A crowdsourcing segít a toborzásban is

2013. augusztus 29. csütörtök - 08:10 / piacesprofit.hu
  •    

Napjainkban a munkaerőpiacon egyre inkább teret nyernek azok a megoldások, amelyek a toborzási folyamat egyszerűsítését és lerövidítését célozzák meg és teszik lehetővé.

A crowdsourcing-ban a legjobb győz – Kép: Pixabay

Az álláspiacot évek óta a túlkereslet határozza meg, egy-egy nyitott pozícióra számtalan pályázat érkezhet, így azok feldolgozása, a jelentkezők meghallgatása és a legrátermettebb kiválasztása rengeteg időt vehet igénybe. Ennek megoldására manapság egyre gyakrabban hívják segítségül a crowdsourcingot; a munkatársat kereső HR-esek időt és energiát spórolhatnak meg, és egy sokkal tágabb körből választhatják ki a leendő kollégát. (Ennek a munkaszervezési formának egyébként nagy jövőt jósolnak a szakemberek.)

A crowdsourcingnak alapvetően két alfaját különböztetjük meg: „Vagy a közösség egy cél érdekében együttműködve, egymás ötleteit kiegészítve dolgozik, és egy tökéletesített végeredmény születik, vagy versengésszerű események során mindenki a maga sikeréért hajt. Utóbbi esetben a szervezők a legjobb megoldást használják majd fel” – magyarázza Szöllősi Gergely, a KreaNod reklám és design crowdsourcing portál alapítója.

A crowdsourcing a munkaerő-toborzás területén leginkább a második típusú együttműködésben jelenik meg; a megfelelő munkaerő megtalálása és kiválasztása, valamint a folyamat egyszerűsítése és gyorsítása érdekében az új kollégát kereső vállalati HR-szakember egy internetes rendszer segítségével működik együtt külsős fejvadászokkal. Ezen keresztül a munkatársat kereső vállalat képviselője feladja hirdetését és előre meghatározza a sikerdíjat. A regisztrált fejvadászok a rendszeren keresztül értesülnek a keresett nyitott pozíciókról, kiválasztják a legmegfelelőbb jelöltjeiket és egy előszűrést és értékelést, valamint szakmai interjút követően ajánlják őket. Ezáltal a folyamat teljes egészében megfordul, hiszen nem a HR szakembernek kell felkutatnia a jelölteket, hanem a fejvadászok teszik ezt meg, és végül már csak a kiválasztás feladata hárul rájuk.

A megfelelő munkaerő kiválasztásáról szóló szakértői anyagunkat itt olvashatja!

„Egy adott megbízáson a rendszerhez csatlakozott valamennyi fejvadász dolgozhat, ezáltal jelentősen megnövelve a megfelelő jelölt megtalálásának esélyét, és lerövidítve a keresés idejét. Ezen kívül inspiráló verseny alakul ki a tanácsadók közt, amely ugyancsak a megbízó vállalat érdekeit szolgálja” – nyilatkozta Nyitrai Orsolya, a Talent360 üzletág vezetője. A megbízás kiszámíthatóságához, költségeinek átláthatóságához járul hozzá, hogy a tanácsadói díjakat az ügyfél határozza meg, így az előre kalkulálható, továbbá a megbízásokra garanciát is vállalnak, ugyanis amennyiben az adott jelölt nem válik be, a rendszer visszafizeti a tanácsadói díj egészét és új keresést indíthatnak.

Mire jó a crowdsourcing?
A crowdsourcing nagy mennyiségű, jól párhuzamosítható, de mindenképpen emberi intelligenciát igénylő feladatok hatékony elvégzését teszi lehetővé. Crowdsourcinggal akár több tízezer embert is tud mozgósítani a rendszer egy adott megbízásra. A hangsúly az innovatív automatizáláson van, ami a feladatok radikálisan gyors és precíz feldolgozását teszi lehetővé. További részleteket itt olvashat

A projektek megbízhatóságát és a garanciavállalás jelentőségét emelte ki Szöllősi Gergely is: „A megbízó a pályázat során bármikor dönthet úgy, hogy egyik munka sem nyerte el igazán a tetszését és a kért változtatások sem hozták meg a várt eredményt, ezért vissza szeretné kapni a pénzét. Ebben az esetben mi is azonnal visszautaljuk a nekünk kifizetett jutalékokat.”

A megbízhatóságon és garanciavállaláson túl a munkatársat kereső vállalatok számára további könnyebbséget jelent, hogy nem szükséges minden egyes tanácsadóval különböző feltételek és díjak mellett külön szerződést kötni, hiszen egységesek a feltételek, ezáltal leegyszerűsödik az adminisztráció és gyorsabbá válik a toborzás folyamata.