A föld is megindul a Turbo X-től

A Saab a legnagyobb uniformizálódás idején megjelent egy limitált - kétezer darabos - példányszámban készült, okos játékszerrel, majd új megoldásait továbbörökítette a többi Saabba. Az autót megismerve, hibáit kifürkészve is minden egyes gázadás után újra és újra előtör a rajongás.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az egyediség ára
A játék a Turbo X-szel viszont nem olcsó; a 18 literes városi fogyasztást sikerült húszra feltornázni, ami városi és játszós autózási átlagnak elég sok, de a magas élvezeti értékkel számolva megéri. Az egyediség - az országban még nem vásároltak ilyen autót, az importőr két darabot hozott be - ára az extrákkal kiegészített szalonautó esetében 16 470 000 forint.

Az elegáns és semmilyen népi előítélettel nem terhelt Saab Turbo X mellett az alacsony példányszám, a bivalyerős motor és a zseniális hang a legerősebb érvek, egy ennél gyorsabb automatával szívszorítóan kívánatos lenne.

A 280 lóerős Turbo X-et a Saab és a turbófeltöltő harmincadik házassági évfordulójára adták ki, szedán és kombi karosszériával. Kizárólagos színe a metálfekete - pontosabban: Jet Black, a Saab állandó visszatérő utalásaként a repülős múltra -, ezenkívül hematitszürke betétek, légterelő szárny és dupla kipufogó különbözteti meg első látásra a többi 9-3-astól. A fekete a feketén koncepcióba illeszkedő egyedi, sötétszürke felnik a legújabb trendnek is megfelelnek, formájuk a nyolcvanas évek Saab-felnijeit idézi.

A föld is megindul

A morcos külsőtől lenyűgözve szállok be, indítok a már műanyag tollú kulccsal, de még mindig Saabosan, a váltó mellől. Az első szívmelengető őrültség a műszerek alatt felvillanó felirat: Ready for take-off (Felszállásra készen). Ez a mondat az USA-ban az ügyvédeknél kiverte a biztosítékot, a tengerentúlra repült hatszáz darab Turbo X az All systems go-val (Minden működik) köszönti a sofőrt.

Indításkor a föld is megindul, olyan erős morgás tör fel az ülés alól. Mi lesz, ha gázt adok a 2,8 literes V6-os motornak?! Gázadásra megremegnek a mélygarázs fölé épített ház ablakai, az utcán odafordulnak, a sofőrből pedig feltör az érzés: egy vadállatot szelídítek.

Az autót megismerve, hibáit kifürkészve is minden egyes gázadás után újra és újra előtört belőlem a rajongás. A hang miatt. A Bose hifit ki se próbáltam, pedig nem lehet rossz, de ebben a hifi elöl van, a motorháztető alatt. Az más kérdés, hogy egy hosszú úton milyen hatása van a hangorkánnak, de az innen-onnan előbújó percegések elnyomására akkor is használható, mert sajnos vannak ilyenek. Ilyenkor csak egy kis gáz, egy pillantás a vidám narancs turbónyomás-mérőre a műszerfalon, és minden zörgés meg van bocsátva. A kíméletlenül feketébe öltöztetett autó belül is csupa fekete. Komor, de illik hozzá. Ami már kevésbé telitalálat; a fekete műszerfal kemény és száraz műanyaga. Az autó prémium pozíciójához ez sehogy sem illik. A Turbo X-ben viszont nem fa, hanem fémes, fekete betétek vannak, ami jó választás.

Ebben a modellben debütál a Saab első összkerékhajtása, az XWD, ami szélsőséges esetben akár 80 százalék motorerőt is képes a hátsó kerekekre küldeni, a sima Haldex-kuplungos megoldások 50 százalékával szemben. Az XWD normális körülmények között 90-95 százalékban az első kerekeket hajtja, így optimalizálva a fogyasztást. A Turbo X szériafelszereltségéhez tartozik az eLSD, egy elektronikus vezérlésű, részben önzáró hátsó differenciálmű, ami ezt a hátrajuttatott motorerőt képes továbbosztogatni a hátsó kerekek között. Száraz közúton, valószínűleg az előreküldött hajtás miatt, a Turbo X-ben nincs meg az összkerék-meghajtású szedánokra jellemző kibillenthetetlen mozdony-érzés. Jégen, hóban, kanyarban csapatva azonban villogtatja a foga fehérjét. A játékban partner a motor is, de a váltó és a meglepően hatalmas kormánykerék ellenünk dolgozik.

A kézzel is kapcsolható, hatfokozatú automata váltó lassú ebbe az autóba, ami nagy kár, mert a Turbo X elegáns őserejéhez jó választásnak tartom az automatát. Nem nyers roadster, véresszájú sportkocsi ez, azokba való kézi váltó. A 280 lóerős motor meglepően korán, már kicsivel 2000-es fordulatszám fölött felvonultatja 400 newtonméteres nyomatékát, de a váltó sokat gondolkodik a beérkező erőkön. Az automata finoman adagolt gáz mellett jól dolgozik, de a gyors padlózást egy-két másodperces reakcióidő után veszi észre és kezdi neki tolni. Kézi üzemmódban használva is ugyanígy viselkedik.

Az óriási kormánykerék most már igazán felesleges, a Turbo X a leghalványabb kísérletet sem tesz a szkanderezésre, amire talán egy felbőszített, vibrálón elektromos kék Viggen képes lehet. A malomkerék legalább pontos és nagyon közvetlen, ami a tökéletesen eltalált, elég feszes, de nem kényelmetlen futóművel - megkapta a macskaköves Thököly utat, és jól teljesítette - együtt harmonikus párosítás.

A Turbo X 5,7 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás sebességre, ami tiszteletreméltóan hangzik, és a gyakorlatban szorgalmasan préseli az embert a kényelmes ülésbe. A remek futóművel és a hatékony zajcsillapítással hamar és észrevétlenül száguldozásba torkollik egy szolid gázadás, pedig a turbófeltöltő még csak a halványsárga tartományban jelez. Kanyarban is előbb fut traffipaxba és vaskos csekkbe egy Turbo X, mint a szalagkorlátba, nem sokat kell irányváltás előtt fékezgetni, az összkerékhajtás menti a menthetőt. Ami nem is baj, mert a fékerő egy kicsit elmarad a motorerőtől, és a fékpedál a kelleténél nyúlósabb.

Megjelent a Piac és Profit Magazin október számában.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo