Nemsokára csak net kell a pénzügyekhez

A trendek szerint előbb-utóbb az interneten keresztül is éppúgy teljes körűen bankolhatnak a cégek, mint a bankfiókokban. Az egyszerű, kis összegű ügyletek online intézése már ma is általános, de az egyes bankok innovációs stratégiájában a kifinomult webes szolgáltatásportfólió kialakítása is hangsúlyos.

Ma a magyar cégek csupán 20 százalékának nincs internetes hozzáférése a számlájához - ez az arány 2003-ban alig 11 százalék volt -, és ez az elvi lehetőség a gyakorlatban is kihasznált: tapasztalatok szerint a legtöbb bank internetbankja több látogatót vonz, mint a saját honlapja. A lendületes fejlődést több tényező magyarázza. Egyre több cég ismeri fel, hogy az idő- és térbeli korlát nélkül végezhető kényelmes ügyintézés üzletileg is előnyös, különösen, hogy az árazással a bankok is erre a csatornára terelik ügyfeleiket. A biztonsági aggályokra adott mindinkább kielégítő válaszok is segítik a netbankok terjedését. (Az EU átlátható integrált fizetési környezet kialakításával támogatná a készpénzkímélő fizetési megoldásokat.)


Nemsokára csak ez kell a vállalati pénzügyekhez
Kép:sxc

Mindenki fejleszt

A bankok mára szinte kivétel nélkül kiépítették internetbanki rendszerüket. Míg a kezdetekkor csak néhányan - 1997-ben az Inter-Európa Bank kezdte a sort, 1999-ben az OTP és a Raiffeisen folytatta, majd 2000-ben a Citibank, majd 2001-ben a CIB, a K&H és a HBW - szerepeltek a palettán, most már függetlenül a fiókhálózat méretétől a bankok üzleti stratégiájában fontos az elektronikus csatorna.

A mobilbank is bővül
A mobiltelefonról elérhető banki szolgáltatások is egyre inkább teret nyernek. Azoknak a pénzintézeteknek a száma is folyamatosan nő, amelyek lehetővé teszik a vállalati ügyfelek számára, hogy céges számlákhoz kapcsolódó értesítéseket fogadjanak, egyenleget kérdezzenek le, megnézzék a számlatörténetet, vagy tranzakciókat hagyjanak jóvá a mobiltelefonjaikon, sőt van, ahol utalásra is van lehetőség okostelefon alkalmazásával. Az Ipsos által az OTP Bank megbízásából készített kutatás is megerősítette, hogy a hazai okostelefon- és táblagép-felhasználók kifejezetten nyitottak a készülékükre szabott biztonságos online banki szolgáltatásokra, és a legfontosabb funkciónak többek között az átutalási tranzakciót tartják. A mobilbank mégsem fog az internetbankkal azonos szolgáltatásokat kínálni soha, vélik többen. Van ugyanis, amit nem életszerű átültetni a telefonokra, többek között a képernyő mérete miatt, és azért sem, mert nem valószínű, hogy valaki elmélyült pénzügyi tranzakciókat végezzen lépten-nyomon.

Szakemberek szerint 2011-ben nem az internetes csomag léte a piacszerzési tényező, hanem a kifinomult webes szolgáltatásportfólió. A cégek döntését olyan tényezők befolyásolják, hogy melyik bank adja ingyen, vagy hány felhasználó számára telepíti díjmentesen a szoftvert, illetve milyen háttértámogatást kínál a rendszerhez. Az ügyfelek a szinte önműködő, automatizált megoldásokat keresik még a bonyolultabb ügyletek esetén is.

A netbankolás területén gyakori probléma, hogy a pénzintézetek azért nem tudják eladni termékeiket az ügyfeleiknek, mert azok nem értik az újdonságokat, vagy bonyolult a használata, esetleg technikai fejlesztést igényelne az ügyfél eszközparkjában. Ezért fontos, hogy a banki rendszerek mögött dedikált háttércsapat segítse az ügyfeleket. Van bank, ahol például a vállalati elektronikus csomag része a telefonos háttértámogatás, probléma esetén a díjmentes kiszállás, illetve az új funkciók, termékek bevezetésekor kínált oktatás is. Ennek kapcsán pedig olyan praktikus tudás átadására is mód nyílhat, amely hozzájárul a hazai pénzügyi kultúra fejlődéséhez.

Bővül a paletta

Ahogy fejlődik a technológia, az internetes szolgáltatásportfólió is bővül. A neten nem csupán utalni lehet. Egyre több vállalat vesz igénybe a világhálón keresztül értékpapír-szolgáltatásokat, indít betéti tranzakciókat, sőt, akár kéréseket is küldhet a bankhoz ezen a csatornán. Egyes pénzintézetek a legújabb innovációknak köszönhetően a korábban csak a nagyvállalatok számára elérhető online devizakereskedési lehetőséget megnyitották a kisebb vállalkozások előtt is.

A jövő: videobanking
Egy 2010-ben készült amerikai felmérés szerint a mostani 30 év alattiak igényei fogják meghatározni a banki szolgáltatások jövőbeli alakulását. Ez a korosztály már a video- és a virtuális, közösség alapú pénzügyi tanácsadást részesíti előnyben a személyes bankolással szemben. Ha egy bank időben alakítja ki az új üzleti modellt, és vezeti be a videoszolgáltatásokat, akár 10 százalékos bevételnövekedést is elérhet – jósolja a Cisco Internet Business Solutions Group (IBSG) kutatása. Az 1980 és 1992 között születettek négyszer gyakrabban tesznek pénzügyi természetű észrevételeket blogokban vagy online fórumokon, mint az idősebb korosztály.
Az amerikai internetgeneráció 40 százaléka használ valamilyen, elsősorban a bankok által kínált web alapú alkalmazást arra, hogy felügyelje a kiadásait, csökkentse az adósságait, illetve maximalizálja hosszú távú megtakarításait. Az internetgeneráció tagjainak több mint egyharmada leginkább a bankok tanácsadási szolgáltatásait szeretné igénybe venni elsősorban videokommunikációs eszközökön keresztül vagy mobiltelefonon. Sőt, 26 százalékuk hajlandó lenne bankot váltani, ha ott jobb minőségű virtuális szolgáltatásokra számíthat. Az internetes és mobil platformon nyújtható, személyre szabott tanácsadási rendszer mellett a video-ügyfélszolgálat kialakítása a jövő nagy lehetősége – állítja a Cisco. Kezdetekben az ügyfelek a bankfiókokból videón kommunikálnak majd a központban dolgozó pénzügyi szakértőkkel, később pedig a technológia az ügyfelek saját számítógépéről vagy mobileszközről is elérhetővé tehető.

Az internetbanki csomagokat hasonló trend jellemzi, mint a bankok általában is érvényes ügyfélkezelését: a korábban három csoportba - lakossági, vállalati és nagyvállalati szegmensbe - sorolt ügyfeleket ma két klubba osztják. A kisebb kkv-k inkább a retail, a nagyobb középvállalatok pedig a nagyvállalatokhoz tartoznak banki szempontból. Az internetbanki szolgáltatások logikája is hasonló.

Az optimális bankrendszert a vállalat szervezeti struktúrája határozza meg. Ha egy cégnél megoszlik a felelősség az egyes munkafolyamatok szerint, számára a nagyobb vállalkozásoknak kínált webes megoldások a megfelelőek, míg az egyszemélyes ügyintézés a lakossági banki megoldásokhoz áll közelebb.

Mostanában a nagyvállalatok sem telepített üzleti szoftvereken keresztül bankolnak, hanem a webes felületen elérhető értéknövelt szolgáltatásokat használják. A retail banki megoldások pedig abba az irányba bővülnek, hogy a kkv-k is választ kapjanak az igényeikre.

A rendszerek azon túl, hogy kezelik a számlákat, és lehetővé teszik a bérek utalását, értelmezik a többes aláírást, lehetővé teszik a különböző tranzakciókhoz limitek társítását. Egyes megoldások arra is képesek, hogy a pénzügyes munkatárs által az online felületen előkészített utalást a tulajdonos az aláírásával távolról engedélyezze.

Így is lehet spórolni
Olcsó és kényelmes az elektronikus csatornán érkező bankszámlakivonat. A tartalmában a papír alapúval megegyező hitelesített elektronikus dokumentum már a forgalmazást követő napon elérhető lehet az interneten, így szükségtelen a bankban fiókbérletet fenntartani, vagy a postai kézbesítésre várni. Egyes pénzintézetek lehetővé teszik, hogy a fokozott biztonságú elektronikus aláírással és minősített szolgáltató által kibocsátott időbélyegzővel hitelesített elektronikus bankszámlakivonat az online adatszolgáltatási időszakon belül akár többször is letölthető legyen. A képileg általában pdf formátumban megjelenő dokumentum rendelkezhet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vonatkozó előírásainak megfelelő xml csatolmánnyal. A szolgáltatási csomag része több bankban is, hogy a bankszámlakivonat továbbításának módja több bankszámla esetén számlánként eltérő is lehet.

Személyre szabva

Az okmányos ügyletek online kezelése vagy a cashmanagement sem csak a legnagyobb vállalatok privilégiuma. Elektronikus számlázásra és a számla elektronikus továbbítására, valamint a pénzügyi tudatosságot növelő kontrolling jellegű kimutatások elkészítésére is mód van.

- A bankok különböző addicionális értéknövelt szolgáltatásokkal tudják magukhoz kötni az ügyfeleiket. A cél az, hogy egyazon felületen minél szélesebb kör igényét szolgálják ki. Az internetbankban a kényelem, a biztonság és az azonnali tranzaktálás egyaránt fontos fejlesztési szempontok, valamint az, hogy a rendszer kezelje az eltérő jogosultságokat - magyarázza Kolozsvári Eszter, az IND Group ügyfélkapcsolati igazgatója.

A standard ügyletek mellett az sem kizárt, hogy a bank testreszabott szolgáltatást kínál az interneten, ahol - akár egy bankfiókban - az ügyfél előbb-utóbb szinte bármit el fog tudni intézni. Mivel a CRM rendszerek tudása az elektronikus csatornákon is megjeleníthető, a bankok az internetbankban is képesek lesznek személyre szabott pénzügyi ajánlatokkal megkeresni az ügyfeleiket.

A későbbi termékfejlesztések és ajánlatkészítések szempontjából pedig az elektronikus csatornákon keresztül gyűjtött ügyféladatok legalább olyan hasznosak, mint a személyes ügyintézés során felgyűlt információ. Nem véletlen, hogy egyre több funkció kerül a szoftverekbe.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo