A jobb olcsóbb is! Kisokos AdWords hirdetéshez

2015. március 20. péntek - 07:30 / Timár Gigi
  •    

Az AdWords hirdetés vonzó és olcsó lehetőséget jelent a kisvállalkozások számára. Persze csak akkor, ha jól csináljuk! A Piac&Profit KKV-Akadémiáján szakértők segítettek, hogyan írjunk hatékony hirdetést a Google rendszerébe.

Szokták mondani, hogy a marketingre költött pénz fele kidobott pénz, csak nem lehet tudni, hogy melyik fele. Ez a geg sem igaz már teljes egészében az online világban, hiszen itt könnyedén tudjuk ellenőrizni, hogy mennyire hasznosultak az online hirdetésre elköltött forintjaink – vagyis gondoskodhatunk az eredetileg kidobottnak tűnő pénz haszonosulásáról.

Ahhoz viszont, hogy valóban hatékonyan tudjuk elkölteni a hirdetésre szánt összegeket, muszáj stratégiában gondolkodnunk – mondja Szaladják Linda AdWords hirdetési specialista. A hatékonyság egyik alappillére a célcsoportunk megfelelő megismerése – hisz itt mindennél pontosabban tudjuk célozni, hogy kinek és mikor jelenjenek meg a hirdetéseink. Ehhez viszont tudnunk kell, hogy ki és mikor lenne vevő az üzenetünkre.

Kép:Pixabay

A hatékonyság érdekében fontos, hogy integrált online megoldásokban gondolkodjunk. Az EDM, Facebook hirdtés, AdWords stb. összekapcsolható, aminek különösen a többlépcsős értékesítési folyamat esetén van relevanciája. Sok termék esetében pedig már nem is nagyon lehet másban gondolkodni, mint több lépcsős folyamatban, amikor első körben mondjuk csak a látogató feliratkozása a cél, az értékesítési fókusz pedig később, a bizalom kialakítása után történik csak.

Az AdWords kampány legfontosabb része valójában csak akkor kezdődik, amikor már létrehoztuk a hirdetést és elindítottuk a kampányt – ekkor jön ugyanis az optimalizálás.

A jobb hirdetés olcsóbb

Ennek során nagyon fontos, hogy a hirdetésünk minőségét növeljük, ez ugyanis akár jelentősen csökkentheti azt az árat, amit a kattintásokért fizetnünk kell majd.

Ehhez ellenőrizni kell a keresési kifejezéseink relevanciáját, vagyis azt, hogy valóban oda célozzuk-e a hirdetést, ahol a célcsoportunk található. Ennek pontosítása érdekében beállíthatjuk a hirdetés ütemezését (hogy mely időszakokban jelenjen meg), kizárhatunk időszakokat vagy akár egyes kulcsszavakat. Egyszerű példával élve, ha prémium kategóriás terméket árulunk, beállítható, hogy ne jelenjen meg a hirdetésünk annak, aki az „olcsó” vagy „akciós” kifejezéseket használja keresésében – hiszen számára úgysem lesz releváns a hirdetésünk.

Az AdWords hirdetés legfontosabb jellemzője az un. Minőségi mutató. Ennek kiszámításához a rendszer figyelembe veszi a hirdetés relevanciáját a tartalomra (szakértőnk itt beszél részletesen arról, hogy hogyan számolja ki a relevancia mutatót a Google), a várható átkattintási arányt és a hirdetéshez tartozó céloldal nyújtotta felhasználói élményt (mennyire gyorsan töltődik be, hogyan navigálható stb.)

Fentiek alapján a rendszer egy 10-es skálán értékeli a hirdetést és átlagon aluli, átlagos vagy átlagon felüli kategóriába sorol. Ez a besorolás pedig az egyik tényező, ami befolyásolja, hogy milyen árat kell fizetnünk a rendszerben egy hirdetés lekattintásáért. A hirdetés rangját az egy kattintásért általunk ajánlott ár – vagyis a licit – és a minőségre kapott pontszám szorzata adja ki, vagyis, a pozíciónk erősítésére két módszer kínálkozik: vagy emeljük az összeget, amennyit fizetni vagyunk hajlandóak, vagy a hirdetésünk minőségén javítunk. A végső besorolás javítása szempontjából mindkettő eredményes, utóbbi viszont olcsóbb.

A kulcsszó egyezés típusa

Egy újabb lehetőség, amit kihasználva mindenki számára előnyös módon segíthető, hogy AdWords hirdetésünk azoknál jelenjen meg, akik számára ténylegesen releváns.

Lehetőség van beállítani, hogy a kulcsszó egyezés általános, kifejezés, vagy pontos legyen.

Az általános eset, ha óra kulcsszóra hirdetjük elegáns férfi órákat kínáló oldalunkat. Ez esetben a hirdetésünk megjelenhet akár akkor is, ha valaki arra keres, hogy hány óra van Londonban.

A kifejezés esetében választhatjuk mondjuk az elegáns férfi szóösszetételt, így közelebb jutunk a célcsoporthoz, de lehet, hogy akinek a hirdetésünk megjelenik, nem órák, hanem mondjuk a divatos frizurák iránt érdeklődik (és pl. az elegáns férfi hajviselete szóösszetételt írta be a keresőbe)

A pontos beállítás esetén megadhatjuk például a férfi óra szóösszetételt, amivel valószínűleg tényleg potenciális vásárlókat érünk el. A pontos beállítás hátránya viszont, hogy ez esetben akkor sem jelenik meg a hirdetésünk, ha valaki például „férfi óra akció” keresést indít a Google-ban.

Itt olvashat a fentiekről bővebben.

A megoldás a teljes kulcsszó lista megadása, ami minden releváns keresést lefed. Ezt nem kell magunktól, fejből összeállítani, a Mozilla kereső például az egyes keresések esetén felkínálja a mások által használt kapcsolódó kereső kifejezések listáját – már csak át kell másolnunk a kampányunk szerkesztő felületének megfelelő rubrikájába.

A hatékony hirdetés szövege

Fontos figyelni arra, hogy az AdWords hirdetés címsora a kattintást kell, hogy eladja, nem magát a terméket – hangsúlyozta Verdes János honlapszakértő. Tehát nem arra kell törekednünk, hogy két sorban rábeszéljünk valakit a vásárlásra, sokkal inkább arra, hogy elérjük, felkeresse az oldalunkat – ahol majd eladunk valamit.

A hirdetés megfogalmazásához is ajánlott néhány trükköt a szakember a Piac&Profit KKV-Akadémiáján.

80%-ban a címsoron múlik a hirdetés sikere. A hatékony AdWords hirdetés címsora mindenképpen tartalmazza a releváns kulcsszót, jó esetben már a fősorban. Emellett szerencsés, ha számot is tudunk illeszteni a fősorba.

Hasznos tudni, hogy ha a leírás első sora végére teszünk egy írásjelet, ami nem vessző, akkor az felugrik a főcím mellé – amennyiben az első három pozíció valamelyikét kapja meg a hirdetés. Ezzel az apró trükkel sokkal látványosabb lesz a hirdetés.

Érdemes kihasználni a bővítmények nyújtotta lehetőséget is. Itt elhelyezhetünk azonnal hívható, kattintható telefonszámot, lehetőség van további szöveg sorok megadására, vagy akár arra, hogy további, az oldalunkra mutató belső linkeket helyezhessünk el direkt módon kattinthatóan. Így például megjelenhet az azonnali ajánlat kérés lehetősége, az aktuális akciós oldalunk, vagy igény szerint bármi más.

Mivel a besorolás kiemelten fontos eleme a kulcsszó relevanciája, erre érdemes külön figyelmet fordítani. Ahhoz, hogy minden kulcsszóhoz releváns hirdetési szöveget kapcsolhassunk, logikus, hogy egyetlen szöveg nem elég. (Vagy annak végtelenül hosszúnak és nagyon bonyolultnak kellene lennie.)

A megoldás a kampányok kulcsszó csoportokra bontása. Így mindegyik csoport saját kulcsszavaihoz releváns szöveget hozhatunk létre, ennek megfelelően pedig a konkrét céloldalra irányíthatóak a látogatók. (Ha például valaki zoknit keres, akkor nem a főoldalunkra, hanem kifejezetten a zoknik kategóriára vezethetjük át az érdeklődőt. Ld. keretes írásunkat.) Ez növel i a minőségi mutatót, ami végső soron azt jelenti, hogy olcsóbb lesz a kattintásonkénti ár.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek