A chatbot a leghatékonyabb eszköz

2018. október 31. szerda - 16:00 / Kriston László
  •    

2018-ra úgy fogunk emlékezni, mint az áttörés évére, amikor a chatbotok végre betörtek a chatelőplatformokra. Nemcsak a nagyvállalatoknak éri meg használni őket, hanem a kkv-knak is. Erről is hallhattunk előadásokat a Piac & Profit Social Media 2018 konferenciáján.

Az ideális fogyasztó a márkanagykövet (brand ambassador), aki ajánlja a terméket a haverjainak. Nincs nagyobb erő, mint a szájhagyomány és a velünk egyívású személyek (peers) jó véleménye, mert pozitív élményük volt egy márka termékéről vagy szolgáltatásáról.

„A márkáknak ma az a feladatuk, hogy az idegeneket barátokká változtassák, a barátokból fogyasztókat csináljanak, a fogyasztókat pedig értékesítőkké tegyék” – mondta Pál Judit, az OptiMonk marketingvezetője. E folyamaton a chatbotok segíthetik végig a fogyasztót, főleg ha egy cég nagyszámú vásárlóval van kapcsolatban, ahol az állandó kommunikáció megoldása élő személlyel túl sokba kerülne.

A chatbot tudja, mikor van szükség emberi beavatkozásra
Az interneten vásárlók 64 százaléka hagyja el azonnal az általa böngészett webshopot, ha elakad és rövid időn belül nem kap segítséget – így vevőik több mint felét veszíthetik el azok a kereskedelmi vállalatok, akik nem fektetnek kellő hangsúlyt a megfelelő ügyfélélmény biztosítására.

A márka bekúszik a chatappodba

„A chatappok, mint a WhatsApp vagy a Viber, személyesebb közegben működnek, mert itt az emberek ismerik a másik telefonszámát” – mondta Novák Ferenc, a Neo Interactive social media business unit leadere.

A chatbotok piackutatásra is alkalmasak. Egy háziállatos cég például azt kérdezte nyereményjátékánál, hogy „kutyás vagy cicás vagy?”. Ezzel már két részre tudta osztani a célközönséget, és utána megfelelő ajánlatokat tudott küldeni. „Ha vízszűrőt árulok, van a termékemnek rengeteg előnye, de ha tudom, hogy ki a vásárlóm, például egy család, akkor olyan vízszűrőt kínálok nekik, ami el tud látni egy családot” – mondta Bártfai Balázs, a Netlight Consulting ügyvezetője.

A Viberről – melyen vannak csoportok és nyilvános fiókok – az volt a közhit, hogy fiatalok vannak ugyan rajta, de főleg vidékiek. Egy felmérésnél bebizonyosodott, hogy ez nem igaz: a felhasználók 40 százaléka 45 évnél idősebb, s ráadásul ők az aktívabbak. Mi több, éppen a fejlettebb régió, Nyugat-Magyarország lakóiból vannak köztük kevesebben. Napi szinten használja a Vibert a felhasználók 34 százaléka.

chatbot

Kép: Pixabay

Egyébként a Viberen is van már fordítóprogram, ami megkönnyíti a kommunikációt, és pénzért lehet venni stickereket, de van ingyenes matricacsomag is a „free & follow” égisze alatt, ami annyit tesz, hogy jön egy üzenet – „Ön automatikusan csatlakozik X márka közösséghez” –, és innentől kezdve a céges chatbot bent van a világunkban, megkeres üzenetekkel.

Chatbot, chatbot, mondd meg nékem…

Elindul a kommunikáció, ami kétoldalú, tehát a felhasználó is visszakérdez. Olyan kérdéseket is bedob, amikre a chatbotfejlesztők nem gondoltak. „Folyamatosan tanítani kell a chatbotot: az egyik bevásárlóközpontban olyan sokan kérdezték, hogy hol a WC, hogy bele kellett fejleszteni a chatbotba. Az Indexnél az időjárásról érdeklődtek állandóan, hát beletették” – mesélte Novák.

Mobil, messenger, chatbot: itt a marketing jövője
A laptop inkább munkaeszköz, de mindenütt máshol a mobil van a kezünkben. Értelemszerűen a marketingnek is ezen az eszközön kell elérnie az ügyfelet, a vásárlót. Hogyan érvényesül e terepen a közösségi média, a tartalommarketing, a tartalommutáció, a videók, a bannerek? A Piac & Profit Cégmarketing – 2018 című konferenciáján a marketingszakma neves szakemberei ismertették meglátásaikat és tanácsaikat.

Van olyan telkomcég, mely az egyik plázában olyan üzenetekkel bombázza az arra járókat, hogy most az ügyfélszolgálati irodájában éppen ennyi ember áll sorba, „most érdemes bejönni ügyintézni” – ismertette tapasztalatát Lévai Richárd, az RG Stúdió marketingvezetője. Egy repjegy átfoglalása is pofonegyszerű a chatbottal, míg egy weboldalon sokkal körülményesebb. A chatbot az elhagyott online kosaraknál is aktív tud lenni. Rászól a felhasználóra: „Látom, nem fejezted be a vásárlást. Tudod, mit, adok 5 százalék kedvezményt Neked ma!”

Ez a személyes hang jó ideig még vonzerő marad – míg az emberek át nem látnak rajta, és nem tudatosul bennük, hogy a túloldalon egy algoritmus beszélget velük. A magyarok nagy része még köszön a chatbotnak. Az Index chatbotjánál abból derült ki, hogy a felhasználók nagy része fiatal, hogy csókolomot írtak.

„Az online marketing egyre inkább technikai sport lesz. Az online vevőszerzés jövőjét az automatizáció, a perszonalizáció, vagyis a chatbotok, továbbá az adatvezérelt marketing, a mintafelismerő mesterséges intelligencia és gépi tanulási rendszerek jelentik” – sorolta Bártfai Balázs, a Netlight Consulting ügyvezetője, aki például 50 chatbotot üzemeltet, majd hozzátette: – 2020-ra teszik a chatbotok robbanását.” A Gartner prognózisa szerint addigra az ügyfélszolgálatok munkájának 85 százalékát a chatbotok végzik el.

Nagyságrend
  • Világszerte 60 millió vállalkozás van jelen a Messengeren.
  • A cégek 300 000 chatbotot működtetnek.
  • Magyarországon 1421 magyar nyelvű chatbot létezik.
  • Két hónap alatt 10 százalékkal nőtt a magyarországi chatbotok száma.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor