A közös térben jobb a kommunikáció? Nem

2013. szeptember 21. szombat - 12:03 / piacesprofit.hu
  •    

A nagy, közös térben dolgozók elégedetlenebbek, mint a kis irodákban ülők – derült ki egy nagy nemzetközi kutatás eredményeiből. Azt az elterjedt hiedelmet is megcáfolták, miszerint a közös terek javítják a munkavállalók kommunikációját.

Nem jobb a közös iroda – Kép: MTI

Az irodaházak százaiban világszerte dolgozó, több tízezer megkérdezett egy dologban hasonlított: elégedetlenek voltak a hőmérséklettel. A kutatók azt fedezték fel, hogy a dolgozók több mint ötöde számára nem kellemes az irodai klíma, és ez független volt az iroda típusától –idézi a The Daily Telegraph online kiadása a Journal of Environmental Psychology című szaklapban megjelent tanulmányt.

A Sydney Egyetem kutatói 303 amerikai, finn, ausztrál és kanadai irodaház több mint 40 ezer dolgozóját kérdezték meg. Elemzésük szerint a nagy, közös irodák dolgozói úgy vélik, a könnyebb kommunikáció előnyei nem egyenlítik ki a privát tér hiányából és a zajterhelésből fakadó hátrányokat.

„A kapott eredmények kategorikusan ellentmondanak annak a vélekedésnek, hogy a nagy, közös tér elősegíti a kollégák közötti kommunikációt, ezáltal javítja a dolgozók általános elégedettségét a munkakörnyezetüket illetően” –olvasható a tanulmányban. A munkahelyi elégedetlenség két legfőbb oka a kutatás szerint a privát tér hiánya és a zavaróan magas zajszint . A „kommunikáció egyszerűsége” miatti elégedettség nem volt nagyobb arányú a nyitott termekben, mint a kis szobákban ülőknél.

Az is kiderült az elemzésből, hogy a nyitott irodákban dolgozók felét zavarta, hogy nincs privát beszélgetés, azaz mindenki hallhat minden szót. A kis magánirodákban, csukott ajtók mögött ülők voltak leginkább elégedettek a munkahelyi térrel, utánuk következtek a többszemélyes, de kis területű szobák, végül a nagy, egyterű irodák dolgozói – akár válaszfalakkal elhatárolt, kis egységekben, akár teljesen nyitott térben ültek.

A cégek érdeke a privát eszközök céges használatának szabályozása
Nem szabályozzák a hazai vállalkozások a privát mobileszközök céges környezetben való használatát, pedig nemcsak milliós kártérítést és pénzbüntetést kockáztatnak, hanem azt is, hogy jogvita esetén teljesen kiszolgáltatottá válnak munkavállalóikkal szemben – mutat rá a Balázs & Holló Ügyvédi Iroda. A jogi iroda közleménye szerint egyedi szabályozás nélkül még adatlopás gyanúja esetén sem feltétlenül vizsgálható át a privát eszközök tartalma.

A távmunka lehet a megoldás

A problémára a távmunka bevezetése lehet a megoldás, erre már egyre több cég ébred rá. A Regus legfrissebb globális felmérése szerint hamarosan azok a munkavállalók lesznek kisebbségben, akik az irodai asztaluk mögött ülve dolgoznak. A 90 ország több mint 26 ezer üzleti vezetőjének véleményén alapuló felmérés arra mutatott rá, hogy jelenleg a menedzserek 48 százaléka dolgozik távmunkában legalább a munkahét felében. A cégek 37 százaléka használ távmunkára szabott hatékonyságmérő és riportolás rendszereket, míg a távolról dolgozó menedzserek 43 százaléka kommunikál videohívásokon keresztül a csapatával. (A módszer mellett szól, hogy így jelentősen csökkenthetők az irodai költségek.)

Egyesek szerint a rugalmas munkavégzés újfajta kapcsolatot alakít ki a menedzserek és a csapattagok között: a megkérdezettek 39 százaléka gondolja úgy, hogy a távoli menedzsment segítséget nyújt a professzionálisabb kapcsolat fenntartásában. (A távmunka a lojalitást is növelheti, erről itt olvashat.)

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek