100 milliós büntetésbe futott bele az Apple Magyarországon

2018. július 17. kedd - 14:09 / piacesprofit.hu
  •    

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 100 millió forintra büntette az Apple-t egy az iOS-ben bevezetett módosítása miatt. Az úgynevezett wifi-asszisztens ugyanis automatikusan aktívvá vált a telepítéssel, illetve frissítéssel – írja a Bitport.

 

A módosítás lényege az volt, hogy nem megfelelő erősségű wifi-jel esetén a telefon automatikusan átváltott mobilinternetre. Korábban csak akkor váltott, ha már egyáltalán nem észlelt wifi-kapcsolat. Mivel a módosítás vált alapbeállítássá, az könnyen többletköltséget okozhatott a felhasználóknak.

Az Apple ezen kívül nem megfelelően tájékoztatta a fogyasztókat. A több tíz oldalnyi terjedelmű ÁSzF (Általános Szerződési Feltételek) frissítése ugyanis már messze nem elegendő egy ilyen változtatás esetében.

egyre nagyobb veszélyben

fotó: www.apple.com

Egy másik jelentős ok, ami miatt a GVH kiszabta a büntetést, az volt, hogy az Apple a módosítást alapbeállításként adta ki. Ha tehát a felhasználó tudott is a módosításról, meg kellett keresnie a beállítást, hogy kikapcsolja a funkciót, azaz visszaállítsa az eredeti állapotot. De sokan valószínűleg nem is észlelték a változást, legfeljebb akkor, amikor az teljesen lemerítette adatforgalmi keretüket.

A GVH a döntésében ebben az esetben még egy szempontot figyelembe vett. Az átlagos fogyasztó nem feltételezi, hogy a szolgáltató automatikus prémium szolgáltatása az adatforgalom nem várt növekedésével, sőt akár plusz költségekkel, illetve bármilyen, számára kedvezőtlen következménnyel járhat.

Az Apple-re szabott bírság jól mutatja, hogy bárki szembesülhet komolyabb büntetésekkel, ha nem helyez elegendő hangsúlyt a fogyasztók megfelelő tájékoztatására.

A helyzet a jövőben tovább élesedhet. Az átláthatóság követelményének ugyanis nem csak az árakkal, költségekkel kapcsolatban kell megvalósulnia.

A Samsung ezt végleg elbukta
A Samsungot félmilliárd dolláros kártérítésre kötelezték Amerikában az Apple szabadalmi jogainak megsértése, az iPhone és az iPad dizájnjának és technikájának lemásolása miatt.

Az alkalmazásokat fejlesztő cégek évekkel ezelőtt elsősorban arra törekedtek, hogy minél többen töltsék le az alkalmazásukat, hogy minél drágábban értékesíthessék az alkalmazásban lévő reklámfelületeket.

Ma már azonban egészen más a működési logika. Az online platformok elemzik, kezelik – és értékesítik – a fogyasztói preferenciákhoz kapcsolódó, a felhasználó szokásaira vonatkozó adatokat, sőt a felhasználók általa feltöltött, megosztott tartalmakat is.

A személyre szabott reklámmal együtt ezek jelentik bevételeik fő forrását. Csakhogy a személyes adatok gyűjtésének és kezelésének is meg kell felelnie az átláthatóság követelményének. Fontos kérdésként vetődik fel a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmának sérelme is.

Az Európai Bizottság a közelmúltban átfogó intézkedéscsomagot fogadott el az online platformok átláthatóságának biztosítására.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

 

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor