5 alapszabály a sikeres együttműködésekhez

2014. szeptember 10. szerda - 13:30 / asalgo
  •    

A partnerség jó - ezt szerencsére egyre több vállalkozó pontosan látja. A sok partner üzleti szempontból hasznos mindaddig, amíg nem esünk túlzásba: nem kell mindenáron és minden piaci szereplővel együttműködni. Koncentráljunk arra is, hogy milyen a kapcsolat a már meglévő társakkal!

Kép:Flickr

1. A kevesebb néha több

Nem kell mindenáron és mindenkivel együttműködni. Olyan cégekkel, szervezetekkel, emberekkel állapodjunk meg, ahol valóban látjuk az együttműködés értelmét, a mi tevékenységünk helyét a partner szolgáltatásában és fordítva. Ellenkező esetben azon kaphatjuk magunkat, hogy rengeteg időt és energiát fektetünk egy olyan dologba, ami soha nem térül meg és eközben elvesszük az időt olyan lehetőségektől, amelyek a vállalkozásunk javát szolgálhatnák. Tehát azt is fontos eldönteni, hogy mikor kell egyáltalán leülni tárgyalni valakivel. A tárgyalás ugyanis már önmagában olyan helyzetet feltételez, amelyben mind a két fél akar valamit a másiktól. Az egyik eladni, a másik venni. Együttműködni. Ebben tehát egyetértés van, csak a feltételekről kell megegyezni.

2. Tisztázzuk előre a részleteket!

Mindig pontosan beszéljük át, kinek milyen célja van az együttműködéssel, mit vár tőle és milyen módon tud benne részt vállalni. Így elkerülhetjük a későbbi félreértéseket, megkímélhetjük magunkat és partnerünket „ azt hittem, egyértelmű volt, hogy én nem tudom ezt vállalni.. vagy abban maradtunk, hogy ez a te feladatod, miért nem csináltad meg? ” típusú mondatoktól.

Vállalkozás és barátság együtt? Így lehet!
A korrekt üzleti kapcsolatnál sokkal bonyolultabb helyzet, ha az üzlettárs a barátunk is. Ne gondoljuk, hogy csak előnyei vannak az ilyen együttműködésnek! Ahhoz, hogy minden jól menjen, be kell tartani néhány szabályt.

3. A szó elszáll, az írás megmarad

Mindig rögzítsük írásban a megbeszélteket, akár egy „memo-emailben”, hogy később akár visszakereshető is legyen, ha félreértés vagy probléma van, esetleg egyszerűen csak tudni szeretnénk, mit is ígértünk mi a másik félnek. Tartsuk magunkat ahhoz, amit vállaltunk vagy ha ettől eltérünk, akkor időben jelezzük. Csak ebben az esetben várhatjuk el ugyanezt partnerünktől is.

4. Fő a kölcsönösség!

Ügyeljünk arra, hogy kiegyensúlyozott együttműködés legyen, a win-win szituáció ebben az esetben is fontos szempont, mert a rosszkedvű, elégedetlen vagy dühösen együttműködő partner nem jó együttműködő partner. Igaz ez ránk is. Ennek érdekében rendszeres időközönként beszéljük át, ki, mennyire elégedett az együttműködéssel, értékeljük az elmúlt időszakot és tervezzünk előre. legyünk kezdeményezőek és proaktívak, indokolt esetben változtassunk az együttműködés paraméterein is. Az ún. zéró összegű játékokban csak egymás kárára lehet többet elérni. Ezekben az esetekben amit az egyik megnyer, azt a másik elveszíti. A gyors és átgondolatlan megegyezések során általában ez történik. Ha mindkét fél tisztában van saját igényeivel és mindketten hajlandók rászánni az időt, hogy ne az első, kézenfekvő megoldást válasszák, akkor lehetnek olyan megoldások, amiben mindketten úgy érezhetik, hogy maximálisan teljesültek vágyai.

5. Ne strigulázzuk a szívességeket!

Ha és amennyiben nem okoz számunkra problémát a megbeszélteken felül is segíteni vagy részt venni valamiben, tegyük meg, akkor is ha nincs szó ennek viszonzásáról. De, ha azt érezzük, már nem fér bele, akkor minden rossz érzés nélkül mondjunk nemet. A rossz szájízzel tett szívesség rosszabb, mint a visszautasított és akár el is mérgesítheti a jó viszonyt.

A kapcsolat dinamikája
Egy üzleti partnerség éppolyan stádiumokból áll, mint egy párkapcsolat. Éppolyan gyorsan válhat ingataggá mint egy párkapcsolat, a felek ugyanazokat a hibákat követik el, pedig könnyen elkerülhetjük ezeket. Kövesse tippjeinket, hogy Ön legyen a nyerő az üzleti partnerségben!

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek