12 dolog, amit a NASA-tól tanultak a startupok

2018. január 05. péntek - 19:03 / piacesprofit.hu
  •    

A startupok módszertanával megismerkedett a világ. A "klasszikus” vállalkozók viszont szkeptikusan fogadták a friss tanokat, mert azokat szerintük egy nagy szervezetnél már nem lehet bevezetni. Csakhogy a lean, azaz a karcsú módszertant tagadók elfelejtik, hogy mindezt nem a startupok találták ki, hanem a NASA, ahol közel 19 ezren dolgoznak. Íme az új vállalatvezetés 12 trükkje.

A Lechner Tudásközpont sorba szedte, mik a legmenőbb szervezetfejlesztési trükkök és trendek, amik a startupokat jellemzi manapság.

1. Sorbaállított feladatok: sürgős helyett a fontos

Ha minden azonnal kell, akkor semmi nem készül el időben. Ezért fordulnak elő csúszások egy szervezetben. Ha megmutatjuk a megrendelőnek (ez lehet cégen belüli vagy külső megrendelő), hogy egy bizonyos fejlesztés, átalakítás előtt, milyen feladatok állnak sorba, akkor az „azonnal kell” felkiáltást valószínűleg átgondolja. Mindenekelőtt azonban nem a priorizálás fontos, hanem, hogy az egyes munkafolyamatokat valaki átlássa.

Ezen bukják el a startupok az Alibaba vezére szerint
A startupok csak viszik a pénzt, ritkán kezdenek el a korai szakaszban termelni is. Ezért akár egyetlen hiba is tönkreteheti a céget. Az Alibaba milliárdos vezére elmondja, rendszerint mi ez a hiba.

2. Beszerzések megindoklása

Egy webes fejlesztés során például kiderülhet, hogy a „tegyetek ki egy gombot” feladat sok hetes fejlesztést igényel, vagy teljesen felesleges. Hasznos ha van egy olyan felület, melyen ezeket a változtatásokat, feladatokat meg kell rendelni (ez lehet egy munkatárs kívánsága, vagy külső megkeresés is). Ezen a felületen rákérdeznek, hogy kinek hasznos ez, mi a célja stb. Már ezek a kérdések is elriasztják a felesleges feladatokat: például kiderül a kitöltés során, hogy a cégen belül ez a feladat csak és kizárólag a a kitalálójának lesz hasznos, ezért inkább meg sem rendeli.

Ha azonban ezen a szűrőn átmegy, akkor a két fős projekt discovery team kezdi vizsgálni, maximum két napig. Ők két szempontot figyelnek: az üzleti hasznosságot és azt, hogy mennyi idő leszállítani. Enélkül nem indul el a munka.

Ezt az eljárást szinte bármelyik, akár nem IT-s cég belső feladatainál tudja hasznosítani!

startup, Kép: Pixabay

startup, Kép: Pixabay

3. Fejlesztés közben is tervezni kell

A scrum-módszertan fontos lényege, hogy a tervezés az egész megvalósítás alatt folyamatos, azaz csapatban gondolkodik. A fejlesztés úgynevezett sprintekben (két hetes ciklusban) történik. Minden sprint végére értékelhető, működő, a megrendelő számára bemutatható eredménynek kell születnie.

4. Átláthatóság

A Lechner Tudásközpont egyik vezetőjének irodájában az egyik fal feketére van festve, mint egy óriási iskolatábla, rajta post-it cédulák tengere, mely a külső szemlélő számára kaotikus, ők viszont percek alatt áttekinthetik a szervezet teljes működését. „Fontos, hogy ezt ne csak egy szoftveren, digitálisan lássuk, hanem a valóságban, nagy felületen”, mondta Both András infokommunikációs igazgató.

Ezen a falon pontosan látszik, hogy kinek milyen feladata van és mikor lesz kész. Az is kiderül, ha valaki túlterhelt és előre készülni lehet a késére vagy át lehet szervezni és levenni a válláról a terhet.

Hét lecke kezdő angyaloknak
Százból csak alig öt startup lesz sikeres, hogyan választhatja ki a befektető melyikbe tegye a pénzét? Vendégszerzőnk, Balogh Péter hét leckét oszt meg velünk, amelyeket érdemes megfontolnia minden induló angyalbefektetőnek.

5. Ki miért felelős?

A delegálás mindig nehéz és sok vezető fut bele abba a hibába, hogy mindent egy kézben akar tartani. Vagy a másik véglet, ha a delegálást egyszerűen a munka kiszervezésének és a felelősség áttolásának fogja fel.

A legfontosabb egy olyan mátrix (vagy táblázat) létrehozása, melyben az egyes feladat-kategóriák úgy vannak összekötve az emberekkel, hogy mindenkinek világos legyen: van-e döntési jogköre egy adott helyzetben.

6. Számonkérhetőség

Ha most megkérdeznék tőlünk, mitől számonkérhető valaki, mit felelnénk? Nem is olyan egyszerű igaz? Pedig 5 egyszerű pontban össze lehet foglalni:

  • Tudja mi a cél és rá is kérdez
  • Tervez: a cél alapján, határidőkkel, feladatokkal
  • Monitoroz: folyamatosan figyeli, hogy áll a projekt. Ha menet közben a vezető tudni akarja, hol áll a feladat, akkor válaszolni tud.
  • Újratervez: amennyiben szükséges
  • Segítséget kér
szupermen üzletember

Kép: Fotolia

7. Napi értekezlet: állva

Mindenki ismeri az unalmas, kötelező heti, vagy akár napi értekezleteket. Ezt lehet hatékonyan is tartani. Itt egy egyszerűnek tűnő titok: senki nem ülhet le! Ez lényegesen felgyorsítja a folyamatot. Fontos még, hogy ezen egyeztetések időkereteit és a szüneteket betartsuk. Ha azt mondjuk, hogy egy meeting 20 perces, akkor utána vége, senki nem beszél tovább. Mint amikor kicsengetnek az iskolában.

8. Motivációs kártya és kérdőív

Kinek mi a fontos egy munkahelyen? Triviálisnak tűnik a kérdés, pedig sokkal lényegesebb, mint egy semmitmondó „hogy vagytok?”. Sokan úgy gondolják, hogy minden munkavállalónál a pénz a legnagyobb motiváció, pedig nem így van. Valakinek a sikerélmény vagy a tanulás, önmaga fejlesztése sokkal lényegesebb, pláne az Y generációnak és még fiatalabbaknak.

Készítsünk motivációs kártyákat és kérjük, hogy állítsák sorrendbe fontosság szerint.Nevetséges kis játék, talán sokaknak szokatlan is, de nagyon hasznos. Főleg, ha utána vezetőként a fő motiváció elérésében segíteni tudjuk a munkavállalót.

Hipszterszakálltól és a csocsóasztaltól még nem lesz sikeres a startup
Egyre felkapottabbá válik az üzleti életben a startup szó, miközben magát a fogalmat még mindig félreértések övezik. Ezért vendégszerzőnk, Balogh Péter vállalkozott arra, hogy eloszlassa a tévhiteket a témában.

9. A tudásmegosztás a legfontosabb

Ez az alkalmazottak fejlődésének záloga. A képzéseknek viszont akkor van értelme, ha az ott hallottakat nem felejtik el rögtön. “Rájöttünk, hogy a belső képzéseken mindig egy olyan munkatársunk beszélt az adott témáról, aki nagyon értett hozzá. Ezért változtattunk. A workshopjainkon csak olyan témát lehet bemutatni, amelyet frissen tanult. Erre pedig készülni kell, fel kell eleveníteni a tudást, amely így jobban megmarad,” mondta Both.

10. “Ezt elszúrtad!” helyett

Vannak vezetők, akik őstehetségek a munkavállalókkal való kommunikációban, de vannak, akiknek ezt tanulni kell. Figyeljük meg ezt a két mondatot: „Az az érzésem, hogy ennek így kellene lennie és az a feltételezésem, hogy Te nem így csináltad. De segíts, hogyan tudnánk megoldani, illetve miben tudok én Neked segíteni, hogy máskor ne így legyen?”

Elemeire bontva is nagyon tanulságos. Apróság, de jól jöhet szinte bármilyen helyzetben, amikor “dorgálni” kell.

11. Ne projektben gondolkozzunk, egy termék soha nincs kész!

Akkor lesz jó a termék, ha folyamatosan dolgozik rajta a csapat. „Sok uniós projekt is ezért bukik el a projektidőszak után. Adott egy komolyabb összeg, elkezdődik a fejlesztés, aztán utólag senki nem javít rajta, nem dolgozik vele. Elévül és használhatatlanná válik. Főleg az IT fejlesztéseknél soha nincs olyan, hogy elkészült/tökéletes és többé nem kell hozzányúlni”, figyelmeztet Both.

12. Mindent egyből bevezetni, amit tanultunk

Néhány tipp azonnal bevezethető, egyes folyamatok pedig idővel rögzülnek a cég működésében. De fontos, hogy ne csak tervezzük, hogy “majd egyszer talán, a jövőben, valamikor” bevezetjük ezeket, hanem lépjünk! Könnyen lehet, hogy a szervezet egyes módszertanokat nem fogad el, de ha ki sem próbáljuk, akkor nem is derül ki, hogy beválik-e.

Mibe fektessük első profitunkat?
Miután elérkezett a nagy nap, amikor új vállalkozásunk első profitjait tudjuk elkölteni, el kell dönteni, mire fordítsuk azt. A legtöbb új vállalatvezető úgy dönt, hogy infrastruktúrába, felszerelésbe, az üzleti folyamatok áramvonalasításába, vagy az ügyfélkapcsolatok javításába fordít pénzt. Az Entrepreneur üzleti szakportál jó tanácsokkal szolgál a témában.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek