A mentoring a hiányzó láncszem?

A mentoring klasszikus fogalma munkahelyi környezetben az újonnan belépő munkavállaló beilleszkedésének felgyorsításához, egyáltalán tapasztalatátadáshoz, szerepmodell nyújtásához kapcsolódik, ahol a fiatalabbat, az új belépőt a tapasztaltabb, idősebb mentorok támogatják, tanítják, coacholják. Ez a klasszikus szerepe a mentoringnak megmaradt, ám alkalmazási területe folyamatosan és jelentősen bővül.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A mentor név Homérosz Odüsszeiájára emlékezteti az embert, ahol Mentor, Odüsszeusz öreg barátja, illetve az ő figuráján keresztül Pallasz Athéné, a bölcsesség istenasszonya segíti a hős fiát, Télémakhoszt édesapja távollétében.  Homérosz ma már azt is belevette volna a történetbe, amikor Télémakhosz az én-márka építésének szociális hálós vonatkozásaiban segíti Mentort.

Kép:PP archív

Mi a mentoring?

A mentoring folyamat leírására, ugyanúgy mint a coachingra, több modell létezik, lényegében mindegyik ugyanazt a folyamatot írja le, a  hangsúlyok különböznek. A mentoring is egy célirányos beszélgetéssorozat (általában párban, de van csoportos is),  a folyamat elején megállapított célok és fejlesztési terv alapján. Általában hosszabb időközök telnek el két ülés között (pl. negyedévek), mint a coachingnál és a jellemző mentoring folyamat 1 évig, vagy hosszabb ideig is tarthat.

A mentor szemlélet a vezetésben is nagy segítség lehet a kihívások leküzdésében.

Azt az egyre gyakrabban jelentkező helyzetet, hogy a mentoring mindkét szereplője egyszerre mentor és mentorált is, fordított (reverse), illetve egyenrangúak (peer)  mentoringjának hívják. A reverse mentoring fogalmat Jack Welch, a GE legendás vezetője vezette be 1999-ben (számtalan elnevezés található meg az irodalomban, ez a kettő fejezi a legjellegzetesebben az újdonságot a mentoring területén).

A mentoring 4 fázisa
  1. a megadás – amikor a mentor megalapozza a bizalmi viszonyt és megadja az alaphangot, hogy ő itt nem főnök, nem tanár, hanem egy kisérő-segítő,
  2. az elfogadás – a bizalom további építése, az aktív figyelem szakasza,
  3. az ajándékozás – amikor a bizalom és az elfogadás egy olyan befogadó állapotot teremtett a mentoráltnál, amikor a tapasztalat átadása már nem ráerőszakolás, hanem valaki „ajándéka”, akiben megbízhat,
  4. kiterjesztés – a befejezés, amit szintén meg kell komponálni, amikor az ön-irányított tanuló személyiséget elengedi a mentor.
Forrás: Chip R. Bell és Marshall Goldsmith „Menedzserek, mint mentorok”

Reverse mentoring az, amikor mindkét fél gyakorlatilag felváltva, körülbelül egyformán profitál a kapcsolatból. Például a Procter & Gamble vezetett be egy olyan rendszert, hogy minden fiatal, új női vezetőt egy felső vezetővel  állítottak párba. A közös munkából eredően a fiatal női vezető jobban meg tudta érteni a felső vezetők szempontjait, gondjait, döntéseik hátterét, míg a felső vezetők első kézből származó információhoz jutottak a frontvonalból. Ezzel a projekttel  elérték (ez volt a kitűzött cél), hogy a férfiakénál sokkal nagyobb fiatal női vezetői fluktuáció szintje  lecsökkent az átlagos szintre.

Szintén erre az új felfogású reverse mentoring alkalmazásra példa, amikor a Deutsche Telekom fiatal, tehetséges Y generációs fiatalokat párosított felső vezetőkkel pont abban az időben, amikor a telefónia átalakult, megjelent, sőt, átvette az uralmat a mobil és az okostelefonoknak olyan szociális  hálózatokra, videózásra fókuszált használata, amely egészen új, a korábbi generációk által nem uralt kompetenciák kifejlesztését kívánta meg.

Nem „megmondóember”

A mentor – jellemzően eltérően a coachingtól – valamilyen vonatkozásban (akár szakmailag, akár vezetőként, akár mindkettőben) – az adott területen tapasztalt, kompetens személy, aki ért a feladat, munkakör azon aspektusához, amelyre a mentorált által megállapított fejlesztendő cél irányul. Fontos, hogy nem a kor számít, az Y generáció például fiatal kora ellenére általában az új technológiák, szociális hálózatok használatában és hasznosításában sokkal tapasztaltabb, mint a korábbi generációk, van mit átadnia nekik.

Fontos az is, hogy a mentor – a coachinghoz hasonlóan – akkor működik jól, ha alapvetően nem megmondó ember, a közös munkával töltött  idő nagy részében nem megmondja a tutit, hanem segít a mentoráltnak megtalálnia és hatékonyan hasznosítania a saját erőforrásait, meglátnia az elérendő célhoz vezető utat jelző előjeleket és megtalálni a megoldáshoz vezető utat.

Miért van szükség mentorra?
A mentorálás bizonyítottan pozitív hatással bír a mentorált egyén karrierjére. Gerard Roche 1979-ben készített felméréséből kiderült, hogy az ezernél több megkérdezett 63,5 százaléka jelezte: nőtt a fizetése, hamarabb elérte az áhított pozíciót, és általánosságban elégedettebb volt a munkájával, mint a mentorálást igénybe nem vevő társai. Itt olvashat részleteket.
Szerencsére egyre több kkv is látja, hogy megéri energiát fordítani a mentorálásra, vagyis a cégen belüli tanácsadás, segítségnyújtás rendszerének kiépítésére.
A mentoring lehet alkalmi, informális és formális. Az itt említésre méltó formális mentoring - ennél valamilyen szintű mentoring rendszer működik a szervezetben - alapvetően korlátozottan önkéntes alapú. Korlátozottan, hiszen szükséges az új belépők esetén és akkor, ha előléptetnek valakit, önkéntes annyiban, hogy a jövendő mentorált választhat egy adatbázisból,

Hogyan kapcsolódik a mentoring a többi támogató-, fejlesztő-eszközhöz?

A mentoring leggyakrabban szervezeten belüli, nem fizetős, önkéntes alapú, hosszabb távon gondolkodó megközelítés. Talán legközelebbi rokonától a coachingtól (amellyel osztoznak számos eszköz használatában) abban is különbözik, hogy nem csak rövidtávú teljesítmény-célt tűz ki, hanem a mentorált személyiségének hosszútávú, karrier-léptékű fejlődésében érdekelt.

A mentoring kis léptékben is hat, a konkrét résztvevőkön kívül is, mert a munkatársak is tudnak róla,  a fejlődés/fejlesztés momentumát hozza be a szervezetbe, „étvágyat” csinál, felpezsdíti a levegőt, munkáltatói márka (employer brand) növelő tényező, vonzóvá teszi a szervezetet a potenciális új belépők számára is (’itt foglalkoznak a munkatársak karrierjével’) és mindezeken keresztül növeli az elkötelezettséget, a ragaszkodást a szervezethez és csökkenti a fluktuációt. Minél több tartós mentor-mentorált kapcsolat szövi át, meg át a hivatalos hierarchián kívül, azt erősítve  a szervezetet, annál nagyobb a szinergia, az említett tényezők hatása.

Az említett folyamatnak még ez a fenti nagyon vázlatos leírása is megmutatja, hogy a hatékony mentoroknak hasznos képzéseken részt venniük. Szervezeti belső mentorképzés indul ezév februárban a BME Mérnöktovábbképző Intézet és a Business Coach Kft szervezésében.

Van egy pont, amikor érdemes már elgondolkozni a szervezetnek azon, hogy egy formális mentoring-rendszert vezessen be, ezzel maximalizálva az említett pozitív hatásokat. A mentoring-rendszert egy megfelelő felmérés, bevezetés és beindítás után általában a szervezet maga működteti, és azon belül is célszerűen a HR. Amikor már jól működik, nem nagyon van szükség külső szakértőkre, a működtetése ugyanakkor feladat, amit meg kell oldani. Be tud segíteni sok ponton, a teljesítményértékelésnél (és annak folyománya képpen a javasolt fejlesztésekben), egyáltalán a külső, egyéb fejlesztési igények meghatározásánál is. A mentor-mentorált párok kiválasztása mindig önkéntes marad, a rendszer, adatbázisok fenntartásával tud segíteni a párosításban. A rendszer képessé teszi a kijelölt koordinátort, hogy nyomon kövesse a a folyamatokat és segítse az új párok megalakulását és a folyamatok kiértékelési folyamatát.

A mentoring költséghatékony (végső soron belső fejlesztési eszköz), és sok egyéb (mind a mentorra, mind a mentoráltra, mind a szervezetre gyakorolt) pozitív hatása mellett talán a legfontosabb, hogy – minél szélesebb körű, annál inkább - javítja a szervezeti kohéziót, motivációt, elkötelezettséget, a rezilienciát, a rugalmasságot az elkerülhetetlenül felgyorsuló változásokkal szemben és ezen keresztül csökkenti a fluktuációt. A mentoring is szépen lassan meg fogja találni a helyét a hazai szervezetek egyre nagyobb részében.

Szilágyi Miklós Business Coach Kft stratégiai partnere

 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo