A magyar cégek krémje

2008. október 10. péntek - 18:20 / MTI
  •    

Egy elemzésből kiderül, hogy a top200 hazai középvállalkozás két év alatt az együttes árbevételét 950 milliárd forintra emelte, azaz megduplázta.

Építőipari vállalatok uralják a Coface Hungary és a Világgazdaság által Magyar Klasszisok néven összeállított kétszázas ranglistát. Az elemzés a hazai középvállalatok növekedési dinamikáját vizsgálta. Olyan magyar cégeket vettek górcső alá, amelyek 2006-ban legalább 10 millió, legfeljebb 50 millió euró árbevételt értek el, azaz az Európai Bizottság ajánlása alapján középvállalatnak minősülnek. (Az ÁNTSZ pozitív listájára viszont csak kilenc cég került fel.)

A több mint ötszáz vállalatot egy speciális mutató alapján értékelték, így alakult ki a kétszázas rangsor. Az értékelés alapjául szolgáló Coface dinamikus mutató (DIN) három év (2004-2006) adatait veszi figyelembe. A mutató legnagyobb mértékben a mérlegfőösszeg, a saját vagyon és a nettó árbevétel adatain nyugszik.

A lista élén a Győr-Moson-Sopron megyei, 5,3 milliárd forint árbevételű Rába Energiaszolgáltató Kft. áll (DIN: 997 pont), második a budapesti Invitel Telecom (10,6 milliárd forint árbevétel, DIN: 924 pont), harmadik pedig a szintén budapesti Murus Fővállalkozó és Generálkivitelező Építőipari Zrt. (3,79 milliárd forint árbevétel, DIN: 915).

A kétszázas mezőnyben meghatározó az építőipari vállalkozások súlya. A 33 cég a vállalkozások 16,5 százalékát teszi ki. A mezőgazdasági és élelmiszeripari cégek ugyancsak számottevő részaránnyal bírnak (7,5 illetve 6,5 százalék). Az elemzésből kiderül, hogy a kétszáz vállalkozás 2004 vége és 2006 vége között együttes árbevételét 950 milliárd forintra emelte, azaz megduplázta.

Saját tőkéjük ezen időszakban 37 százalékkal, 200 milliárd forintra bővült. A több mint 500 céget tartalmazó adatbázisából készített ágazati elemzése rámutat, hogy a leggyorsabban növekvő vállalatok között az építőipar mellett ott találjuk a gép- és berendezésgyártást, valamint az élelmiszeripart is.