Akarnak tanulni, csak nem úgy…

2015. május 08. péntek - 17:09 / piacesprofit.hu
  •    

Az Y generáció, azaz a mai harmincasok, már nem az iskolapadban ülnek, hanem fontos vállalati pozíciókban, és olyan lendülettel, motivációval és technológiai tudással bírnak, amelyek alapjaiban változtatják meg a cégek oktatási és oktatásszervezési gyakorlatát.

A mostani 28-45 éves korosztály eltérő módon jutott el a digitális mindennapokba. A korosztály idősebb tagjai a technikai fejlődéssel együtt járták végig saját digitális evolúciójukat és tanultak bele az új eszközök használatába, míg a fiatalabbak beleszülettek. Ők a digitális nemzedék, akik a levegővétellel együtt keresik a wifit, hírportálokról tájékozódnak és okostelefonjukon ott az egész életük. Jelen vannak a közösségi médiában, app-okat használnak, gyorsan és hatékonyan illesztik életükbe a technikai újdonságokat. (Itt olvashatja kis “útmutatónkat” a selfie korosztályhoz.)

Képzeni, de mire és hogyan?
Sokszor hallani, hogy egy vállalkozás képzi az alkalmazottait, azok mégis lelépnek – akár a konkurenciához. Ez valós veszély, ám ennél csak az árt többet a cégnek, ha nem képezi a kollégákat, és azok maradnak. De milyen képzésre és hogyan érdemes fordítani? Itt olvashat róla. Sőt, még három olyan online kurzust is ajánlunk, ami Önnek is hasznos lehet.

Az emberiség története során a rohamléptékű technológiai fejlődés újra és újra előhívta a generációk közötti ellentétet, ami napjainkban a digitális technológiák miatt jelentkezik, és visszahat az élet minden területére, így képzésre is.  A fiatalok számára a korábban bejáratott vállalati oktatási gyakorlat és struktúra nem tartogat elég kihívást, a hagyományos tankönyvek és előadások nem ütik át az ingerküszöböt, sőt, gyakran probléma az elavult tudásanyag is. Saját ritmusukban, kreatívan szeretnek tanulni, ráadásul az internetre úgy tekintenek, mint végtelen tudástárra, ahol sokféle információ, tudásanyag elérhető. Tehát nem az változott meg, hogy mennyire akarnak tanulni a fiatalok, csak az, hogy hogyan.

„Tudásvágy fűti a fiatalokat – osztja meg tapasztalatait Koharek András, az ARTudásmenedzsment e-learning szakértője -, tisztában vannak azzal, hogy rövid internetes keresés után több tucat találatból válogathatnak az online marketing tippektől a szoftverhasználatig, ám éppen a kínálat bősége hívta életre azt az igényt is, hogy minősített, véleményezett tananyagokra van szükségük a valós, aktuális és azonnal hasznosítható tudás megszerzéshez.”

Az Y generáció számára nem természetes az életkoron alapuló elismerés és hierarchia, ők a teljesítményt, a tapasztalatokat és a képzettséget tartják figyelemre méltónak. Számukra nem kényszer a tanulás, hanem a megszerezett tudással saját piaci értéküket szeretnék növelni. Karrierjüket tudatosan építik és néhány évente munkahelyet váltanak, hogy egyre magasabbra jussanak a szervezeti ranglétrán.

Egy könyv? Na ne…
Kép:sxc

Felgyorsult életmódjuk valamint korlátlan információ-hozzáférésük miatt számukra nem alternatíva a tantermi oktatás, ők akkor és ott akarnak tanulni, ahol éppen saját időbeosztásuk engedi, illetve amikor egy esemény, egy feladat ezt megköveteli tőlük. Az online és e-learning megoldásokon kívül nyitottak a m-learningre, azaz a mobileszközös tanulásra és az interaktív tananyagokra is.

„Jelentős digitális szakadék tátong a vállalatok oktatásszervezési rutinjai és a tanulók igényei között. – osztja meg tapasztalatait az e-learning szakértő. – Habár egyre több vállalat dönt az e-learning bevezetése mellett, tapasztalataink azt mutatják, hogy leginkább az évente ismétlődő képzéseket helyezik elektronikus környezetbe. A munka-, tűz- és egészségvédelemi anyagok után a vállalati szabályzatok (pl. etikai kódex) majd a vállalat termékeiről szóló tananyagok kerülnek be az oktatásmenedzsment rendszerekbe. Arra viszont nagyon kevés példát látni, hogy a rendszerben szabadon választható tananyagok is helyet kapnának. Amikor felvetjük, hogy erre szükség lenne, „hivatalos” magyarázatként az szokott elhangozni, hogy a dolgozók túlterheltek, nem szeretnének még több időt a gép előtt tölteni, szabadidőre vágynak. Ez bizonyítottan igaz az idősebb generációkra, de tévútra visz, ha a fiatalokat is ebbe a skatulyába helyezzük.”

A szabadon választott kurzusok cég specifikusak: egy hazai startup cégben mindenkit hidegen hagy egy Office oktatócsomag, viszont érdeklődésre tart számot a legújabb technológiákat bemutató módszertani oktatás illetve nagy a vonzereje az időgazdálkodással és tárgyalás-, prezentációs technikákat bemutató anyagoknak. Szinte minden szervezetben örömmel fogadják a nyelvkurzusokat, amelyek lehetnek heti bontásban rövid kis blokkok, vagy hosszabb, tanfolyam jellegű anyagok is.

„Az Y generáció új szemléletet, innovatív megoldásokat követel tőlünk tananyag fejlesztőktől is, hiszen illeszkedni kell a fiatalok gyors, kihívásokkal teli életmódjához. – összegzi Koharek András. – Kedvelik a rövid, pergős blokkokból álló tananyagegységeket, a változatos interakciókat, a lendületes és mozgalmas oldalakat. Igénylik a reszponzív, az eszközök képernyőméretéhez automatikusan illeszkedő tartalmat, és a böngészést kifelé mutató hivatkozások mentén. Gyakorlatias tudásra vágynak és szívesen veszik, ha a tananyag elvégzéséről a közösségi oldalakon hírt adhatnak.

Az Y generáció versengő attitűdje gyakran zavarba hozza még az eggyel korábbi, X generáció tagjait is, akik biztonságra törekednek és könnyebben elhiszik magukról, hogy valamiben nem elég jók. Amíg egy ötvenes lamentál, a mostani harmincasok magabiztosan és bátran vágnak bele új feladatokba. Az oktatásmenedzsment rendszer bevezetését az Y generáció kihívásnak, kalandnak fogja megélni, az idősebbek viszont ugyanúgy nyűgnek, ahogy a tantermi fejtágításokat. Megoldást jelenthet erre a problémára a fokozatos bevezetés és a választható kurzusok, amelyek szórakoztató tanulást, használható tudást ad és sikerélményt jelent.

 

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek