Alkalmazásokkal kell alkalmazkodnunk a változó világhoz

2017. június 13. kedd - 07:30 / Szeicz András
  •    

Akár egy nagyobb vállalatot irányítunk, akár csak most vágtunk bele egy kisebb cég vezetésébe, számolnunk kell azzal, hogy a saját mobilalkalmazás létrehozása lassan elengedhetetlen része ismeretségünk és márkánk felépítésének. A világ legnagyobb közösségi oldalának statisztikáiból jól kiolvashatóak a mai trendek: 1,9 milliárd ember van fent a Facebookon, ebből 1,15 milliárd naponta használja a Facebook mobilalkalmazását is, és egyre többen vannak, akik csak mobilon használják a közösségi oldalt. A fiatalabb generáció tagjai már többet nézik az okostelefonjukat, mint a tv-t, a vállalkozóknak pedig alkalmazkodniuk kell a változó világhoz.

Az alkalmazások mindent átalakítanak – nem csupán a fogyasztók, de a vállalatok életében is – mondta Hans Vestberg 2011-ben a Mobil Világkongresszuson. Az Ericsson egykori vezérigazgatója hat évvel ezelőtt Barcelonában kifejtette, hogy egy új hálózati társadalom van kialakulóban, amely a mobilitásra és a szélessávú adatforgalomra épül, és amelyet az alkalmazások tesznek igazán teljessé. Vestberg persze nem kockáztatott sokat jóslataival, de az adatok akkor is elképesztők: 2011-ben a globális, havi mobil-adatforgalom 400 petabyte volt, 2016-ban pedig már 7,2 exabyte volt a világ adatforgalom-használata egy hónap alatt – derül ki a Cisco felméréseiből. Az elmúlt öt évben pedig tizennyolcszoros növekedésről beszélhetünk a telefonos adatforgalmat tekintve. Csak érdekességképpen: 1992-ben, az internet korának hajnalán, a teljes internetes forgalom 3000 gigabyte volt egy hónapban (1 exabyte az 1 073 741 824 gigabyte).

appok

Kép: Fotolia

Minimum reszponzív

Sokaknak ismerős szituáció, amikor az ember szeretné hasznosan eltölteni az utazással járó időt, a buszon ülve a mobilján keres fogorvost, lakásfelújításhoz megfelelő céget vagy autószerelőt. Bár jó eséllyel nem ilyenkor hozzuk meg a végleges döntést, választásunkat nagymértékben befolyásolni fogja, hogy találatként mely cégeket látjuk a telefonunkon, és azok oldalai milyen minőségben jelentek meg a mobileszközön.

Ma már több honlapot töltenek be mobileszközökön egy évben, mint számítógépeken, az okostelefon vált az emberek legfontosabb eszközévé – ez a tény pedig nagy kihívás elé állítja a cégeket. A nagyvállalatok gyorsabban tudnak reagálni a világ változásaira, de előbb-utóbb a kkv-szektornak is meg kell adnia a maga válaszát. A reszponzív webdesign ma már alapelvárás lenne minden szolgáltató esetében, sok helyen azonban még mindig várat magára ez az egyszerű fejlesztés. Pedig mindössze arról van szó, hogy egyetlen, rugalmas honlap szolgálja ki a különböző méretű mobiltelefonok és számítógépek használóit. A reszponzivitásnak köszönhetően felhasználóbarát módon jelenik meg az oldal minden kijelzőn, amit a Google keresőmotorja is díjaz, így keresőoptimalizálás szempontjából is előrébb vagyunk. Nem kell magyarázni az előnyeit annak, ha a potenciális célcsoportunk könnyen megtalál minket, de technikai előnyei is vannak ennek a megoldásnak: elég egy oldalt karbantartanunk, nem kell külön mobileszközre optimalizált honlapot is készíteni.

Jobb az Android, mégis az iOS a népszerűbb
Teljesítmény tekintetében továbbra is az androidos készülékek a legjobbak – derült ki a Blancco negyedéves felméréséből. Az okostelefonok felhasználói leggyakrabban a készülék túlmelegedése és a GPS rossz működése miatt elégedetlenek.

A mobilalkalmazások azért menőbbek

A mobilalkalmazásoknak számos előnye van, azok sorrendje vállalatunk preferenciáitól függ, de az biztos, hogy márkaépítésünk egyik fő eleme lehet a jól elkészített applikáció. Androidos telefonokra már több mint 2,2 millió alkalmazás érhető el, és ez a szám csak növekedni fog. Senki nem akar lemaradni a versenyben, és ezt az európai fejlesztők megrendelései is jól mutatják: rengeteg céges megbízást kapnak, és ezek sokkal jövedelmezőbbek is, mint a végfelhasználókat célzó fejlesztések. Értelemszerűen nem mindenkinek éri meg alkalmazásfejlesztésbe ölni a pénzét, de mindenképp érdemes mérlegelni, mit nyerhetünk vele.

Az egyik legnagyobb előnye az alkalmazásoknak, hogy szem előtt vannak. Lényegében minden, amit mondani, mutatni, eladni akarunk, az ott van a telefonhasználó ujja alatt egy ikonba összesűrítve. Másik fontos fegyvertény a honlappal szemben, hogy offline tartalmakat is hozzáadhatunk az applikációhoz, tehát internetkapcsolat híján is információt kaphat rólunk a célcsoportunk. Ez például olyan üzleteknek jó, amelyek katalógus formában szeretnék megmutatni termékeiket – mobilon pedig több emberhez és olcsóbban tudnak eljutni. Minden előny közül a legfontosabb azonban, hogy az alkalmazás képes kihasználni a telefonba épített eszközöket, úgymint fényképezőgép-használat vagy a képgaléria elérése, így lényegesen több hasznos és izgalmas funkcióval láthatjuk azt el, mint amivel egy telefonon betöltött honlapot tudnánk bővíteni.

Ez is tükör!

Alkalmazásunk kinézete és célja sokat elárul rólunk, így közvetlenül kapcsolódik arculatunkhoz. Akár egy játékalkalmazást adunk ki marketingfogásként, akár információközlés céljából készítjük azt, a design, a stílus, a tartalom, a tervezettség mind nagyon fontosak. A felhasználónak szeretnie kell az alkalmazást, különben kidobott pénz volt az elkészítése.

A mai világban minden honlapon hirdetési bannerek tucatjaival lehet találkozni, a külvárosi panelektől az óvárosi épületekig minden tele van plakátokkal, és a legnépszerűbb közösségi oldalakat is elárasztják a fizetett posztok. A sok, egyirányú kommunikációra épülő tucatreklám között lassan elveszik az üzenet. Éppen ezért sokat lendíthet megítélésünkön, ha marketingarzenálunkat egy igényes és hasznos applikációval színesítjük, amelynek a segítségével minőségi kapcsolatot teremthetünk célcsoportunkkal.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek