Nyitrai: "A tartalomról ez idáig még egyetlen szó sem esett"

Az informatikai szakma megnyugodott, amikor dr. Nyitrai Zsoltot nevezte ki az új kormány az infokommunikációért felelős államtitkári posztra. A Fidesz operatív igazgatójaként és az infokommunikáció szakértőjeként ismert politikus ugyanis jó kapcsolatokat épített ki a szakmával, ismerik szakmai álláspontját, elképzeléseit. Személyében remény van arra, hogy az infokommunikáció, az információs társadalom, gazdaság ügye végre valóban a jelentőségének megfelelő helyre kerüljön. Dr. Nyitrai Zsolt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációs államtitkáraként gyors munkába kezdett. Az első jelek biztatóak. Egy kézbe került az infokommunikáció, s az államtitkárság, úgy tűnik, elegendő jogosítványt kapott stratégiája megvalósításához.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az IKT-szektor a legnagyobb munkahelyteremtő és új vállalkozásokat generáló szektor a világon. Hangsúlyos szerepet tölt be a hozzáadottérték-teremtésben is. Meghatározó szerepe van a világgazdaság és az egyes országok gazdasági növekedésében és versenyképességében. Nem beszélve a fenntarthatósági szempontok miatti előnyéről. Ezért is biztató volt hallani, hogy a Fidesz-kormány kiemelt területként kívánja kezelni az IKT-szektort. Milyen esélyt és biztosítékokat lát arra államtitkár úr, hogy a sok-sok más, szektorális és egyéb érdekek szövedékében valóban kiemelten lehessen érvényesíteni az infokommunikációs fejlesztések prioritását?

- Erre a legnagyobb biztosítékot a Fidesz-kormánynak abban a döntésében látom, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban, Fellegi Tamás vezetése alatt, egy kézben, egy politikai irányítás alá helyezte a vagyongazdálkodást, a fejlesztéspolitikát, a forráselosztást, beleértve az uniós forrásokat, a közlekedés- és energiapolitikát, az infrastruktúra-politikát, valamint az infokommunikációt. Ezzel biztosította a miniszter és a minisztérium gyors és hatékony döntési lehetőségét. Természetesen a felelősség jóval nagyobb, az is koncentrálódik, nem csak a döntési kompetenciák. A nagyobb mozgástér nagyobb felelősséggel jár.

■ Az informatika, az információs társadalom, az e-gazdaság, az e-közigazgatás ügyeinek egy intézményhez kerülése jelentős előnyökkel jár. Ennek bizonyára a szakma képviselői is örülnek. Hogyan strukturálják az infokommunikációs államtitkárságon belül a szakterületeket?

- Az államtitkárság portfóliójába beletartozik minden, ami kormányzati és közigazgatási informatikai infrastruktúra, beleértve azok üzemeltetését és fejlesztését is. Hozzánk tartozik az elektronikus hírközlés, a spektrum- és frekvenciagazdálkodás, a postaügyi szabályozás és az audiovizuális médiaszabályozás is. Összességében a teljes infokommunikáció egy kézben összpontosul. Vasváriné dr. Menyhárt Éva, akit távközlési szakemberként a szakma jól ismer, helyettes államtitkárként felügyeli az elektronikus hírközlést, a postaügyi szabályozást, a frekvenciagazdálkodást és az audiovizuális médiaszabályozást. Vályi-Nagy Vilmos pedig a kormányzati informatikáért felelős. Jó munkaszellemű csapat állt fel. Rendkívül szerencsés, hogy Fellegi Tamás személyében témaérzékeny minisztere van a tárcának, aki pontosan átlátja, tudja, érti az infokommunikáció lényegét és jelentőségét.

■ Nem említette az információs társadalom, információs gazdaság témakörét mint önálló felelősségi területet. Már nincs külön megcímkézve kormányzati feladatként az információs társadalom fejlődésének előmozdítása?

- Természetesen ez is alapfeladat, stratégiai alappillér, az egyik legnagyobb kihívás, aminek meg kell felelnünk.

Nyitrai: Butaság lenne mindent lesöpörni az asztalról, amit az előző kormány tett, pusztán azért, mert Baja Ferenc nevéhez fűződik

■ Mi volt a legsürgősebb megoldandó feladata hivatalba lépését követően?

- Kinevezésem után, szinte azonnal, egy állománygyűlésen leültünk az előző kormány infokommunikációs államtitkárságának dolgozóival, akiket természetesen nyugtalanított, bizonytalanságban tartott a váltás, tele voltak kérdésekkel. Első dolgunk volt megnyugtatni a szakembereket, partnerséget ajánlottunk. Természetesen azt is korrekten megmondtuk, hogy a politikai kinevezettekkel nem kívánunk együtt dolgozni. Ezen bizonyára nem lepődtek meg az érintettek, amikor politizálásra adták a fejüket, számolniuk kellett azzal, hogy politikai változás esetén az ő életükben is váltás következik be. Meghallgattuk az infokommunikáció területéhez tartozó háttérintézmény-vezetőket is. Fontosnak tartom a nyílt párbeszédet. A Kopint-Datorgnál állománygyűlést is tartottunk, minden alkalmazott jelen volt. Azt követően a helyettes államtitkárok leültek a főosztályvezetőkkel, s konkrét munkatervekben állapodtak meg. Az általános átadás-átvételt követő háttérintézményi átvilágítás után - pontosan látni szeretném, mit vettünk át az előző kormánytól - készítünk egy Fehér Könyvet. Stílszerűen egy Fehér PDF-et. Ebben összefoglalóan feltárjuk az elmúlt nyolc év infokommunikációs kormányzati felelőtlenségeit.

■ A szakma tavaly novemberben, az „E-Magyarország, e-kormányzat" konferencián egyetértett abban, hogy az e-kormányzat, e-közigazgatás területén az utolsó évben voltak értékelhető eredmények, ott nem akkora, de az információstársadalom-építés területén nagyon nagy a lemaradása országunknak. Ilyen általánosításokra is akarnak jutni a fehér PDF-ben?

- Az általánosságon túl a konkrétumokra is nagy súlyt helyezünk, mert hiszen ebből is építkezni akarunk a saját infokommunikációs stratégiánk megalkotásakor. Meglátásom szerint az előző kormány e témában elkövetett felelőtlensége három irányú lehet. Az egyik a pénzügyek, a meggondolatlan, hatékonytalan pénzköltés. A másik hibaforrás a rossz, idejétmúlt, pazarló, nem kompatibilis technológiai fejlesztések. A harmadik feltárandó terület az elszalasztott lehetőségekben megnyilvánuló fiaskók. De nem kívánunk sokat foglalkozni a múlttal. Szeretném hangsúlyozni, csak tiszta képet akarunk kapni az infokommunikáció helyzetéről.

■ A fehér PDF-fel mi a szándékuk?

Párt- és szakmai munka
Dr. Nyitrai Zsolt 33 éves, jogászi diplomát szerzett a Miskolci Egyetemen. Viszonylag korán, 17 évesen lépett be a Fidesz Magyar Polgári Pártba. 26 éves koráig a Fidelitas országos alelnökeként és kampány-főnökeként, valamint ügyvezető alelnökeként is dolgozott, közben már a Fideszben is kapott jelentős feladatokat. A 2004-es EP-választásokon már a Fidesz kampányfőnök-helyetteseként mutatkozott be, a 2006-os önkormányzati választásokon pedig kampány-igazgatóként dolgozott. 2006-tól államtitkári kinevezéséig a párt operatív igazgatója volt. 2007 és 2009 között a Fidelitas alelnöki posztját is betöltötte. 2002-ben, 2006-ban és 2010-ben is országgyűlési képviselőként dolgozott és dolgozik. Az országgyűlés bizottságaiban az informatika és távközlés témakörébe ásta bele magát, s szerzett szakmai ismertséget, tudást. Az elmúlt évek alatt az infokommunikációs témában kihagyhatatlan előadóvá, szakértővé nőtte ki magát. A Fidesz Telekommunikációs Munkacsoportjának vezetőjeként jegyezte a párt infokommunikációs stratégiai elképzeléseit.

- Elkészülte után feltesszük a világhálóra. Ezt követően párbeszédre hívjuk az infokommunikáció különböző civil szervezeteit, az iparág szereplőit, az érdekképviseleteket. Számunkra nagyon fontos a szektorban élők és az állampolgárok véleményének megismerése. A konstruktív párbeszéd hasznára válik egy új kormánynak, főleg a ciklus elején. Ezeket a véleményeket, javaslatokat fel szeretnénk használni az infokommunikációs stratégia megalkotásakor.

Mik lesznek az új stratégia alappillérei? Mennyiben építenek a 2008-ban elfogadott infokommunikációs stratégiára, milyen elemeit tartják meg?

- Sok konkrét elképzelést tudnék mondani, de nem teszem, mert sokat várok a társadalmi párbeszédtől. Remélem, elhangzanak majd olyan javaslatok is, amelyek stratégiai elemmé válhatnak. Az biztos, hogy olyan stratégiát alkotunk meg, amelyben a mérföldköveket pontosan lefektetjük, azok szilárdak maradnak, ám a megvalósításhoz vezető út, módszer, tehát a felépítmény már rugalmasan képes reagálni a világban végbemenő változásokra. Butaság lenne mindent lesöpörni az asztalról, amit az előző kormány tett, pusztán azért, mert Baja Ferenc nevéhez fűződik. A jó és használható projekteket, intézkedéseket meg kell tartani.

■ Azért az alappillérek közül néhányat felsorolhatna.

- Az egyik legfontosabb: a szolgáltató állam megvalósítása. Az informatikai fejlesztéseknek elsősorban ügyfélbarátnak és felhasználóbarátnak kell lenniük. Csak egy példát mondjak: nem jó az, ha adóbevallási időszakban az APEH-nyomtatvány nyolc kattintással érhető el. Ha a szemléleten változtatunk, a megoldás nem olyan bonyolult. Az ügyintéző helyett az ügyfelet állítjuk középpontba.

■ Annyi kormányzati felelős mondta már nekünk ezeket a mondatokat az elmúlt két évtizedben. Önök tényleg meg is fogják valósítani?

- Meg kell csinálnunk. Számos példát tudnék felsorolni arra, mennyi eszetlen, pazarló megoldás van jelenleg a kormányzati rendszerben, melyek ésszerűsítésre szorulnak. Egyet mondok közülük. A különböző helyeken működő minisztériumok és államtitkárságok között egy futárszolgálat, külsős cég, viszi a küldeményeket, holott a magyar állam tulajdonában lévő Magyar Posta a profiljában levő tevékenységre kiválóan alkalmas. Alapelvünk a stratégiaalkotáskor: hatékony, ésszerű gazdálkodás a közpénzekkel és a társadalmi párbeszéd. Továbbá, a közigazgatásban elengedhetetlenül fontosnak tartom az informatikai rendszerek egységesítését és a bürokrácia csökkentését Ezekre az alapokra akarunk építkezni. Ez szemléletbeli különbség az előző adminisztrációhoz képest.

■ Egy picit visszatérve a múlthoz, az elmúlt nyolc évben sűrűn változtatták az infokommunikációval foglalkozó kormányzati struktúrákat. Ezzel sikerült, a legutolsó év kivételével, kiemelt szerepkör helyett elhanyagolt területté tenni azt. De hagyjuk a múltat. Melyek a legsürgősebb beavatkozásra szoruló területek?

- Az elmúlt időszak legnagyobb bűne az volt, hogy nem használták ki azokat a lehetőségeket, amiket lehetett volna. Stratégiai döntéseket kell hoznunk rögtön a ciklus elején a frekvenciákról. A frekvenciákra mi úgy tekintünk, mint nemzeti értékekre, parlagon heverni nem szabad hagyni, értelmes módon hasznosítani kell. Hamarosan döntenünk kell a szélessávú internet kiszélesítéséről, társadalmasításáról is.

■ Mi lesz a Nemzeti Digitális Közmű helyett? Úgy tudom, leállították az NDK-t. Újfent van esélye a mobil szélessávnak? Az új kormányzat elképzelése szerint is az internet közszolgáltatássá kell, hogy váljon Magyarországon? Vagy maradhat piaci alapon?

- Nem állítottuk le, igazából el sem indult a projekt. Ellenzékiként is azt mondtuk, mint most, kormányzati szerepkörben: a szélessávú internet minél nagyobb körben történő elterjesztése kulcskérdés. Szakértőinkkel felülvizsgáljuk a program ésszerűségét, költségeit, paramétereit. Biztosan tudom, hogy a digitális szakadékot Magyarországon sürgősen csökkenteni kell, mert körülbelül négymillió emberhez nem jutnak el napi szinten a világháló nyújtotta lehetőségek. Ebben egy ilyen típusú szélessávfejlesztés mindenképpen segít. Nem mindegy azonban, milyen technológia segítségével oldjuk meg, s milyen tartalmat juttatunk el általa az állampolgárokhoz. A tartalomról ez idáig még egyetlen szó sem esett. Csak a technológiáról, az infrastruktúráról. Izgalmas kérdés, hogy ha megteremtődik a lehetőség, mindenkihez eljut az internet, mit kapnak általa az emberek. A kormányzatnak nagy felelőssége van abban, hogy a nemzeti hálózat segítségével a társadalom felemelkedését szolgáló tartalmakat is eljuttasson az állampolgárokhoz. Például távoktatási programok, távmunkaprogramok. El tudom képzelni, hogy a mindenkori állam a polgárokkal folytatandó párbeszédben véleménykérésre, tájékoztatásra és még sok másra használja például a web2 ingyenes tartalmakat. Sok pénzt, papírt, munkát lehet spórolni általa.

■ Hozzá kell-e nyúlni az ügyfélkapuhoz?

- Az ügyfélkapu látogatottságát jelentősen növelni kell, jó, problémamentes működtetés mellett. Sok új szolgáltatással kibővített, felhasználóbarát ügyfélkapura van szükség. S nem utolsósorban, használni kell az ügyfélkaput az emberekkel történő kommunikációra, véleménynyilvánításra, közvélemény-kutatásra, új kormányzati szándékok tesztelésére. A felület kiválóan alkalmas a kormány és az állampolgárok közötti interaktív párbeszédre. Az volna az igazi e-demokrácia, amikor a különböző fórumok, közéleti fórumok gyakorlatilag maguktól alakulnának ki. Az államnak fel kell ismernie az ügyfélkapuban rejlő lehetőségeket, erősítenie, és élni kell tudnia vele.

■ Az EU információs társadalomépítéssel, e-közigazgatási stratégiájával való összhang terén vannak-e teendők? Milyen elmaradásaink vannak az EU-követelményekhez képest?

- Sajnos, az elmúlt években az EU-s fórumokon való jelenlétünk nem volt mérhető, ami nagyon nagy baj. A magyar állam kormányszinten nem képviseltette magát az EU-s egyeztetéseken. Civil szervezetek saját költségen delegálták magukat a kormány helyett információs társadalmi, gazdasági témákban. Szándékunk szerint nagyon sokat szeretnénk tanulni az Európai Unióban kialakult, nálunk sokkal fejlettebb gyakorlatból.

Az európai uniós pályázati forrásokban lát-e lehetőséget átcsoportosításra a gazdasági szereplők, köztük a kkv-k informatikai fejlettségének növelése érdekében? S ugyanez a kérdésem az e-közigazgatás és e-önkormányzati fejlesztések esetében is.

- A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban Molnár Ágnes vezetésével külön fejlesztési államtitkárság állt fel. Velük együtt át fogjuk tekinteni az EU-s forrásokat a terület erősítésének szándékával. A véleménynyilvánítás és javaslattétel lehetősége az infokommunikációs államtitkárság számára adott, s élni fogunk vele. Az önkormányzatok szolgáltatásainak korszerűsítésére szolgáló ASP-konstrukciót is sürgősen át kell világítanunk. Nem szeretnénk ugyanis, hogy még egy olyan projekt valósuljon meg Magyarországon, amelyre súlyos tízmilliárdok mennek el, s végeredményként egymással kommunikálni nem képes, szigetszerűen működő központok állnak fel. Az ASP modellt is hatékony, konstruktív, működőképes és egységes rendszerré kell alakítani.

Szakítani akarnak a regionális alapokra épülő elképzeléssel?

- Én azt mondom csupán, hogy az ASP-modellnek egységesnek kell lennie. Egy fejlesztési rendszerre épüljön rá az akár központi, akár regionális alapokon épülő hálózat.

Tervezik az egycsatornás ügyintézés megvalósítását?

- Ennek lehetőségét már vizsgáljuk, a miniszterelnök úr ugyanis komoly kormányzati szándékként fogalmazta meg az ügyfélbarát ügyintézés megvalósítását.

A digitális írástudás növelése érdekében kialakulhat-e a tárcák között egyfajta koordináció? Hogyan fog megjelenni az információs társadalommá alakulás tennivalóinak prioritása és a koordináció az oktatásban, a vidékfejlesztésben, a közigazgatás-irányításban, a terület- és a gazdaságfejlesztésben?

- A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium feladat- és hatásköréből eredő előnyökről már beszéltem. Az agrár-, az oktatási, az egészségügyi és egyéb informatika a szakirányítást végző tárcák kompetenciája, ám az informatikai rendszerek között a szakfelügyeletet az infokommunikációs államtitkárság végzi. Az infokommunikációs fejlődéshez nélkülözhetetlen egységes irányítás, a koordináció tehát kormányszinten biztosított.

Ön évek óta benne él az informatikai szakmában, mindenkit ismer, minden területre rálátása van. Ez, gondolom, kinevezése után segített a terület gyors átlátásában. Ám a tempó nagyon gyors, egyszerre kell szervezetet építeni, stábot szervezni, új feladatokat, stratégiákat megfogalmazni, s cselekedni. Nem érzi néha, hogy elborítják a tennivalók?

- Kifejezetten élvezem a tempót s a kihívásokat. Kezdem megszokni az új szerepkört. Lemondtam természetesen a Fidesz operatív igazgatói tisztségéről, s a Fidesz Telekommunikációs Munkacsoportjának vezetését is átadtam Koszorús László képviselőtársamnak. Úgy gondolom, az államtitkárság vezetése teljes embert kíván. Szerintem nagy lehetőség van az infokommunikációban, s minden jel arra mutat, sikerre vagyunk ítélve. A társadalom ugyanis egyre nyitottabb az új technológiák befogadására és használatára. A világ is ebbe az irányba megy. Csak rá kell ülnünk a hullámokra, s rásegíteni az irányban maradásra és a tempó gyorsulására. Ha sikerül, s miért ne sikerülne, akkor a következő négy évben robbanásszerű lesz a fejlődés.

Így legyen.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo