A tudás a fontos, nem a fizetés?

2015. július 10. péntek - 15:02 / piacesprofit.hu
  •    

A Kelly Services legújabb felmérésének eredményei szerint számos munkavállaló hajlandó lenne feladni a magasabb fizetést és az előléptetést, ha ennek fejében esélyt kap rá, hogy új ismereteket szerezzen, javítsa a munkája és a magánélete közötti egyensúlyt vagy akár szociális-társadalmi szempontból tartalmas, a személyes elégedettségét növelő munkát végezzen.

A felmérésből az is kiderül, hogy munkavállalók számára az egyes vállalatok mitől vonzóak, mások pedig miért nem – rávilágítva, hogy a munkáltató földrajzi elhelyezkedése, mérete és vezetési struktúrája miért játszik szerepet a munkahely-választási döntések során. A kutatásból kiderült, az európai munkavállalók több mint fele (57%) állítja, új ismeretek, készségek elsajátításának lehetőségéért cserébe megfontolná, hogy lemondjon a magasabb fizetésről vagy a munkahelyi előrejutásról. Hazánkban a munkavállalók fele (51%) mondana le az imént említett javakról az új ismeretek elsajátításáért cserébe.

Európai összesítésben a dolgozók 48%-a venné fontolóra, hogy meghozza a fizetés és előléptetés terén ezt az áldozatot a munka és a magánélet jobb egyensúlyáért, 31% tenne így egy rugalmasabb munkarendért, 27% pedig a társadalmilag tudatosabb munkavégzés lehetőségéért. A magyarországi munkavállalók hasonlóan vélekednek a kérdésről.

Fontos a munkáltató márka

“A munkavállalóknak igenis számít a cégről alkotott kép, és hogy milyen ott dolgozni. A vállalatoknak el kell gondolkodniuk azon, hogy milyen kompromisszumokkal válhatnak vonzó munkáltatóvá dolgozóik körében. A vállalat kompenzációs és juttatási programjainak versenyképessége rendkívül fontos, ám a munkaerő megtartásához emellett esélyt kell biztosítani a dolgozók számára a munka és a magánélet közötti egyensúly javítására, rugalmas munkafeltételeket kell kínálnia számukra, és egyértelműen fel kell vázolni az előttük álló továbbképzési és fejlődési lehetőségeket. ” – kommentálta a felmérés eredményeit Pataki Géza, a Kelly Services Hungary cégvezetője.

Értékes befektetés idősebb munkavállalókat alkalmazni
Az idősebb munkavállalók alkalmazásának több előnye van, mint hátránya. Egyrészt nagy tapasztalattal rendelkeznek a szakterületükön, másrészt lényegesen különbözik a munkához való hozzáállásuk a fiatalokétól. Hogy ne “essenek ki a rostán” korbarát toborzási módszereket ajánlanak a Hays szakértői.

A földrajzi jelenlétet illetően az európai válaszadók 44%-a szívesebben dolgozna valamilyen globális vállalatnál. Csak 21% választana olyan céget, amely csak egyetlen országban vagy régióban van jelen. A magyarországi adatok nem mutatnak sok eltérést az európai átlagtól, a megkérdezettek 45%-a globális vállalatnál helyezkedne el legszívesebben.

A nagyobb jobb?

A szervezet méretéről szólva a megkérdezettek kicsivel több, mint fele (53%) preferálja a nagy- és középvállalatokat, és csupán 11%-uk a kisvállalkozásokat. Hazánkban a középvállalatok a legvonzóbbak (37%), majd a nagyvállalatok (21%); kisvállalkozásokban a megkérdezettek 12%-a dolgozna szívesen.

A munkavállalók határozottan előnyben részesítik a már “bizonyított”, vagyis jelentős múlttal és eredményekkel rendelkező vállalatokat, és nem szívesen csatlakoznának kezdő, startup cégekhez vagy mikrovállalkozásokhoz.

Ami a vezetési stílust illeti, a dolgozók láthatóan az együttműködésre, innovációra és kreativitásra épülő vállalati kultúrát kedvelik, és egyáltalán nem vonzóak számukra az olyan vállalatok, ahol felfokozott versenyszellem uralkodik, jelentős elérhető eredményekkel ám szintén komoly kockázatokkal.

Költöznénk egy jobb munkáért

A világ különböző tájairól származó munkavállalók foglalkoztatását szándékozó munkáltatók számára jó hír, hogy a felmérés viszonylag nagymértékű munkaerő-mobilitást jelez: az európai válaszadók 73%-a lenne hajlandó elköltözni a megfelelő állás kedvéért. A magyar válaszadók 68%-a nyitott a költözésre egy jobb pozíció reményében. Közülük 32% valamelyik európai országba költözne, 25% pedig még a kontinenst is elhagyná.

Az európai munkavállalók leginkább a kontinensen belül költöznének másik országba: ezt jelölte meg a megkérdezettek 48 százaléka. Észak-Amerika végzett a második helyen (17%), ezt követi Ázsia csendes-óceáni térsége (7%), Dél-Amerika (4%), Afrika (3%) és végül a Közel-Kelet (2%).

A Facebook az első az álláskeresésben
Az álláskeresők közül a Facebookot választják a legtöbben globális szinten és Magyarországon egyaránt, de nálunk szinte csak azt nézik az álláskeresők, a LinkedInre csak tízből egy munkavállaló néz föl megfelelő álláshely után kutatva.