Webshop trendek: bővül és változik az online piac

2013. március 14. csütörtök - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

A webshop tulajdonosok 68 százalékánál az elmúlt évben nőtt a forgalom, a vásárlások felénél átlagosan a kosarak mérete is nagyobb lett. A folyamatos fejlesztések mellett ennek a trendnek köszönhető, hogy minden második online felülettel is rendelkező üzlet bevételeinek legalább felét itt éri el.

Az előző évekhez hasonlóan a webshopok – általuk becsült – legnagyobb árbevétele a számítástechnikai eszközökből (27 százalék) és a szórakoztató elektronikai cikkekből (18 százalék) származik. Ezeket követik a könyvek és utalványok (13 százalék), valamint a mobiltelefonok és azok kiegészítői (12 százalék). Ezen termékek közül egyedül a könyvek piacán nem számítanak további fejlődésre az oldaltulajdonosok. A mobileszköz vásárlók 2013-as rohamára készülő piac fiatalságát jól mutatja, hogy a webshopok több mint fele 2010 után jött létre – derül ki az Olcsóbbat.hu és az UNAS több mint 2000 webshop partnerének bevonásával készített átfogó piaci elemzésből.

Hasonló eredményekre jutottak más felmérések is: öt éves időtávon dinamikus növekedésre számítanak az online szolgáltatások piacán a magyarországi vállalkozások – derül ki az RSM DTM Hungary Zrt. által még tavaly végzett kutatásból. A válaszadók egy éven belül ugyan

Jogi problémák
A hazai online kereskedelmi oldalak legalább hetven százaléka nem felel meg teljes egészében a fogyasztóvédelmi szabályoknak – hangzott el a Piac&Profit és a BKIK által szervezett Kkv-Akadémia keretében tartott előadáson.

csak szerény mértékű bővülést valószínűsítenek, ám már néhány éves távon is meghatározó ütemű növekedést jósolnak e területen. Az internetes kereskedelem az elhúzódó válság, a csökkenő vásárlóerő ellenére is folyamatosan növekedni képes terület, így a kisebb cégeknek elemi érdeke lenne, hogy megjelenjenek a weben is. A kkv-k körében végzett online felmérésből az is kiderül, hogy a magyarországi cégek zömében „meghallották az idők szavát”. Ez igencsak örvendetes fejlemény lenne, de sajnos nem minden kutatás támasztja alá. Ez év elején a GKIeNET adatai még azt mutatták, hogy a kkv-knak bátorításra van szükségük ahhoz, hogy elkezdjenek aktívan jelen lenni a világhálón, illetve hogy elfogadják az online tranzakciókat. Annak ellenére így van ez, hogy azok a kkv-k, akik saját bevallásuk szerint összkiadásuk legalább 30 százalékát fordítják ICT eszközökre, 16,7 százalékkal növelték bevételüket. Összehasonlításképpen, azok, akik 10 százaléknál kevesebbet fordítottak erre, mindössze 2,1 százalékos növekedést értek el. (A teljes magyarországi kiskereskedelem 2,4%-a már online módon történt.)

Folyamatos versenyhelyzetben

A felmérés markánsan rámutat a piacon tapasztalható kiélezett versenyre, ami megköveteli a folyamatos innovációt: 10-ből 9 webshop valamilyen fejlesztésen esett át 2012-ben és a következő évekre is újabb lépéseket terveznek. Érdekesség, ezek között a webdesign csak az ötödik helyen szerepel. Legfontosabbnak a marketing kommunikáció hatékonyabbá tételét és a termékek számának növelését tartják, de komoly eredményekre számítanak a termékekről szóló szöveges tartalom és képgalériák növeléséből, valamint a közösségi média kommunikációból.

„Egy webáruházat nem csak egyszer kell megcsinálni, hanem folyamatosan fejleszteni kell, amelynek során arra is ügyelni kell, hogy költséghatékonyak maradjunk” – jelentette ki Zajdó Csaba a Webshopexperts Kft. ügyvezető igazgatója. „Kevés olyan iparág van, mint az internet, így ami két évvel ezelőtt innovatívnak számított, mára már elavult. Sorra jönnek be az új médiumok, mint a Facebook, a Twitter, a platformok, mint a tabletek és az okostelefonok, új marketingigények lépnek be, és persze mindig előjönnek a régi hibák, így a folyamatos fejlesztés elengedhetetlen. Az sem mellékes, hogy ahogy az áruház egyre növekszik, egyre több a vásárlója, úgy nőnek az automatizálási igények.” – hangsúlyozta Zajdó.

Az első, szinte kézenfekvő megoldás, hogy egyedileg fejlesztünk egy szoftvert. Ez azonban a legdrágább megoldás, és az esetek 99 százalékában erre nincs szükség. „Egy egyedi fejlesztésű áruház, legalább 10 millió forinttól indul. Senki sem készít pár százezerért áruházszoftvert – mondta az ügyvezető igazgató, aki szerint az ilyen ajánlatok többsége részben átverés: egy ingyenes szoftvert kalapálnak át az ügyfél igényei alapján.

További részleteket regisztrált olvasóink Használjuk az Informatikát témadobozunkban olvashatnak!

Új, hatékonyabb eszközök

A folyamatos fejlesztés szükségességét támasztja alá Kóczán Tamás, az Unas Online Kft. vezetője is: „Az UNAS belső eladási adatai alapján egyértelműen kijelenthető, hogy az innováció, a mai trendeknek megfelelő funkciók, vásárlást ösztönző, vagy kosárértéket növelő eszközök (Facebook áruház, mobil verzió, kuponrendszer, pontgyűjtés, cross-sale, upsale értékesítés) bekerülése egy webáruházba mára már elengedhetetlen. Emiatt az is látszik, hogy a fejlődő motorral rendelkező oldalak nagyobb arányban növelték eladásaikat is, az elhanyagolt áruházak pedig háttérbe szorulnak.”

Kikoptak a bannerek

„Bővül és változik is egyben az online tér. Fontosnak tartjuk, hogy a lehető legpontosabb képet készíthessük a várakozásaink szerint idén 200 milliárd forintos volument elérő magyar e-kereskedelem piac trendjeiről.” – nyilatkozta Jenei Péter, az Olcsóbbat.hu vezetője. – „Kiemelkedő eredményként értékeljük, hogy ma már a több éve használt banneres megoldások e-commerce terén kopnak ki és a marketing kommunikációs eszközöket tudatosan használó oldaltulajdonosok körében a keresőoptimalizálás (79 százalék) és az ár-összehasonlító oldalak használata (77 százalék) van a topon” – tette hozzá. A klasszikusnak mondható banneres megjelenéseket már nem tartják hatékony eszköznek a webshopok, ezeket fontossági sorrendben megelőzik a hírlevelek, a célzott fizetett hirdetések, a közösségi média és a kuponos akciók is a felállított hatékonysági listában. Utóbbi közkedveltségének ellenére a kifejezetten kuponokat értékesítő oldalakat a webshop tulajdonosok 73 százaléka nem tarja veszélyes konkurenciának.

“Nem elég egy webshopot kialakítani üzemeltetni, azt jól is kell felépíteni, és a szükséges online marketing fogásokat alkalmazni, hogy sikeres lehessen” – mondta Hinora Bálint a Piac&Profit és a BKIK által rendezett Kkv-Akadémián.

A webshopok kialakításánál öt alapvető fontosságú kritérium van, amelyeket fontos szem előtt tartani: az arculat, a keresőbarát webszöveg, webergonómia, konverziókövetés, illetve a webanalitika. ezenkívül még számos kiegészítő marketingeszköz áll a kkv-k rendelkezésére: keresőoptimalizálás, linképítés, adwords és e-target hirdetések, tematikus hirdetések, webes hirdetések, bannerek, illetve a közösségi médiumok (Facebook, Twitter, stb). A webshop legyen elérhető több platformról is, itt kiemelt figyelmet kell fordítani a tabletekre és a különböző okostelefonokra. „Ez különösen fontos lehet az elkövetkező években, mivel ez a szegmens dinamikusan növekszik” – Hinora Bálint, a Hinora Marketing Group ügyvezető igazgatója.

További részleteket regisztrált olvasóink Marketing és Kommunikáció témadobozunkban olvashatják!

2013-ra 18 százalékos bővüléssel számol az Olcsóbbat.hu, ami nem a fogyasztás bővülésének tudható be, hanem a kereskedelem átalakulásának: egyre inkább az online tér lesz az, ahol nem csak a keresés, tájékozódás, hanem a vásárlás is lecsapódik.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek