A legextrémebb bónuszok

2014. január 02. csütörtök - 08:10 / Timár Gigi
  •    

De mit adtak nekünk a rómaiak? – hangzik a kérdés a Monthy Python társulat kultikus filmjében. Hasonlóan hosszú felsorolás következhet arra a felvetésre, hogy mit ad a munkáltató. A béren kívüli juttatások között néhány extrém példa is van.

Ez kicsit talán túl személyes… Kép:Regus

Időnként felröppennek hírek a világ aktuálisan legjobb állásairól: luxus turistautak teszteléséről, csokoládékóstolásról vagy épp nemzetközi bevásárló pozícióról. Többségünknek azonban ennél sokkal kevésbé szórakoztató a napi tevékenysége, mégsem lehetetlen, hogy a munkahelyünkön remekül érezzük magunkat. A megszokott motivációs lehetőségeket ismerjük, már mi is sokat írtunk róluk, ám vannak cégek, ahol egészen extrémnek tűnő megoldásokkal teszik szebbé a munkavállalók napjait.

Nemzetközi legek

A Google rendszeresen a különleges munkáltatói juttatásokról szóló listák élén foglal helyet. A cég saját buszokkal viszi a dolgozókat az irodába, ahol egész nap ingyen kínál meleg ételt, nem is akármilyet. Sztárséfek főznek a főhadiszállás összesen huszonöt éttermében, tehát valószínűleg a legigényesebbek is találnak fogukra valót. Természetesen van edzőterem, valamint masszázs és jóga, sőt a cég a gyereket is elhozza az iskolából, ha kell. A hét végének beköszöntét pedig minden pénteken céges bulival ünneplik, ahol ingyen van a sör és a bor. A Yahoo! hírességeket hoz el a dolgozóknak inspirációként, de koncerteket és közös grillpartikat is szervez. A tisztítószereket, illatosítókat gyártó SC Johnson & Son „concierge”-szolgálatot üzemeltet a dolgozók részére. A szállodai portásokról elnevezett szolgáltatók gyakorlatilag bármit megoldanak – rendelnek virágot vagy vesznek kenyeret, csomagokat hoznak-visznek, megkeresik a legjobb kötelező biztosítást, vagy sorban állnak a színházjegyért. Az autóiparban érdekelt JM Family Enterprise-nál a gyermekfelügyelet és az ingyenes  fodrász az alap, de néhány jachtot is fenntartanak, amelyet a dolgozók is használhatnak. Van, ahol az ingyen ebéd mellett folyamatosan pitét és cupcake-et osztó kocsik közlekednek az irodában – az agymunkához, ugye, kell a cukor –, máshol viszont inkább egészséges rágcsálnivalót kínálnak éjjel-nappal a dolgozóknak. Ennek is van magyarázata: aki egészségesebben él, jobban teljesít.

A vezetők többsége úgy próbál motiválni, ahogyan az emberek többsége ajándékot vesz: „aminek én is örülnék” alapon. Pedig kommunikációval ki lehet deríteni, hogy mi az, amivel a munkatársak leginkább motiválhatók – és ez egyáltalán nem biztos, hogy a pénz.

Nem csak a pénz számít
Vannak olyan, jól bevált lehetőségek is, amelyek nem kerülnek pénzbe. A Google-tól származik, de sok más cég is alkalmazza mára például az úgynevezett 80/20 munkarendet, melynek lényege, hogy a munkavállaló a munkaidő 20 százalékát, vagyis heti egy napot a hivatalos munkakörén kívüli, de természetesen a cég profiljába vágó projektre fordíthatja. Szintén a legtöbb büdzsébe beleférhet – hiszen leginkább szervezési kérdés – a régóta a cégnél dolgozóknak lehetővé tett hosszabb szabadság, ami alkalmat ad továbbtanulásra vagy feltöltődésre, de az sem jelent jelentős költséget, ha például mindenki kap egy bónusz szabadnapot a születésnapján. Egy kisebb cég persze nem tud mindennap ingyenételt adni, de sokat számít például, ha a leghúzósabb projekt leadásakor a sokadik túlórában egy pizzával lepik meg a dolgozókat. Vagyis nem az elköltött összeg a lényeg, hanem a kreatív megoldás, amely a munkavállalók kreativitásának is lökést ad.

Hazai fecskék

A magyar cégeket sem kell félteni. A devizahitel-végtörlesztés lehetőségének idején a hódmezővásárhelyi Csomiép Kft. öt munkatárs helyett kifizette svájci frankban felvett hitelüket, az összeget pedig apránként vonják majd le a fizetésükből. Volt, akinek 300 ezer, de akadt olyan is, akinek 3,5 millió volt a tartozása. Úgy gondolták, segítenek azokon a munkatársaikon, akik a cég érdekében hosszú ideje kimagasló munkát végeznek, és most adósságcsapdába kerültek. „Számunkra az volt a fontos, hogy a dolgozó ne az árfolyamokon agyaljon a munkahelyen, mert a gépek mellett figyelni kell” – mondta akkor a cég vezetője a HR Portálnak. Más kérdés, hogy a heves reakciók miatt úgy döntött a vezetés, többé nem beszélnek nyilvánosan arról, amit tesznek.

Szinte meg sem lepődünk, hogy Klapka György is használ nem épp megszokott jutalmazási rendszert. Az általa személyesen kiválasztott, meg nem határozott számú alkalmazottat luxusutazásra viszi a vállalkozó, aki szerint, ha a vezetőnek jár a pihenés, akkor az alkalmazottaknak is. A szerencsések maguk választják meg a közös nyaralás úti célját. Jártak már Egyiptomban, Tunéziában, a Kanári-szigeteken és Thaiföldön is.

A harmincöt főt foglalkoztató Sz+C Stúdió Kft. – a cég 2011-ben elnyerte az Üzleti Etikai Díjat – az indiai filozófiából vett „nem ártás” elve szerint alakította ki a munkakörnyezetet. Czank Csaba ügyvezető és felesége tábort szervez, családi napközit tart fenn, a munkahelyeken pedig a dolgozók bármikor használhatják az egészségtermet, a jáde köves masszázságyat és a biomágneses rezonanciakészüléket. Hétfő reggelenként egy nemzetközi tajcsi nagymester segít ráhangolódni a hétre, kedden és szerdán este pedig jógaórák vannak házon belül.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek