A cégek fele nem bír kimászni a középkorból

2017. január 23. hétfő - 13:30 / kfarkas
  •    

Úgy tűnik, mintha már minden az interneten zajlana a világban, valójában viszont egy friss felmérés szerint a hazai cégek csaknem felének még mindig nincs weboldala, és harmaduk szerint nincs is szükség erre. Az adatok azonban nem ezt sugallják: minél modernebb egy vállalat, annál jobbak a kilátásai.

A több mint félmillió vállalkozást számláló magyar cégvilág csaknem fele láthatatlan a fogyasztók számára, nem rendelkezik ugyanis semmilyen online elérhetőséggel – derült ki egy friss felmérésből, amelyet az Invitel készített. A „Vállalkozásom a weben” kisvállalati kutatás adatai bár első pillantásra meghökkentőek, valójában úgy tűnik, szép lassan azért haladnak az online világ felé a magyar vállalkozások. A legfrissebb eredmények szerint ugyanis a cégek 45 százaléka nem rendelkezik saját weboldallal (és nincs jelen semmilyen online felületen), ezzel szemben három évvel korábban az online világban láthatatlan cégek aránya még az ötven százalékot is meghaladta. Ijesztő ugyanakkor, hogy a vállalkozások harmada szerint nincs is szüksége arra, hogy bármilyen formában kilépjen a virtuális térbe.

Vallalkozasom_a_weben_02

Alapvető elvárás

Az, hogy ilyen mértékben ítélik feleslegesnek az online jelenlétet a vállalkozások azért is megdöbbentő, mert ma már alapvető elvárás a cégekkel szemben, hogy a legfőbb információk fellelhetők legyenek róluk a világhálón. Kezdve a cég fő profiljától a termékeket, szolgáltatásokat népszerűsítő akciókon át a kapcsolattartási adatokig. Még akkor is szükség van erre, ha alapvetően mondjuk telefonon szokásunk árajánlatot adni. Ha a telefonszám megtalálható az interneten, az nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a vállalkozást könnyebben elérhessék kérdéseikkel a leendő megrendelők vagy vásárlók. Mivel az internet segítségével tehát egyszerűen megtalálhatják a vállalatot a potenciális ügyfelek, akkor sem árt gondoskodni a jelenlétről, ha alapvetően nem digitális vállalkozásról van szó. Nem árt, ha egy vállalkozás saját domain névvel rendelkező honlappal és könnyen megjegyezhető, céges e-mail címekkel rendelkezik.

Csak a leggyorsabban alkalmazkodó cégeknek van jövője
A vállalatok 52%-a tapasztalt máris jelentős változásokat saját szektorában az elmúlt három évben, mégis kénytelenek fokozni a tempót. A cégvezetők mintegy fele ugyanis úgy véli, hogy üzleti tevékenységük a következő öt évben elavulttá válhat.

Akik pedig szeretnék egy gombnyomással megosztani ügyfeleikkel, vásárlóikkal az olyan aktuális információkat, mint például a nyitva tartás, törzsvásárlói kedvezmények, akciók vagy új termék érkezése, nekik érdemes a Facebookon céges rajongói oldalt is létrehozniuk. A közösségi oldalak új ügyfelek szerzésében is segíthetnek, akár nyereményjátékok szervezésével, hűségprogramok hirdetésével. Ráadásul a cégek a munkával teli mindennapokból kedves életképeket is megoszthatnak követőikkel.

Ha jól használjuk, a közösségi oldalakon való megjelenés tökéletes eszköz arra, hogy gyakrabban érintkezzünk üzleti partnereinkkel, ügyfeleinkkel, és megerősítsük az egymás közötti bizalmat, tegyünk egy lépést a személyes hitelesség kialakulása érdekében. A már meglévő partnereink mellett számtalan új ügyfélhez is eljuthatunk a Twitteren, LinkedInen, Facebookon, a Google+-on vagy éppen a Foresquare-en át. Hogy vajon melyik a számunkra legmegfelelőbb eszköz, és hogyan érdemes ott jelen lennünk, arról itt olvashat bővebben.

Megéri

Nem csak a céges weboldalak, hanem a céges informatika más területén is le vannak maradva a magyar vállalatok. A digitális technológiák integrálódása az üzleti életben szinte minden részterületen siralmas állapotokat mutat. Legyen szó elektronikus információmegosztásról, elektronikus számlázásról vagy éppen a felhőalapú szolgáltatások alkalmazásáról, mind-mind messze az uniós átlag alatt tartanak a hazai cégek.

Pedig akik belevágtak, sikeresebbnek ítélik működésüket, és derűlátóbbak – derült ki a Microsoft Magyarország és az Ipsos Mori tavalyi felméréséből. A kutatás adatai szerint azoknak a kisvállalatoknak, amelyek már komoly lépéseket tettek a digitalizáció útján, 67 százaléka látja úgy, hogy növekedtek az eladásai, míg a főként papír alapon dolgozó cégeknél ez az arány 54 százalék. Az IT-eszközöket intenzíven használó cégek 76 százaléka emellett úgy látja, hogy növekedtek az innovációs készségei, míg a többnyire papír alapon dolgozó cégeknél csak 58 százalék ez az arány. Figyelemre méltó megállapítása emellett a kutatásnak, hogy a digitális átállást már végrehajtott hazai kisvállalkozások 43 százaléka készül új termék vagy szolgáltatás bevezetésére, miközben ez az arány a zömmel hagyományos eszközökkel dolgozó cégeknél csak 22 százalékos. (Márpedig ha európai vagy világszintű összehasonlításban nézzük, a magyar cégeknek még bőven van hová fejlődniük!)

Jó hír azonban, hogy a friss eredmények alátámasztják azt a korábbi adatot, hogy növekszik az innováció igénye a vállalkozásoknál.

Vallalkozasom_a_weben_04

 

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek