Akár jól is jöhet nekünk a Volkswagen-botrány

2015. október 20. kedd - 15:03 / piacesprofit.hu
  •    

A Volkswagen botrány miatt a magyar gazdaság teljesítménye akár 1-1,5 százalékkal is visszaeshet a következő évben. A magyar beszállítók kitettsége a német autóipari vállalatok felé nagyon magas, sok magyar kis- és középvállalkozás léte kerülhet veszélybe. Az Export Kooperáció szakértői szerint ugyanakkor a botrány hosszútávon akár kedvező hatást is gyakorolhat a magyar vállalkozói környezetre: a cégeknek a fejlődés érdekében ideje diverzifikálni tevékenységeiket, a finanszírozás rendezésével és a fejlesztések optimalizálásával ez akár sikerülhet is.

Kép: SXC

Habár a „Volkswagen ügy” hazai kimenetele egyelőre nem dőlt el, a szakértők szerint az egyértelműen látszik, hogy a régióban Csehország mellett Magyarország van leginkább kitéve a hatásainak. A legrosszabb forgatókönyv szerint a termelés visszaesése akár 1-1,5 százalékkal is csökkentheti a magyar GDP-t, a beszállítók által nyújtott, és a követelésbiztosítók által fedezet alá vont hitelállomány pedig a hazai autóipari szegmensben az 1 milliárd eurót is elérheti. „A beszállítók az iparági vevőket hagyományosan alulbiztosítják, a kockázatok téves alulértékelése miatt a konkrét szállítói követelésállomány, azaz a szállítók által nyújtott hitelek teljes összege ennél jelentősen magasabb, akár 2-3 milliárd euró lehet. A fedezetbe vonható összegek még növelhetőek, ám a kockázatok további növekedésével már a biztosítói fedezetek is elfogyhatnak.” – vázolta fel a jelenlegi helyzetet Póka Valentin, a Coface kereskedelmi igazgatója.

Több lábon kell állni

Ha egy magyar beszállító évekig dolgozik egy nemzetközi nagyvállalatnak, nemcsak függőség alakul ki a két szervezet között, hanem maga a beszállító is fejlődik, hiszen a legmodernebb nemzetközi sztenderdeknek kell megfelelnie. Ezt ki lehetne használni többek között az új üzleti kapcsolatok építésével is. Gyakori probléma azonban, hogy a vállalkozás vezetői a több éves kapcsolat, és a biztosnak vélt jövő miatt túlságosan megnyugodnak, és nem akarnak más lehetőségek felé nyitni. Az évek alatt felhalmozott know-how viszont felhasználható lenne arra is, hogy más vállalatokat keressenek meg, immár egy nagy multinacionális partner igényeinek is megfelelt cégként. „A vállalkozásoknak mindig a legrosszabb esettel érdemes számolniuk. A botrány is megmutatta, hogy biztosnak hitt partnerek kerülhetnek rövid időn belül nagy bajba.”– mondta Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO partnere. Ugyanakkor a realitás talaján kell maradni, ha egy új céghez szeretne a vállalakozás beszállítóként csatlakozni, akkor a szerződéskötésig minimum egy év telik el, és jelentős időbefektetést, akár 2-3 évet is igényelhet egy megszokott, hatékony partneri kapcsolat kiépítése. Hosszútávon azonban így, és a hasonló iparágak, például az elektronika felé nyitással lehet csökkenteni a függőséget.

A rugalmasság a túlélés kulcsa
A folyamatosan változó gazdasági környezetben kulcsfontosságú a vállalkozások rugalmassága és megfelelő üzleti kultúrája. Egy friss felmérés szerint azonban a magyar vállalkozások ebben az átlag alatt teljesítenek.

Most könnyebb egy jó ötlettel kopogtatni

„A nagy cégek most sokkal nyitottabbak az innovatív megoldások és ötletek felé” – véli Gyurácz Németh Iván, aki szerint a multinacionális vállalatoknál előtérbe kerül a kívülről jövő innováció, hiszen például a Volkswagen a belső fejlesztésekre kevésbé fog forrásokat elkülöníteni, ezért kutatja azokat a lehetőségeket, amivel gyorsan ki tudná váltani a jelenlegi rendszert. A szakértők szerint ebbe is be lehetne kapcsolódni, persze kérdés, mennyire sikerülhet ez egy magyar cégnek. „A cégek nem feltétlenül abba az irányba fejlesztettek eddig, amit a piac indokolt, az uniós források ebben sokkal meghatározóbb szerepet játszottak” – tette hozzá Póka Valentin.

A bankszektor is bizakodó

Tóth Viktor, a Budapest Bank vállalati üzletágvezetője elmondta, hogy a győri gyár hatékonyan működő egység, és Magyarországon az érintett motorokat már nem gyártják. Ha valahol vissza akarnak venni a termelésből, akkor a logika azt diktálná, hogy ne itt tegyék meg ezt. „Továbbra is az export, ennek részeként a magyar autóipari beszállítók fogják hajtani a magyar gazdasági növekedését. Az export véleményünk szerint jelentős kitörési pont lehet a hazai kkv-k számára” – emelte ki Tóth Viktor.

A világpiacra katapultálhat a beszállítói lét
Beszállítóvá válni nem kis kihívás, komoly beruházást, átgondolt cégvezetést, nemzetközi szintű minőségirányítást követelnek meg a nagy gyártó cégek attól a cégtől, amely ilyen babérokra pályázik. Ám komoly előnyökkel is jár: a stabil megrendelések mellett a világpiacra is eljuttathatja a magyar kkv-kat.