A Facebook tényleg mindent visz

2007 óta a világ internetes populációja megduplázódott. A Google több mint kétszer akkora értékben ad el hirdetéseket, a Facebookon pedig tízszer annyi pénz költenek el a hirdetők, mint öt évvel ezelőtt.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A közösségi médiumok meghódították a világot - Kép: PIxabay

A közösségi média meghódította a világot, átalakította a fogyasztói szokásokat, és ezáltal rengeteg iparágra gyakorolt hatást. A felhasználók által generált tartalmak a szemünk előtt tettek naggyá azelőtt ismeretlen vállalatokat, vagy zúztak porrá korábban világszinten híres cégeket. A közösségi oldalak segítségével diktátorok buktak el, amely azt is mutatja, hogy az egyének független csoportosulásának komoly befolyásoló ereje lett. (A hatékony marketingnek azonban ádáz ellenségei vannak!)

2012-ben az internetfelhasználók száma világszerte elérte a 2,27 milliárd főt, ez majdnem pontosan kétszer annyi, mint öt évvel ezelőtt volt (1,15 milliárd). A legnagyobb mértékű növekedést Afrika és a Közel-Kelet produkálta 317, illetve 294 százalékkal, míg Európában 56 százalékkal bővült az internetfelhasználók tábora. Az internetpenetráció hazánkban 45-ről 65 százalékra nőtt. Ázsia internetes populációja már majdnem akkora, mint az egész internetes populáció volt öt évvel ezelőtt.

Az online marketing, mely 2007-ben még részterület volt, mára szakterületté vált. Míg az Ogilvy tanulmánya szerint 2007-ben a B2B marketingeseknek csupán 15 százaléka használta a közösségi médiát, 2012-re ez az arány már 91 százalékra növekedett. Az internet egyértelműen a nyomtatott újságok és különféle magazinok rovására növelte előnyét a reklámpiacon. Míg a napilapok 2011-ben 20,3 százalékban részesedtek a „tortából”, mára már csak 17,8 százalékban; 2015-ben még ennél is kevesebbel kell beérniük, mindössze 15,9 százalékkal. Hasonló trend, bár kisebb mértékű csökkenés jellemzi a magazinok és a rádiók hirdetési piacát, valamint az outdoor hirdetéseket. A televíziós hirdetések ellenben növekedtek, igaz, a 0,2 százalékos bővülés (39,9-ről 40,1 százalékra) igencsak eltörpül az internet „gyorsulása” mögött. Ez utóbbi a 2011-es 16,1-ről 19,8 százalékra bővült 2013-ra, s az előrejelzés szerint két év múlva már 23,4 százalékot tudhat magáénak. Az interneten belül a közösségi médiában költik el a legtöbb pénzt a hirdetők, a Facebookon pedig tízszer annyit, mint öt éve. (Nem csak a marketingesek fedezték fel a közösségi oldalakat!)

A változás üteme azonban nem lassul, folyamatosan új szolgáltatások és új üzleti modellek jelennek meg – figyelmeztet Gombos Zsolt, a most 5 éves Online Marketing Akadémia egyik alapító trénere. A következő évek egyik fejlődési irányát például a Google keresési szolgáltatásának egyre jobban személyre való szabása határozza meg. Ennek köszönhetően a keresőoptimalizálás egyre összetettebbé vált, a Google saját közösségi szolgáltatásai észrevétlenül beszivárogtak a találati listákba, Youtube videók és +1 gombok formájában. A személyes és lokális relevancia egyre jobban előtérbe került, ma már szinte nincs két egyforma találati lista ugyanarra a szóra.

A következő években öt trendre mindenképp érdemes odafigyelni:

Az egyszerű nagyszerű

A jövő internete a kkv-k nagy lehetősége
A mai folyamatok a jövőben várhatóan sokkal személyesebbé, és önmegvalósítóbbá teszi a világhálót. Ez nem csak a közösségi oldalakat jelenti a fiatalok számára, hanem akár akkv-k is versenyhelyzetbe juthatnak a nagy cégekkel szemben, éppen a specializálódás miatt.
Az elmúlt években megsokszorozódott az emberekre zúduló információmennyiség, így egyre értékesebb lesz a könnyen, gyorsan dekódolható design vagy akár tartalom. Az egyszerűségre való törekvés világos trend, amit követni kell.

Alkalmazkodó weboldalak

Óriási fejlődés volt megfigyelhető a különböző mobileszközök használatában is. Ma már mosolygunk azon, hogy 2008-ban még kuriózumnak számított a mobiltelefonon történő internetezés. Ma pedig már szinte elengedhetetlen, hogy minden vállalkozásnak mobilon is elérhető weboldala legyen. Követelménnyé vált a weboldalak reszponzívvá alakítása vagy a honlapok mobilverziójának elkészítése.

Régi ismeretségek felelevenítése

A retargeting és remarketing, röviden: az egyszer már elért emberek újracélzása. Ez az elmúlt időszakban elérhetővé vált célzási típus leginkább a keresőmarketingben és a közösségi médiában használatos, és akkor válik majd igazán értékessé, ha sok adat gyűlik össze. Így az idő előrehaladtával szinte garantálható trend lesz ennek használata a marketingesek fegyvertárában.

A közösség erejének tisztelete

Egyre inkább összefonódik a közösségi média marketing és a keresőoptimalizálás. Bár a honlapokra mutató linkeknek és a kulcsszavaknak még a mai napig van súlya, a trend az, hogy a valódi emberek, a közösségek reakciói és visszajelzései egyre nagyobb hangsúlyt kapnak abban, hogy egyes kulcsszavakra, egyes embereknek, a keresőmotor milyen találatokat dob ki. A két terület egyre kevésbé fog működni a másik nélkül.

Megtanulható siker

A rekordgyorsasággal fejlődő online marketing rákényszeríti a cégvezetőket, honlaptulajdonosokat és marketingeseket, hogy képezzék magukat, és folyamatosan teszteljék a tudásukat. A fentiekből pedig tisztán látható, hogy egyre értékesebb lesz a megszerzett tudáson alapuló tapasztalat és a folyamatos önfejlesztés.

Ügyfélélmény: az ördög a részletekben rejlik!
A legtöbbször az ár dönti el, hogy az ügyfél melyik terméket, vagy szolgáltatást választja, azonban az ügyfélélmény növelésével kikerülhető az árverseny csapdája. Csakhogy itt nem elég a minimumot nyújtani, a részletekre sem árt ügyelni.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo