A versenyképességet nem adják ingyen

A digitális transzformáció korában az új gazdasági és működési modelleknek való megfelelés folyamatos nyomás alatt tartja a vállalatokat, a versenyképességet nem adják ingyen. Mérettől és tevékenységtől függetlenül a folyamatos innováció elvárás az életben maradáshoz és nem egy lehetőség. Digitális transzformáció, ipar 4.0, dolgok internete, startup ökoszisztéma, kockázati befektetések, globális piac, szoftverexport – az IVSZ Vállalati Innovációs konferencia előadói ezeket a területeket tűzközelből látják és a mindennapi kihívásaikból értik, hogy komolyan kell venni a változásokat.

Kép: SXC

Definíció szerint az innováció egy kreatív ötletből születő folyamatot jelöl, amely megvalósítja az ötletet. A gyakorlatban azonban nem elég egy ötlet, sem az ehhez kapcsolódó cselekvési terv. Magyarországon a startup-kultúra az elmúlt években jelentős fejlődésen ment keresztül, kreativitásból és ötletből nincs hiány, többnyire a finanszírozás is megoldott, a szakértők egybehangzó véleménye szerint az alacsony kamatok miatt még sokáig szinte „ingyen” lesz a tőke. A változás, sokkal inkább a szereplők közti viszonyokban van: a nagyvállalatok egyre inkább partnerei a „kicsiknek”, a kis szereplők pedig egyre inkább megtanulnak új diszruptív piacokat együtt és nem egymás ellenében kialakítani. Az elmúlt évtizedek az óriásvállalatokról szóltak, a digitális gazdaságban viszont egy kis méretű vállalat is lehet globális, ez megváltoztatta a játékszabályokat – mutatott rá több előadó is az IVSZ Vállalati Innovációs konferencián.

A globális piacokon való működés kapcsán Vityi Péter, az IVSZ alelnöke azt hangsúlyozta, hogy a gazdaságban jelenleg az ipari megatrendek diktálják a tempót, és Magyarországnak is választania kell, hogy ezek közül melyekbe kapaszkodik bele, melyekből profitál. Mint mondta: a globális piac lehetővé teszi, hogy egy-egy sikeres vállalat saját niche piacán világszinten vezető szereplővé váljon. A szoftver- és szolgáltatásexport egyébként is gyorsul, de az Internet of Things (IoT) forradalmát jól meglovagolva robbanásszerű növekedést érhet el a magyar IT piac.

Innováció, megvalósítás - de miből?

A legtöbb innovatív magyar kisvállalkozás külső forrásokra, elsősorban befektetőkre támaszkodik. Ugyan a magyar befektetők egyaránt fontosnak tartották a bevonódást az irányításba és a személyes kapcsolatot, kiemelték, hogy veszélyei és korlátai is vannak „szerelem-befektetésnek”. Az elején pontosan tisztázni kell a kéréseket és az elvárásokat mindkét fél részéről, lefektetni a játékszabályokat - hívta fel a figyelmet Horvai Mátyás magánbefektető.

„Ha valaki beszáll egy cégbe, akkor tényleg tudnia kell, hogy mennyi pénze van erre, és mit akar elérni: a globális piacon, ha egy üzlet beindul, és finanszírozásra van szüksége, akkor folyamatosan fizetni kell, ám ahhoz, hogy a befektető megtartsa a jogait, folyamatosan egyre többet. Különben csak kvázi utazik, és nem fog eljutni oda, ahová más befektetők” – hangsúlyozta Kovács Zoltán Kirowsky-alapító, jelenleg a Dentsu Aegis Network egyik tulajdonosa és vezetője.

Háromszor több pénz lesz innovációra
A kormány azt tervezi, hogy a 2020-ig terjedő uniós költségvetési időszakban 750 milliárd forintot, a korábbi háromszorosát fordítja a kutatás-fejlesztési (K+F) tevékenység támogatására – mondta Csepreghy Nándor, a magyar kormány fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo