Ablak a világra

2009. május 30. szombat - 15:58 / Demcsák Gergely
  •    

A Peugeot 308 SW a 308 kombi luxuskivitele, hatalmas, második sor mögé nyúló üvegtetővel és akár hét üléssel. Aki stílusos, kiváló variálhatóságú kompakt egyterűt keres, nézze meg magának. A franciás kényelem megvan, s a HDi dízelek ebben a típusban is bizonyítanak.

A Peugeot 308 SW jellegzetessége a hatalmas kiterjedésű panoráma üvegtető, ami már valóban a lehető legnagyobb felületű. Ez a tető 27 százalékkal múlja felül az előzőt, területe 1,68 négyzetméter, a második sorban ülő utasok feje fölé nyúlik, és csak úgy árad be rajta a napfény az utastérbe. Újabb érdekes adat: a 308 SW teljes üvegezett felülete 5,58 négyzetméter, így nem sok világosabb utasterű autó létezik, kivéve persze a kabriókat.

Izgalmas részletek

Ma már az egyterűeknél is elvárás a lendületes vonalvezetésű karosszéria, a 308 SW is az érzelmeinkre próbál hatni. Az első lökhárítóval egybeépített óriási hűtőrács és a végtelenségig elhúzott fényszórók sajátos arculatot kölcsönöznek minden Peugeot-nak, amit lehet kedvelni vagy utálni. Mindenesetre a francia kocsik büszkén viselik a csúcsos orr-részen ülő hatalmas oroszlános emblémát. Akinek a Peugeot nem tetszik elölről, bejöhet oldalról és hátulról, a 308 SW ugyanis tele van izgalmas részletekkel. Nekem különösen tetszik a far a hátsó lámpákkal. Mondjuk a franciák mindig is nagy zsonglőrök voltak, ha lámpatervezésről volt szó.

A Peugeot 308 SW új generációja 4,5 méter hosszúra nőtt, így megnyílt a lehetőség arra, hogy a csomagtartóba két pluszülést telepítsenek. De nem muszáj kettőt, egy darab pluszülést is lehet rendelni az autóhoz, attól függően, hogy mekkora a család. Egy szék 80 ezer forintba kerül. Az utastér könnyen, gyorsan rendezhető át. Összesen hét ülés lehet a fedélzeten, ebből akár öt el is távolítható. A székek nem nehezek, a hölgyek is boldogulnak velük. A támlák ráhajthatók az ülőlapra (az anyósülésen is), előre is billenthetők, és akár ki is vehetők. Ha megszabadulunk az ülésektől, sík padló alakul ki, s a ledönthető anyósülésnek hála, 3,1 méter hosszú tárgyakat is becsúsztathatunk az autóba, amely adott esetben költöztető járműként is kiválóan helytáll A poggyászteret a csomagtérajtón és a külön nyíló hátsó szélvédőn keresztül lehet megközelíteni (feláras extra), a kalaptartó alatt 573 literes üreg várja a holmikat. Kiszedett hátsó ülések esetén, tetőig rakodva, 1736 literből lehet gazdálkodni. Újabb figyelmesség a kivehető, zseblámpaként használható csomagtér-világítás.

A belső helykínálat jó, de nem számítsunk arra, hogy hét megtermett felnőtt elfér az autóban. A középső sori ülések sínen mozognak, támlájuk szöge szabályozható, ezért a leghátsó pozícióba tolt, kissé megdöntött támlájú székeken kényelmesen lehet utazni, ha a sofőr nem nagyon magas. Mert akkor még így sem elegendő a lábtér. Furcsa, de a kalaptartó rúd nem tehető be a helyére, ha a támlákat megdöntjük. A két hátsó ülés pedig szükségülés, kizárólag gyerekek élvezhetik itt az utazást.

Nagyon megindul

A Premium felszereltségű, s még további extrákkal megtűzdelt 308 SW különben minden igényt kielégít; a tesztautóban kiváló minőségű bőrkárpit, elektromosan állítható ülések és navigációs rendszer is volt. Nagyon kényelmesek az ülések, kézre áll a kormány és a váltó, s ennek az autónak még a szürke szín is jól áll. Nagyon szépek a körműszerek, csak a középkonzol temérdek gombja zavarja meg kicsit az összképet. Kellemes, hangulatos autó a Peugeot 308 SW.

Az első kilométerek után kiderül, hogy bizony érezhetően jobb is, mint az elődje. Remek beállítású a futómű, még a 18 colos könnyűfém felnik sem voltak képesek rontani a kulturáltságán. Finoman rugózik, de nem annyira puha, hogy kanyarban veszélyesen megdőljön a kasztni. Stabilan tartja a kanyaríveket, semleges marad, biztonságosan viselkedik. Picit meglepett, hogy mennyire közvetlen és precíz a kormányzás, de a hatfokozatú kézi váltó is jó darab. Mindamellett a 308 SW jóval csendesebb is elődjénél. Amiért nagyon szerettem, az a már korosodó, de még mindig kiváló 2 literes, 136 lóerős HDi dízelmotor volt. A modell rendelhető 1,6 literes 90 és 110 lovas turbódízelekkel, de az 1550 kilogrammos saját tömeghez jobban illik a 2 literes aggregát, amely 320, túltöltéssel 340 newtonméteres nyomatékot szolgáltat. 2000-es fordulatszámon érkezik a maximális nyomaték, de a motornak 1500-as fordulatszám körül is van ereje. Ha odalépünk neki, nagyon megindul, végsebessége 202 kilométer/óra. A váltófokozatok kiosztása is remekül eltalált, a takarékos haladást szolgálja. A teszthét alatt az átlagfogyasztás 6,6 literre adódott, de akinek a fogyasztás a szívügye, néhány deciliterrel még lejjebb szoríthatja az értéket.

A Peugeot 308 SW a népes kompakt egyterű szegmensben versenyez, ahol ma már magasak a vásárlói elvárások. Hatféle motorral és háromféle felszereltséggel kínálják a modellt, amelyre most ráadásul 400 ezer forint kedvezmény vonatkozik. Így az üvegtető nélküli kombi már 3,75, az SW pedig 4,6 millió forinttól elvihető, ami igen jutányosnak mondható. Az alapmotor a 120 lóerős 1,6 VTi. A 90 lóerős 1,6 HDi Comfort Pack modell 4 849 000 forintért kapható, a 110 lovasért 5,3 milliót kérnek. A kétliteres HDi motor csak a Premium vagy a Premium Pack csomaggal választható, 5 859 000 forinttól. Ez szintén kiváló ár. S a 308 SW egyébként is nagyon jó kocsi.

Megjelent a Piac és Profit magazinban