Nem megy még az adatvédelem a webshopoknak

Adatvédelmi Kommandót tartott a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ). A razzia célpontjai azok a webes felületek, melyekkel az online környezetben böngészők, vásárlók gyakran találkoznak. Az Adatvédelmi Kommandó keretében vizsgált területek együttes átlageredménye alapján a 22 vizsgált webshop alulról közelít a legalapvetőbb adatvédelmi elvárásokhoz.

Az Adatvédelmi Kommandóban azt vizsgálták, hogy adott cég honlapján található funkciók, mint a regisztráció, a hírlevél-feliratkozás, a cookie-kezelés, az adatvédelmi tájékoztató- mennyire felelnek meg a jogszabályoknak.

A webshopok egyébként saját sikerüknek is sokszor gátat szabnak nehézkes használhatóságukkal. Sokszor egy-egy baki miatt a vásárlók ezrei hagyják el az oldalakat.

Az Adatvédelmi Kommandó valamennyi vizsgálati területének összesített átlageredménye alapján a 22 vizsgált webshop alulról közelít a legalapvetőbb adatvédelmi elvárásokhoz. A legrosszabb átlagot a hírlevél feliratkozás vizsgálata hozta. A vizsgált webshopok egyedi értékei alapján találkozunk szélsőséges hozzáállással: vagy érdemben és kiválóan foglalkoznak a kérdéssel, vagy egyáltalán nem tartják fontosnak.

A vizsgálat során felmerült típushibák

  1. A regisztráció kitöltésével automatikusan hírlevélre is feliratkozik a vásárló, ez azonban nem, vagy csak más felületen (pl. Általános Felhasználási Feltételek) derül ki, mert a regisztrációs lapon erre vonatkozóan figyelmeztetés nincs, így kifejezett, egyértelmű hozzájárulásra sincs lehetőség.
  2. Nincs utalás az Adatfeldolgozóra, ami csak abban az esetben megfelelő, ha nincs Adatfeldolgozó.
  3. Nem határozza meg az adatkezelés időtartamát.
  4. Nincs a regisztráció mellett tájékoztató szöveg, csak linkre kattintva (más felületen) érhető el részletes adatvédelmi szöveg.
  5. A hozzájárulás jelölésére szolgáló doboz előre kitöltött, „igen” állapotot mutat. Azaz, automatikusan vélelmezi a hozzájárulást, nem megadni, hanem megvonni lehetséges (opt-out).
Az Adatvédelmi Kommandó az elkövetkező hónapokban több szektort is átvizsgál, így ösztönözve a cégeket az önszabályozás fontosságára és a jogi környezet betartására.

Az adatvédelmi Kommandó adatfelvétele a karácsonyi időszakban zajlott, 2013. december 15. és 2014. január 15. között, 22 e-commerce cég kiválasztásával, a mintában vegyesen szerepeltek kisebb és a nagyobb webshopok. Az Adatvédelmi Kommandó a Tisztelt Vásárló program keretén belül valósult meg, melynek célja összefogás a vásárlókkal és a márkákkal a fogyasztóbarát kereskedelmi gyakorlatért. A felmérés szakmai partnerei a Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda és a Crane.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo