A jó ötlet nem elég a sikerhez – de akkor mi kell hozzá?

2015. január 08. csütörtök - 15:02 / piacesprofit.hu
  •    

Nap mint nap születnek olyan innovatív és előremutató ötletek, amelyekre sikeres vállalkozást lehetne építeni. Többen meg is próbálják megvalósítani őket, de szembesülniük kell azzal, hogy egy jó ötlet önmagában nem hogy egy nemzetközi sikerű startup elindításához nem elég, de még egy stabil kisvállalkozás fenntartását sem garantálja.

Kép: Pixabay

Örömteli, hogy vannak immár olyan feltörekvő és sikeres magyar cégek, amelyek történetét szinte mindenki ismeri. Nem mehetünk el szó nélkül a Prezi-Ustream-LogMeIn trió mellett, hiszen a nevüket valószínűleg mindenki gyakran hallja a fiatal vállalkozók elé helyezett tökéletes példaként, mégis érdemes a sikerük hátterét is boncolgatni kicsit. (Egyébként csak néhány száz igazi startup lehet Magyarországon.)

A világhírnév nem magától érkezik, és az sem általános igazság, hogy egy forradalmi ötlet eladja önmagát. Ahhoz, hogy közelebb jussunk a siker titkának megoldásához, hasznos lehet hallgatni a csúcsokat is megjárt cégvezetők tanácsaira, történetük sarokpontjaira. A Széchenyi Tőkealap blogja a három leghíresebb magyar startup vezetőit kérdezte meg a sikerük kulcsáról.

Prezi

A Prezi egy kreativitást fejlesztő, innovatív internetes prezentációkészítő szoftver, amely a Microsoft PowerPointja által uralt piacra robbant be 2009-ben, és azóta már több mint 30 millió felhasználója van világszerte. Az ötlet remek, a megvalósítás magáért beszél, de a siker mögött ennél több van. A Prezi alapítói a szoftver kifejlesztéséhez a kezdetekben nem tudtak befektetőt találni, mert senki nem látta benne a nagy lehetőséget. Nem adták fel, befektető nélkül is elkészítették a terméket, amely bemutatkozásakor nagy sikert aratott. Felvette a kapcsolatot a világ legnagyobb prezentációs közösségével, a TED Conference-szel, és elég volt egy 20 perces prezentációt tartania ahhoz, hogy a cég vezetője pénzt invesztáljon az ötletbe. Ezt követően profi kockázatitőke-befektetők is bejelentkeztek, innentől kezdve pedig már folyamatos lett a cég növekedése.

Árvai Péter, (akit egyébként tavaly az Év Internetes Vállalkozójának választott az Európai Bizottság) a Prezi ügyvezető-társalapítója szerint a legfontosabb, hogy a vállalkozó higgyen magában akkor is, amikor senki más nem hisz benne. A Prezit ez az attitűd tudta megmenteni és kimagasló sikerre vinni. Ez fontos tanulság lehet minden cégvezető számára, akár startuppal, akár több éves vállalkozással rendelkezik. Hiszen ki higgyen a cégben, ha nem maga az alapítója? Természetesen a kitartás nem csupán önmagában értékes, de a befektetők is értékelik. Sokkal valószínűbb, hogy egy befektető betársul egy ötlet mellé, ha van valaki, aki saját gyerekeként tekint rá, és szorult helyzetben sem mond le róla.

A Prezi sikersztorijáról itt olvashatja korábbi írásunkat!

A magyar cégek is begyújtották a rakétákat
Az idei a harmadik egymást követő év, amikor francia cég végez a Deloitte Technology Fast 500 rangsorának élén az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régióban. Idén kilenc magyar vállalat került be a legjobb 500 közé, a közép-kelet-európai régiós győztes Szallas.hu a 66. helyet foglalja el a listán.

Ustream

A 2007-ben indult Ustream az interneten élő közvetítést lehetővé tevő forradalmi program, amely már több mint 80 millió felhasználót szerzett a startupnak. Fehér Gyula, a startup alapítója számára a cégalapítás rengeteg áldozattal járt, az egész vagyonát feltette az ötletre, amelyből még nem tudta, hogy lesz-e siker. Fontos tehát mindig szem előtt tartani, hogy a cégalapítás és -vezetés kockázatokkal jár, illetve olyan döntéshelyzetekkel, amelyekre nem minden esetben lehet előre felkészülni. A magyar alapító az ötletet csupán beugró szintnek tartja, a siker kulcsa pedig a hatékony megvalósításban és a cégvezető alkalmazkodási képességében rejlik.

LogMeIn

A LogMeIn egy olyan szoftver, amelynek segítségével távoli számítógépekre lehet belépni. A termék nevét felvett cég már több mint 200 millió felhasználóval rendelkezik, köztük olyan óriáscégekkel, mint a Microsoft vagy a Hewlett-Packard.

Anka Márton, a cég alapítója szerint alapvető fontosságú tényező a vállalkozó és a befektető közti kommunikáció. Egy jó ötlet még nem adja el magát, de még az sem mindegy, hogy hogyan mesél róla az ötletgazda. A cég és a termék történetét úgy kell előadni, hogy más is lássa benne az üzleti lehetőséget. Amikor a cég a 2000-es évek elején kész volt a növekedésre, a dotkomlufi kipukkanása általános bizonytalanságot szült a befektetőkben, így Anka Márton csak több befektetővel való tárgyalás után talált rá arra a cégre, amely látott fantáziát a cégben és a csapatban. Az alapító szerint fontos tényező volt, hogy erős vízióval, komoly vállalkozói múlttal és tőzsdei jelenlétű céges tapasztalattal rendelkező gárda volt a cég mögött.

A három leghíresebb magyar startup története nem csak az induló vállalkozók számára szolgálhat követendő példaként, de azon cégvezetők számára is, akik szeretnének növekedni, új piacokat meghódítani vagy innovatív, forradalmi termékekkel előállni.

AMERIKAI ÁLMOT ÉPÍTETT SZEMÉTBŐL EGY MAGYAR SRÁC
A legmenőbb startupnak választott TerraCycle szemetet hasznosít újra, de úgy, ahogy még senki. A multicég vezetője egy magyar származású srác, Tom Szaky, aki sok mindent másképp gondol, mint a többség. Itt olvashatja interjúnkat Tom Szaky-val.