5 bizonyíték, hogy a kríziskommunikáció olyan, mint a vér

Ami véres, az érdekes - tartja a mondás a médiáról. De szakértőnk szerint nem csak ebben az értelemben hasonlíthatjuk a kommunikációt a véráramláshoz.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ismerjük a média működésének egyik régi aranyigazságát: if it bleeds it leads – ha véres, akkor érdekes. Krízisek során pedig igen gyakran folyik a vér, akár szó szerinti, akár átvitt értelemben. A súlyos sérüléssel, halálesettel járó kemény krízisek hosszú ideig vezető szerepet követelnek maguknak a híradásokban. A szaftos, reputációromboló üzleti, intézményi, vagy hírességeket, közszereplőket érintő krízisek is hetekig-hónapokig csámcsogni való témát adnak a közvéleménynek, amely szeret a sebekben vájkálni legyenek azok valóságos, vagy szimbolikus sérülések.

Most amellett fogunk érvelni, hogy a vérnek, ennek a misztikus, létfontosságú folyadéknak a fentieken túl is sok köze és hasonlósága van a kríziskommunikációhoz.

Kép:Pixabay

1. Védelmi vonalak

Az első helyezett bőr után a vér a test második védelmi vonala. Ha egy sérülés, külső behatás átjut a bőrön, a véré lesz a főszerep, hogy a káros következményeket elhárítsa, megvédje a szervezetet a bejutó kórokozóktól. A bőrt nyugodtan tekinthetjük egy szervezet, vagy márka hírnevének, ismertségének, amely az elsődleges találkozási pontja a külvilággal. Ha a hírnéven csorba esik, a második védelmi vonalként siet segítségre a kríziskommunikáció, hogy a lehetséges negatív következményeket megpróbálja minimalizálni, a károkat, amennyire lehetséges csökkenteni, a szervezetet megmenteni.

2. Keringés

A szervezetet behálózó érrendszerben áramlik az életet fenntartó vér. A vér szállítja az életet adó oxigént, (elszállítja) a keletkező széndioxidot, és az anyagcsere más fontos elemeit. Krízisek során a céges szervezetek életében is elsődleges fontosságú, hogy minden információ eljusson a megfelelő helyre, az egyes döntéshozók és döntésvégrehajtók folyamatos összeköttetésben legyenek egymással. Ha a keringés leáll, a beteget elveszít(het)jük, legyen szó élőlényről, vagy üzleti szervezetről.

Őszintén a hibákról
A cégekre is igaz az a népszerű szólás, hogy csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. A legfelelősebben működő cégnél is becsúszhatnak hibák, olykor pedig az igazán nagyok is óriásit hibáznak - gondoljunk csak a Volkswagen botrányra. A kérdés, hogy mit kezdjünk, ha napvilágra került a szennyes.
3. Információ

Az orvostudomány évről évre egyre több információt képes kinyerni a vérből. A vérkép választ adhat számtalan betegségre utaló tünetre, kockázatokra, általános kondícióra. A szervezetek életében ezt a szerepet töltheti be mind a kockázatelemzés, mind a szakszerűen elkészített kríziskommunikációs forgatókönyv. A cég folyamatos monitorozása során azonosítjuk a lehetséges reputációs és üzleti kockázatokat, tervezéssel és készüléssel készülünk fel az elhárításra.

4.Alvadás

Sérülés esetén a vér nem csak a bejutó kórokozókkal szembeni védelmet biztosítja, de a seb lezárásával, a varképződéssel a további szennyeződés lehetőségét megakadályozza, és nyugodt körülményeket biztosítson a teljes gyógyuláshoz. Ezt a feladatot látja el a kríziskommunikáció is a márkák életében. A hírnév sérülését követően a károk csökkentésére irányuló kommunikáció (például a bocsánatkérés, a hibák elismerése, kártérítés, vagy kárpótlás, nyílt és transzparens kommunikáció, stb.) akadályozza meg a reputáció további roncsolódását és ad esélyt a szervezetnek a nyugodt regenerálódásra.

5. Sebhely

Mint szinte minden esetben a karcolásnál komolyabb sérüléseknél a sebhely megmarad és árulkodik az egykor elszenvedett balesetről. A súlyos krízisek sajnos nem múlnak el nyomtalanul, hosszú évek munkája lehet, hogy a reputáción esett károk egészen elhalványuljanak. Ilyenkor a kríziskommunikáció feladata egy plasztikai sebészéhez is hasonlítható…

Bőhm Kornél, a Spindoc Kommunikációs Hálózat alapítója

Belső kommunikáció krízis előtt, alatt és után
Egy szervezet munkavállalói a vállalati reputáció legfontosabb védelmezői, márkanagykövetei lehetnek. Ők azok, akik személyes jelenlétükkel, ügyfélkapcsolati munkájukkal, közösségi média használatukkal megjelenítik a szervezetet a külvilág, a közvélemény számára. Ahhoz, hogy egy krízis esetén valóban számíthassunk a dolgozók támogatására, érdemes már a baj bekövetkezése előtt néhány aranyszabályra figyelemmel lennünk.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo