A NAV többet tud a cégekről, mint a vezetők?

2015. október 08. csütörtök - 09:10 / piacesprofit.hu
  •    

Ha minden igaz, hamarosan már a számlázó rendszerekbe is belelát a NAV. A gazdaság fehérítésével vége a kiskapuknak, nincs más megoldás a sikerességhez, mint hatékonyabban működtetni a cégünket.

Nemrég röppent fel a hír, hogy 2016.január elsejétől a NAV megköveteli minden számlázó programtól, hogy rendelkezzen „adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás” funkcióval.  A NAV célja középtávon, hogy ez a funkció az online pénztárgépekhez hasonlóan azonnal kommunikáljon a hatóság felé, hogy a visszaéléseket a lehető legkisebbre csökkentsék. (Az igazán izgalmas kérdés az Hertay Ákos ügyviteli specialista szerint, hogy a kapott adatokból milyen következtetéseket von majd le az adóhatóság.)

Ez azt jelenti, hogy ha egy cég a jelenlegi számlázó, ügyviteli, ERP rendszere nem tartalmaz ilyen funkciót, akkor 2016.01.01.-től nem lehet vele számlát kiállítani – mondja Jagodics Tamás, a Cégmenedzser vállalatvezetési tanácsadója. Következmény továbbá, hogy az adóhatóság a változtatás révén az ellenőrzéseket egységesíteni tudja, végső soron pedig akár anélkül is ellenőrzést tud majd tartani, hogy bekérne könyvelési anyagokat a cégektől, hiszen egy gombnyomással meg tudja mondani, hogy melyik vállalkozás honnan kapott számlát, és kinek állított ki. Az ÁFA ellenőrzés szinte gyerekjáték lesz – mondja a szakember, aki hozzáteszi, bár a fent leírt forgatókönyv még csak fikció, de ha az elmúlt évek történéseit figyeljük meg, nem tűnik utópisztikusnak.

Mi történik a cégben?
Kép:Pixabay

Kiskapuk helyett hatékonyság

Ma a NAV, az informatika és néhány kötelező szabály bevezetésével, rálát az ingatlan és a gépkocsi nyilvántartásokra, a bankunktól bármilyen információt megszerezhet, és az EÁKER rendszer és online pénztárgépek segítségével, egyre jobban átlátja a cégek működését.

Vagyis egyre kevesebb a kiskapu, a cégek – ha más miatt nem – emiatt kénytelenek lesznek egyre tisztábban és jogszerűen működni.

– Mindent be kell vallani, és ha nincs jól használható ügyviteli rendszerünk, a kollégák bizony minket is meglophatnak, ez a profit pedig nagyon fog hiányozni. Tudom, hogy ez első hallásra nagyon durvának hangzik, de gondoljunk bele, nem csak árut, pénzt lehet ellopni egy cégtől, hanem munkaidőt, üzemanyagot, hatékonyságot is – mondja Jagodics.

Ideje felkészülni

Talán most van az utolsó pillanat arra, hogy megnézze, hogy az az informatikai rendszer, amit jelenleg használ, megfelel-e az új adójogszabályoknak, a jelenlegi ügyviteli szoftvere, csupán egy „könyvelő program” ami a megtörtént eseményeket „naplózza”, vagy segít abban, hogy proaktívan vevőket szerezzen. És végül, hogy visszaszerezze az irányítást a cégében, és okosabb legyen a NAV-nál – mondja a szakember.

 

Feliratkozom a(z) Költségkímélés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek