, hogy az app-univerzum még csak az Ősrobbanásnál tart. Hogy Európába látogatva mindig úgy érzi, a jövő fényesebb, mint a jelen. És hogy az iPhone-t már Rembrandt is ismerte. Illetve Pieter de Hooch.

Tudósításunk első részét – ahol többek között a privacy problémáját boncolgatta az Apple vezér, itt találja.

A rangos technológiai konferencián és pitch fórumon az Apple vezérigazgatója, Cook kapitány néhány hasznos bölcsességgel szolgált a vállalkozások számára.

1. Ne bízd el magad!

Éhesnek lenni azt jelenti, hogy nem a pénz mozgat, hanem valami magasabb életcél

“Ne bízd el magad. Vannak akik azon görcsölnek jobban, hogy a mandzsettagombjuk csinos-e, hogy az irodájuk impozáns-e.”

Steve Jobs híres mondása az volt, hogy “stay hungry,” vagyis maradj éhes. Vágyj a sikerre, az áttörésre, akarj bizonyítani, hatni, alkotni, gyarapítani. (Oké, ez már Kölcsey territóriuma.) “Éhesnek lenni azt jelenti, hogy nem a pénz mozgat, hanem valami magasabb életcél. Ez a magasabb rendű cél kulcsfontosságú tényező a termékek létrehozásában.”

2. Ne fogd vissza magad!

Ahogy egy cég fejlődik, legyen szó akár kisvállalkozásról akár nagyvállalatról, vezetői elkezdenek azon aggódni, hogy az új termékük meg fogja ölni a régi terméküket. Ezért kompromisszumok sorába mennek bele.” Vagyis lebutítják az újdonságukat. (A fesztiválon egy mókás kifejezést is lehetett hallani erre magyarul: “lefejlesztik”.)

Tim Cook

Tim Cook
Kép:Flickr

“És előbb-utóbb valaki lehagyja őket.” Egy jobb portékával, amit nem tompítottak le.

3. Ne csináld pusztán a pénzért!

“Soha ne csinálj semmit kizárólag a pénzért. Csináld imádatból. Szenvedélyből. Ez mozgatja az embereket. Nem a pénz. Az Apple-nél mi mindig úgy éreztük, a célunk az, hogy a technológia és a szabad művészetek metszéspontjánál álljunk. Ott történnek a csodák. Ha a technológiát csak öncélúan, önmagáért nem annyira jó. Mi nagy örömet kapunk a magas céljainkból: megpróbáljuk felemelni az emberiséget. Igyekszünk megadni az embereknek azt az erőt, hogy alkothassanak dolgokat, amikre az általunk nyújtott eszközök nélkül nem lennének képesek. Ez hajt minket.”

4. Fektess az emberekbe!

“Az emberekbe fektetni rendkívül fontos. Van egy kínai mondás: “Ha egy évig akarsz prosperálni, ültess rizst. Ha tíz évig akarsz prosperálni, ültess fákat. Ha száz évig akarsz prosperálni, invesztálj az emberekbe. Az emberek a legfontosabb részei egy cégnek. Bármilyen cégnek, legyen az kicsi vagy nagy.”

Az app-vállalkozói forradalom még nem igazán történt meg

5. Gondolkodj globálisan!

“Az App Store lehetőséget ad a fiatal vállalkozóknak, hogy azonnal árusíthassák alkalmazásukat 150 országban. Ezzel tehát a kezdő fejlesztőket és vállalkozókat segítünk abban, hogy a termékükre koncentrálhassanak. Véleményem szerint minden vállalkozásnak erre kellene összpontosítania, de a kezdő vállalkozásoknak a leginkább. Nincs annál nagyobb gyönyör, mint amikor milliók kreativitását és innovációját hozzuk lázba.”

A globális lefedettség miatt a vállalkozónak “meg kell értenie a tágabb kulturális kontextus nüanszait, amik túl vannak azon a környéken, városon vagy országon, amelyben él.”

Tim Cook éppen a festményre sandít  (fotó: PP)

Tim Cook éppen a festményre sandít
(fotó: PP)

Világmegváltó appok

Cook szerint az app-ökoszisztéma még csak a kezdeteknél tart és hatalmas lehetőségek állnak még előttünk. “Az app-vállalkozói forradalom még nem igazán történt meg. E szempontból még 2008-ban tartunk. Nagy terünk van még a fejlődésre, hogy megoldjuk a társadalom nagy problémáit.”

Az emberek ma még egyszerre vagy csak netes szörfölésre vagy e-mailezésre használják az okostelefonjukat. “De ahhoz, hogy a kettőt összehozzuk és sokkal termékenyebbé tegyük az embereket, sok tennivaló van még a vállalkozási oldalon.”

A stabil jogrend elengedhetetlen a céges növekedéshez

Európé & Justitia

A vezérigazgató kiemelte, hogy a stabil jogrend elengedhetetlen a céges növekedéshez. “Európa mindig erős volt ebben. Ez annyit tesz, hogy ha hoztál bizonyos üzleti döntéseket és befektettél valamibe, egy nap nem jönnek oda hozzád és mondják azt: “Hopsz, változik a helyzet.”

“A vállalkozóknak persze tőkére van szüksége. De nem látok ebben korlátokat.” A Startup Fest Europe-on egyöntetűnek látszott a konszenzus, hogy a jó és legfőképp gyorsan tömegtermelésre felskálázható (scalable) ötletek találhatnak kockázati tőkét.”

Cook arra is szánt időt, hogy az európai üzleti klímáról áradozzon. “Amikor Olaszországba, Írországba, Angliába vagy Németországba megyek, olyan vibrálást érzékelek, amit nem éreztem már egy ideje. Izgatottságot érzek. Olyan jövőt érzek, ami fénylőbb, mint a múlt. Optimizmust látok, főleg azután, hogy kibírtuk 2008-at és keresztülmentünk a válságon. Pozitívan látom a termékek jövőjét. És Európa jövőjét. Az utóbbi hónapokban először érzem azt, hogy új, friss levegő szél fúj. Óriási érzés.”

Az Apple Cook elmondása szerint 1,5 millió fejlesztőt foglalkoztat Európában (ha nem számoljuk bele a részmunkaidősöket). Cook azért szereti az európai miliőt, mert itt a társadalomban “olyan mértékű a szabad művészeteknek szeretete,” ami nyilvánvalóan a pénz centrikus amerikai gondolkodásban és életfelfogásban másodlagos jelentőségű. (Vagy inkább sokadlagos.)

Az ominózus kép a Rijksmuseumból

Az ominózus kép a Rijksmuseumból

Németalföldi csendélet – iPhone-nal

A konferenciaszereplése előtti napon “Neelie Kroes elvitt megnézni Rembrandt alkotást. És nagy sokként ért, amikor az egyik festményen megláttam egy iPhone-t. Esküszöm, hogy ott van. “Egészen tegnap estig azt hittem, tudom” hol és hogyan találták fel az iPhone-t. Szép anekdota és még a 17. századi festmény szereplője is könnyen téveszthető egy iPhone-felhasználóval. (Nyilván egy kis üdvözlőlapot vagy képeslapot tart a kezében.)

De ahogy kivetítették a képet, gyanút keltett bennem. A háttér miatt. Tudtam, hogy láttam ezt a képet már. Egyik kedvenc festőmet jellemezte a képen látható plasztikus térábrázolás. Rembrandt egy kortársa festett szobai csendéleteinek ablakaiba nagyon tagolt, tágas és hosszú tájakat, mindezt tökéletes perspektívával és rendkívüli mélységélességgel. Egy kis netes böngészés után valóban kiderült, nem Rembrandtnál látható az iPhone-t, hanem Pieter de Hoochnál. Akit sem Cook nem ismer (amerikai lévén megbocsátjuk neki), sem -holland politikus létére- Kroes, az EB digitális ügyekért felelős ex-alelnöke , Hollandia épp leköszönő startup guruja (a Startup Delta vezetője), aki azért pattan le közalkalmazotti állásából 74 évesen, mert ezentúl az Uber -nyilván jobban megfizetett- lobbistája lesz. A rotterdami születésű Hooch élete homályba vész, keveset tudni róla. Halála időpontja nem ismeretes, nemrég előkerült dokumentumok miatt megdőlt a teória, miszerint őrültek házában hunyt el. 84 képe ismeretes. Íme a szóban forgó festmény: “Interior with a Young Woman and a Man with a Letter” (1670)

(Amszterdami tudósításunk a Magyar Nemzeti Kereskedőház közreműködésével készült.)

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek