A siker négy kulcsa

Vannak vállalatok, amelyeknek sikerét nem ingatják meg a gazdasági és technológiai változások, sem semmi más. Íme a négy jellegzetesség, ami lehetővé teszi ezt. 

 


Kép:flickr

Ötödik éve végez az Apple az élen a Világ leginkább csodált vállalatainak felmérésében, amelyet a Fortune magazin és a Hay Group tanácsadó cég készít. A kutatásból kiderült: ezt a céget még ikonikus vezetőjének halála sem tudta megingatni a hatékony és sikeres vállalatok toplistájának első helyén. A világ leginkább csodált vállalatai a gazdasági változások, a technológiai fejlődés és a felerősödött globalizáció ellenére évek óta ugyanolyan üzleti gyakorlattal érik el sikereiket - olvasható a Hay Group tanulmányában. Tizenöt évnyi kutatás tapasztalatai mutatják meg azt a négy állandó jellegzetességet, amely a legjobb cégek számára lehetővé tette, hogy tartósan megelőzzék versenytársaikat. A hosszabb ideje így működő vállalatok képesek folyamatosan magukhoz vonzani és megtartani a legjobb tehetségeket. Jobban is teljesítenek iparági versenytársaiknál, és gyakran az egész piacnál is.

A legjobb 10 cég 2012-ben sorrendben: Apple, Google, Amazon, Coca-Cola, IBM, FedEx, Berkshire Hathaway, Starbucks, Procter and Gamble, Southern Airlines - Egy év után új nevek a legjobb tíz között (Egy igazi magyar sikersztoriról itt olvashat részleteket.)

A legfrissebb felmérés szerint az Apple mögött egyedül a Google volt képes tartósan megőrizni pozícióját a tizenkettek listáján, ők továbbra is a második helyen állnak. A harmadik helyre viszont nagyot lépve előre az internetes kereskedelemmel foglalkozó Amazon.com került, amely sikerét nagy részben köszönheti Kindle nevű e-könyvolvasója hatalmas népszerűségének. A listán még két nagy ugrás fedezhető fel, az idén fennállásának 100. évét ünneplő IBM és a Starbucks kávéház-lánc lépett hét, illetve nyolc helyet előre.
„Az elmúlt 15 évben sokszor változott a világ leginkább csodált vállalatainak listája, de azok tulajdonságok, amelyek a kiemelkedő teljesítményt lehetővé teszik számukra, ugyanazok maradtak" - említette Mel Stark, a Hay Group alelnöke. „Napjaink bizonytalan üzleti környezetében talán minden eddiginél fontosabb, hogy a cégek különös figyelmet fordítsanak arra, hogy képesek legyenek helyzetbe hozni és fejleszteni a tehetséget. És ez nélkülözhetetlen a sikerhez."

A sikeres vállalatok...
... nagyon tudatosan építik fel a vállalat szervezetét annak a stratégiának megfelelően, amelyben hisznek
• ... a vállalaton belüli sikeresen menedzselik az innovációt és a jó ötleteket
• ... nagy hangsúlyt fektetnek a megfelelő emberek megtalálására és fejlesztésére
• ... a vezetőfejlesztés és a tehetségmenedzsment kiemelt szerepet játszik a működésükben

A stratégia eredményes végrehajtása. A leginkább csodált vállalatok kiemelkedően sikeresek stratégiájuk valóra váltásában. Miközben a legtöbb cég nagy figyelmet fordít a stratégia tervezésére, nagy részük kudarcot vall a végrehajtásban. Az eredményes cégek világos célokat jelölnek meg, dolgozóikat és szervezetüket hosszútávú üzleti céljukhoz igazítják, a megtervezett stratégiát tudatosan ültetik a gyakorlatba. A legcsodáltabb vállalatok vezetői azt is megértik, hogy a szervezeti kultúra mekkora hatást gyakorol mind az alkalmazottakra, mind a végső üzleti eredményekre, ezért erős, pozitív kultúrát hoznak létre.

A hosszútávú teljesítmény fenntartására alkalmas struktúrák és folyamatok kialakítása. A leginkább csodált vállalatok társaikkal szemben tartós szerkezetet építettek ki, ezzel hosszútávú üzleti sikereket lehetővé téve. Az innovációt a szervezeti kultúra szerves részévé teszik, és e cégek háromnegyede képes felismerni és a struktúrán belül terjeszteni az új és jó ötleteket. Mindemellett egyeztetni tudják a globális igényeket a helyi leányvállalatok számára biztosított rugalmassággal, azaz a világ különböző részein található egységek számára biztosítják, hogy alkalmazkodjanak a helyi piacok igényeihez. A leginkább csodált vállalatok 84 százaléka igazodik a lokális elvárásokhoz, szemben az ide nem tartozók csupán 73 százalékos arányával.

Emberekre építő sikerek. Az eredményes cégek felismerték „nem megfogható  vagyontárgyaik" értékét, ezért megfelelő feltételeket biztosítanak alkalmazottaik gyarapodásához. Olyan a felsővezetés által jóváhagyott humán erőforrás stratégiákat működtetnek, amelyek megteremtik a személyes előrehaladás és fejlődés lehetőségeit. Mindennek fontos részei a tudatosan tervezett kinevezések a karrierlépcsőn való haladáshoz, és a személyes coaching-ok. A leginkább csodált vállalatok nem csak elkötelezik munkavállalóikat, hanem lehetőségeket is teremtenek számukra, és elhárítják előlük a termelékenység akadályait. Az ilyen erőfeszítéseknek köszönhetően e cégek bevétel növekedése négy és félszerese a többi vállalaténak, és 54 százalékkal sikerült csökkenteniük a fluktuációt. (A hazai helyzetről itt olvashat.)
„A kiemelkedő tehetségek megszerzése és megtartása kritikus kérdés, főleg abban a helyzetben, amikor kifejezetten hiányoznak a különleges tudású tehetségek, a fluktuáció költségei pedig nagyon magasak" - teszi hozzá Mark Royal, a Hay Group szenior tanácsadója. „Az elmúlt 15 évben a világ leginkább csodált vállalatai folyamatosan invesztáltak munkavállalóikba, elkötelezve őket és lehetővé téve számukra, hogy előrevigyék a céget. Ezt a módszert nem csak most érezzük igaznak, hanem a következő másfél évtizedre is érvényesnek gondoljuk."

A vezetőfejlesztés és a tehetségmenedzsment kiemelt szerepe. A leginkább csodált vállalatok komoly energiát fordítanak arra, hogy a megfelelő tehetségek a megfelelő helyen dolgozzanak. A toplistáról hiányzó versenytársaikkal ellentétben ezek a cégek szigorú értékelési eljárásokat építenek be az új alkalmazottak kiválasztásának folyamatába, fontosnak tartják a fejlődési lehetőségeket, és szorosan összekapcsolják a javadalmazást a teljesítménnyel. Ennek köszönhetően ezeknél a cégeknél a juttatási programok jobban megtérülnek, a „teljes javadalmazás" megközelítést alkalmazzák, amely egyaránt ki tudja használni a pénzbeni és a nem anyagi juttatások előnyeit is.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo