A válság a fejekben van

2013. augusztus 17. szombat - 07:30 / piacesprofit.hu
  •  
  • Előfizetés

"Hallottam erről a válság nevű dologról, de úgy döntöttem, hogy nem veszek részt benne." Ez a mondás állítólag Sam Waltontól származik. Az ő fejében nem volt válság. Össze is rakta a világ legnagyobb kiskereskedelmi üzletláncát, a Wal-Mart üzletláncot.

Kép:PP archív

Hogy mennyire sok minden múlik egy-egy vezető világlátásán, azt tapasztalom kis hazánkban is. Az elmúlt hetekben, két egymást követő napon beszélgettem két vezérigazgató ügyfelemmel. Mindketten a Coop Hungary élelmiszerlánc egy-egy sok milliárd forgalmú, meghatározó nagyságú cégét vezetik. Egyikőjük elmondta, hogy itt a világvége, nincs mit tenni. A másik szerény nyereségről számolt be, és arról, hogy az idén hogyan fog terjeszkedni.

Az ember maga dönt a sikerről

Most akkor hol van a válság? Én azt látom, hogy a fejekben, és nem a külvilágban. Az ember maga dönt arról, hogy a cége virágozni fog, és jól mennek a dolgai, és aztán jól is mennek. Vagy eldönti, hogy baj van, és akkor tényleg az is lesz. Tudom, hogy furcsa ez, amit mondok, de a való életben én ezt így látom.

Vegyünk egy példát. Hogy még nehezebb legyen a pálya, egy építőiparban tevékenykedő ügyfelemtől, a záhonyi Sohajda Barnabás a Magiszter-S Kft. vezetője. Ugye az építőipar nem éppen sikerágazat már negyedik éve. Barnabásék ugyan küzdenek, mint disznó a jégen, de szinten tartják magukat a válságban is.

Nyertes vagy vesztes?
A modern pszichológia szerint életünk alapvető mintáit a szüleink és gyerekkori környezetünk hagyományozzák ránk. Eric Berne ismert modellje szerint háromféle sorskönyvi mintát kaphatunk szüleinktől örökségül. Lehetünk a szó szerinti született vesztesek, akiknek soha semmi nem sikerül. Lehetünk nem vesztesek, akik sosem jutnak egyről a kettőre – viszont közben azzal vigasztalják magukat, hogy „másoknak még rosszabb”. És lehetünk nyertesek, akik beteljesítik a céljaikat. Ön vajon melyik csoportba tartozik?

Amihez vitathatatlanul hozzájárul, hogy Barnabásnak egészen más a hozzáállása és a gondolkodása, mint a többi építőipari cégnek. A jelszó náluk az, hogy: “Úgy, mintha magadnak építenéd!” “Halálra szekírozza” az embereit ezzel, és csak olyan nagyon jó minőségű munkát enged ki a cégéből, ami aztán folyamatosan hozza válságban is a megrendeléseket.

Hagyja a fenébe a válságot, és koncentráljon a sikerre!

Az Erő legyen Önnel:

Piroska Gyula
A cégvezetők barátja

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek