Adatvezérelt cégeké a siker

2018. november 01. csütörtök - 12:04 / Kriston László
  •    

A munkaerőhiány egyik legfőbb ellenszere az automatizáció, mely növeli a cégek hatékonyságát is, derült ki a Piac & Profit Szervezetfejlesztés – 2018 konferenciájának előadásaiból.

„Minden szervezet alapja nem a találgatás, nem az, hogy kitaláljuk a saját fejünkből, hogy mi van, hanem az adat. Az adat birodalma jön, tudnunk kell az igényeket. A leginkább elmaradva azonban abban vagyunk, hogy nem tudjuk, mit igényel a munkavállaló és a szervezet. Ez a szervezeti optimalizálás” – hangsúlyozta Borbély László executive coach, az SPA Tudásbázis Kft. ügyvezetője. „Adatokat gyűjtünk a cég részegységeiből, és ezek ismeretében fejlesztjük a rendszert. Erre való a big data, a felhő, a mesterséges intelligencia, a dolgok internete (IoT), amit most már IoS-ként is emlegetnek, vagyis a szolgáltatások interneteként” – mondta Andorka Miklós, a MAPI Zrt. operatív igazgatóhelyettese.

Ha nem hatékony a szervezet, az automatizálás sem segít
A természetben minden növekszik, az emberi tudatot is a növekedés mozgatja, akárcsak a piacokat és a globális népességet. Ha nem növekszik a vállalkozásod, előbb-utóbb elsorvad, mert a növekedő versenytársak kiszorítják a pályáról. Hogyan lehet fejlődési pályára állítani cégünket?

Automatizálás

„A termelés robotizálható, az ügyvitel tipizálható, az irodai környezetbe öntanuló szoftverrobotok használhatók, a logisztikában a kapacitás kihasználását maximalizálhajtuk, a CRM-ben pedig a chatbotok valósíthatják meg az intelligens ügyfélkapcsolatot, felváltva azt a gyakorlatot, hogy ma falakat építenek, call centerrel és más eszközökkel, hogy ne jussak el az ügyintézőig – sorolta a távlatokat Gordos Koppány, a Click On Hungary Kft. technológiai tanácsadója. – Ha viszont a működés nem hatékony, tilos automatizálni. Azzal csak azt érjük el, hogy digitalizáltuk a rossz folyamatokat. Egy üzleti folyamat attól lesz jó, hogy életszerű és hatékony. De ne akarjunk mindent azonnal rendbe tenni. Lépésről lépésre haladjunk.”

Big Data cunamiként

Kép: Fotolia

Skálázás

Minden menedzsernek meg kell fontolnia ezt a kérdést: „A gyengeséget fejleszted, vagy az erősséget építed? Előbbi egy völgy, picit mindig egyenesebb lesz, csak sosem lesz belőle hegy” – mondta Dobay Róbert, a Menedzsmentor Kft. partnere.

Napjaink kulcsszava a skálázás. Amikor egy cég olyan innovációval áll elő, amivel olyan piaci résbe nyúl bele, ahol nagy a kereslet, a digitális elérés miatt rövid idő alatt gyorsan iratkoznak fel rá a felhasználók, ezt a gyors növekedést bírni kell szusszal, kapacitással, erőforrással. Ez a skálázás.

A nem hatékony cég azonban nem skálázható. „Ne szigetszerűen fejlesszünk, ne csak az IT-részleg harcoljon ki magának büdzsét rá” – mondta Andorka Miklós, a MAPI Zrt. operatív igazgatóhelyettese. A skálázható cégstruktúra jellemzői: lapos, rugalmas, moduláris, nyitott, decentralizált.

Ipar 4.0: az okos termelés kockázatai
Ipar 4.0: az okos termelés kockázatai A dolgok internete elhozza azt a világot, ahol a termelési fázis egyes pontjai – szenzorok révén – valós időben kommunikálnak egymással, valós idejű a készletezés, az alapanyag-beszerzés, a gyártás, mindenből akkor kerül oda anyag, amikor kell.
„A szoftverek jelenleg elkülönülve működnek, most viszont integrálják őket, és ezentúl egymásnak szolgáltatnak adatokat. De ez kiszolgáltatottá tesz, a cégeknek sok inputra van szükségük kívülről, az adatoknak és az alapanyagoknak a megfelelő időben és tartalommal kell rendelkezésre állniuk, különben leáll a gyártósor.
Ebben az üzleti környezetben óriási kockázatot jelentenek a beszállítók” – hangsúlyozta Kelemen Viktor, a Bureau Veritas Hungary ügyvezetője, aki szerint felértékelődnek a cégek által megszerzett minőségbiztosítási tanúsítványok, ezek egyfajta garanciák arra, hogy a beszállítónk nem hibázhat.

Feliratkozom a(z) Költségkímélés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek