Részigazságok a marketingről

Elfelejthetjük a hagyományos marketinget? Nem igaz! Az on-line marketing csak módszereiben más, mint a hagyományos, az off-line? Ez sem igaz. Amiben biztosak lehetünk: nem több és nem kevesebb. De míg a hagyományos kommunikációban választani kell a megoldások között aszerint, hogy nagyobb tömeget vagy egyes személyeket szeretnénk-e elérni; az on-line lehetőségek egyszerre lehetnek mindenkihez szólók és személyesek.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

– A hazai piac szereplői nem igazán ismerik az e-marketinget, vagy ahogy egyre inkább nevezik, az on-line marketinget – állítja Kiss T. Anna, az eBusiness Incubator vezérigazgatója. – Hasonlóan az e-businesshez: mindenki beszél ugyan róla, de csak kevesen értik a lényegét, ők viszont egyelőre sikertelenül próbálják megértetni magukat a többiekkel. Pedig komoly üzleti kilátásokkal kecsegtet az interaktív világ, ám hogy ezeket ki is használjuk, ahhoz megfelelő stratégiát kellene kialakítani. E nélkül ugyanis reményük sem lehet a vállalatoknak arra, hogy versenyképesen lépjenek a piacra, miközben prognosztizálható, hogy a már meglévő piaci pozícióik gyengülnek, illetve az esetek többségében elvesznek.

– A megfelelő stratégia kialakításakor nemcsak a hagyományos marketingeszközöket kell összhangba hozni az új technika lehetőségeivel, hanem ez utóbbin belül is számos megoldás között választhatunk. Magyarországon az internetnél gyorsabban terjedtek el például a mobiltelefonok – teszi hozzá Varga Zsigmond, a Consero Consulting tanácsadója –, és ott vannak még az egyéb multimédiás kommunikációs eszközök, mint a nyilvánosan elérhető, információkat biztosító, szórakoztatást szolgáló interaktív kioszkok, és ezek akár külön-külön is, de hatékonyan, főként együtt támogathatják a vállalatok marketingtevékenységét.

Virtuális inkubátorházak

– Sajnos, nem egy hazai vállalkozás gondolja úgy, hogy miután kisebb-nagyobb informatikai fejlesztéssel „letudta” az elektronizálás gondját, máris a birtokában van az elektronikus üzlet „trükkjeinek”. Pedig szó sincs erről – szögezi le Kiss T. Anna. – Ahhoz, hogy akárcsak gondolhasson az e-beszerzés vagy egy új értékesítési forma bevezetésére, újra kell terveznie az egész vállalati struktúrát, a munkafolyamatokat, a hatásköri szinteket és mindenekelőtt magát a menedzsmentet.
Hogyan? Sajátos példája a vállalatok ilyen irányú támogatásának az úgynevezett e-business inkubátorház-modell, aminek hazai változata éppen Kiss T. Anna nevéhez, illetve a bevezetési szakaszban lévő eBusiness Incubatorhoz kapcsolódik. A lényege, hogy specialisták „kézen fogva” vezetik az elektronizálás szakmai megvalósításához értelemszerűen nem profi szinten értő stratégiai vezetőket. Mert ők fognak dönteni arról, hogy az e-marketinget milyen mélységben építsék be vállalatuk stratégiájába, és milyen eszközöket, formákat válasszanak a már ismert és bevált marketinges eszközök mellé.

– Ám a megoldásokat keresve ne csak a kicsikre gondoljunk – közelít egy újabb szemszögből Huszics György, a Maccann Relationship Marketing (MRM) Kft. kapcsolati marketinggel és direkt kommunikációval foglalkozó cégének ügyvezető igazgatója –, mivel az informatikai megoldások előtérbe kerülése okozta változások inkább a cég profiljától függnek, mint a méretétől. Találkoztam olyan multinacionális vállalattal – teszi hozzá –, ahol már két éve megoldották a papírmentes belső adminisztrációt, ugyanakkor nincs fogyasztói adatbázisuk, pedig e nélkül jóformán mozdulni sem tudnak a piacon.

Azonos és mégis más

Azt ma már egyre többen elfogadják, hogy a hagyományos marketing és az on-line marketing közötti lényeges különbségek dacára nem szabad elfelejteni a hagyományos megoldásokat. Sőt vannak, akik úgy fogalmaznak, hogy nincs is külön e-marketing, csak marketing van, amelynek az eszköztára gyarapodott mindazzal, amit az új gazdaságban „e”-vel illetünk. Az emberek és igényeik ugyanis alapvetően nem változtak meg. S az off-line és on-line marketing is csak akkor hatékony, ha a saját célcsoportunkat sikerül megszólítani és elérni; például a bannerek sikertelensége részben ennek figyelmen kívül hagyására vezethető vissza.
– Legyen szó óriásplakátokról, újsághirdetésről vagy interneten elhelyezett hirdetésekről, a vizuális hatás mindegyiknél egyaránt fontos – egészíti ki az azonosságokat Vértes János, a Prim Online vezetője.
S hogy melyek a lényeges különbségek?

– Az egyik, talán legfontosabb az, hogy míg az off-line marketingnél választani kell mondjuk egy újsághirdetés és egy direct mail akció között aszerint, hogy nagyobb tömeget vagy egyes személyeket szeretnénk-e elérni, az on-line lehetőségek egyszerre lehetnek mindenkihez szólók és személyesek, szakszóval „one to one” megoldások – mondja Huszics György. – Hiszen egy mindenkihez szóló portált vagy márkaoldalt is személyre lehet szabni, illetve szelektálhatjuk a hirdetéseket azáltal, hogy az oldalra beérkező látogató személyétől függően váltunk bannert.

További lényeges különbség a hagyományos és az e-marketing között a működési mechanizmusuk és az időtényező. Az on-line nézelődő ugyanis a saját logikája szerint halad, az érdeklődéséhez, útvonalához tartozó ajánlatokat nem külső hatásként éli meg – mint például egy tévéműsort megszakító reklámblokkot –, hanem tájékoztatásként, amelyet éppen ezért sokkal inkább megfontol. Viszont felmerülő kérdéseire a válaszokat azonnal igényli. Míg a direct mail érdeklődőinek postázott válaszküldemények esetében egy hét reakcióidő elfogadható a célcsoport számára, a weben ugyanennek legfeljebb egy napig szabad tartania, ellenkező esetben már könnyen bekövetkezhet az érdekmúlás. És az on-line eszközök az érdeklődés mélységének megfelelően akár a vásárlásig is elvezethetik az ügyfelet.

– Nem véletlen, hogy ígéretes jövő előtt áll az e-mail marketing – egészíti ki Keresztúri Gergely, a red-stars.com Hungary Rt. vezérigazgatója –, hiszen már mérhető bevételeket produkál, főleg az on-line direct mail alkalmazásában.

Lehet fordítva is

– Bizonyos termékek vagy szolgáltatások esetében az on-line marketinget mindenképpen érdemes előtérbe helyezni a hagyományos kommunikációval szemben – szögezi le Demeter Zsófia, az On The Line Reklámügynökség ügyvezető igazgatója –, de ez lehet éppen fordítva is, az adott cég adott üzleti céljaitól függően. Az azonban biztos, hogy a két terület különböző szakértelmet igényel, és a hagyományos marketingben használt elemeket nem lehet egy az egyben felhasználni az on-line kommunikációban, mert ott már más hatása van. Rossz megoldás például, amikor valaki egy bannerben meg akarja ismételni a videoklipjét, mert erre az alkalmatlan.

– És bizony csínján kell bánni az olyan kombinációval is, amikor valaki weboldalt csak off-line eszközökkel hirdet. Ezerszer láttam a közelmúltban óriásplakátokon, hogy „kirako.hu” – említ egy esetet Vértes János –, meg is akartam nézni, de amikor számítógépközelbe kerültem, semmi nem juttatta az eszembe, így elmaradt. Holott, ha a kedvenc oldalaim tetején megjelent volna egy banner, bizonyosan beérett volna az elültetett kíváncsiság, tehát így az óriásplakát már okos kiegészítővé vált volna, önmagában azonban nulla volt a hatásfoka.

– A kérdés tehát nem az – veszi vissza a szót Huszics György –, hogy mi egészít ki mit, hiszen napjaink kommunikációs rendszerei mindkét eszköztárból válogatnak, hanem hogy miként lehet az így nyert elemeket egységes rendszerbe szervezni. Az utóbbi másfél-két évben a MMR-nek nem is nagyon volt olyan megbízása, amelyik csak egy klasszikus kampány vagy csak egy önálló internetsite megvalósítására vonatkozott volna. A feladat ma jellemzően az, hogy a meghatározott célcsoporthoz a számára legkönnyebben kezelhető csatornákon és formában jusson el az üzenet, a legkényelmesebb válaszlehetőség biztosításával.

– Az on-line marketing egyrészt az interaktivitásban és a közösségi funkcióban, másrészt mint értékesítési csatorna, mint piactér nyit széles üzleti mozgásteret a hirdetőknek és a fogyasztóknak egyaránt – fejti ki Keresztúri Gergely. – A marketingmix funkciói sorra jelennek meg internetes változatban, illetve különleges, csak interneten elérhető eszközökről is beszélhetünk.

Ugyanakkor a hazai on-line reklámpiac – mint az on-line marketing legnagyobb szegmense – növekedését is „csak” két számjegyű araszolásra ítélte a globális recesszió okozta lassulás. Az idevágó trendekről és perspektívákról azonban biztatóbb a kép. A bővülő megjelenési és technológiai lehetőségek a reklámban, a terjedő interaktív hirdetések felpörgetik az iparágat. Némely szektorban minőségi változásokról, tudatossá váló on-line hirdetési magatartásról és tervezett on-line piaci jelenlétről számolhatunk be. A felaprózódó tartalomszolgáltatói piacon mutatkozó enyhe bevételcsökkenés azonban több médiavállalkozást átszervezésre vagy összefogásra kényszerített. A hirdetési tarifák nőni kezdtek, de a piac konszolidációja még várat magára. A reklámformákban bekövetkező pozitív változások (rich média, flash technológia elterjedése) miatt a fogyasztók egyre inkább csak a kreatív reklámokra figyelnek fel, és az agresszív megjelenések némileg háttérbe szorultak.

A reklám helye

– A hagyományos marketing, ezen belül a reklám hatékonyságát sokan és sokféle módon próbálják mérni, de valamennyi módszer hagy némi kétséget. Az on-line hirdetések és hatékonyságuk azonban kiválóan mérhetők a különböző adserverek segítségével. Igaz, ma már ezeknél sem csak az átkattintás aránya egy kampány sikerességének a mutatója, mint a kezdetekben, hanem egy sor egyéb meghatározó is van – mondja Demeter Zsófia. – Ezekről azonban bővebben majd csak akkor érdemes beszélni, ha növekszik az on-line reklámok aránya, hiszen egyelőre a hazai reklámpiacnak mindössze egy százalékát teszik ki.

Az informatikai cégek, az autóforgalmazók, a légitársaságok és a fogyasztói tömegterméket kínáló vállalkozások szánják erre már most is a reklámköltségvetésüknek kis hányadát. Reményt adhat, hogy lassan változóban a helyzet: ha a hazai internetezők száma eléri a két-három milliót, és megjelennek az „adverticum network” típusú hirdetési hálózatok, amelyek napi 6–8 millió hirdetésmegjelenítést produkálnak, akkor majd az on-line hirdetés is terjedni fog. Persze mindenképpen figyelembe kell vennünk bizonyos tradíciókat, mint például azt, hogy autóvásárlásnál a vevő a helyszínen szereti kipróbálni a kocsit, alkudni az árból stb., vagy hogy részvényvásárlásnál sokaknak egy emberi hangra, biztatásra van szüksége, hogy a bróker azt mondja, jó papírokat vásárolt; ezeket az on-line módszer természetesen nem adhatja meg.

– Örvendetes, hogy terjedőben van a tartalomszponzoráció, illetve jelentős úgynevezett partnerprogramok indulnak – teljesítményalapon árazott reklámformák működnek együtt –, és ez utóbbi első képviselői komoly szerepet játszhatnak a fejlődés további irányában – teszi hozzá Keresztúri Gergely. A trendek – Vértes János szerint – négy-öt év múlva 25–30 milliárdos on-line reklámpiacot vetítenek előre Magyarországon, ami az eufórikus várakozásokhoz képest szerény elképzelés, de a mai – valódi árakon számolva egymilliárdos nagyságrendű – on-line piac számára tisztes perspektíva, s ez a piac már eltarthat néhány arra érdemes médiát.

Badinszky Péter

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo