Mit nekünk Amazon! Magabiztos magyar webshopok

A webshopok háromnegyede a választék bővítésével fejlesztené vállalkozását, és csak egyharmada lát kockázatot egy nagyobb külföldi versenytárs megjelenésében - a tulajdonosok fele az Amazon megjelenésétől sem ijedne meg. Egy webáruház tipikus látogatója 5-25 ezer forintot költ vásárlásra alkalmanként, és nem bízik az online előrefizetésben, ugyanakkor az online piac fogyasztói bázisában még bőségesen van növekedési potenciál.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai internetes boltokban szórakoztatóelektronikai és számítástechnikai cikkekből a legnagyobb a választék. Harmadik helyen az egészség- és szépségápolási termékek állnak, ezeket a háztartási gépek és eszközök követik. A legszegényesebb kínálat a barkács- és szerszám eszközök kategóriájában mutatkozik, és ugyancsak kevesen árulnak zenei és filmes CD-ket, DVD-ket. E két termékkategóriát a boltoknak csak 1 százalékában találjuk meg - derül ki az Olcsóbbat.hu felméréséből.

A fogyasztó becserkészése

A boltok jelentős része szerepel legalább egy ár-összehasonlító oldalon. 22 százalékuk használ külön eszközt arra, hogy a vásárlók figyelmét magára irányítsa. A webshopok 81 százaléka figyeli, honnan érkeznek a látogatói. A vásárlók 32 százaléka a Google keresőjéből kattint át, a látogatások többségét azonban nem fizetett hirdetések, hanem egyszerű találatok generálják. A látogatók szintén 32 százaléka a legnépszerűbb ár-összehasonlító oldalakról érkezik, ez az arány megoszlik a három legnagyobb oldal között. Jól működik a fizetett (PPC) Google hirdetés is, mely a fogyasztók további 10 százalékát tereli a boltokba.

A hírlevelek és a közösségi média forgalomirányító hatása szinte megegyező, mindkét helyről 4-4 százalék érkezik az online shopokba. A mobilok, okostelefonok és a kuponos oldalak népszerűségét figyelembe véve meglepő, milyen kevés látogatást eredményeznek ezek a platformok: a vásárlók csupán 1-1 százalékát hozzák be a boltokba.


Nem a mobil hozza be a vásárlót

Átadás, átvétel

A boltok közel háromnegyedének naponta kevesebb mint 1 000 látogatója van - 21 százalékuknak jelentősen több, de még mindig kevesebb mint 10 000. Legtöbbjük (56%) 5 000 és 25 000 forint közötti összeget szokott elkölteni egy-egy vásárlás alkalmával. 25 000 és 50 000 forint között 18 százalékuk, 50 000 forint felett 14 százalékuk vásárol az online boltokban.

A webáruházak több mint háromnegyedében van lehetőség a futárnál vagy személyesen a boltban bonyolított készpénzes fizetésre. A webshopok 85 százalékában banki átutalással is lehet rendezni a számlát, a vásárlók többsége azonban bizalmatlan, csupán 14 százalékuk él ezzel a módszerrel. Ennél is kevesebb (3%) a bankkártyás fizetések száma, igaz ezért a boltok is felelősek: alig több mint egynegyedük kínál ilyen lehetőséget.

Melyik Magyarország legjobb webboltja?
Ismét elindult Magyarország legnagyobb webáruház versenye. Az Ország Boltja címért már több mint 150 magyar webshop küzd. A verseny nyitott, a részvétel minden magyar internetes bolt számára ingyenes. A verseny célja, hogy az internetes közösség szavazatai és a valós fogyasztók vásárlás utáni értékelései segítségével megtalálja a legnépszerűbb, valamint a legjobb minőségű webshopokat. A hazai internetes kereskedelem versenyén a webáruházak minőségi és népszerűségi kategóriákban indulhatnak. Idén a verseny kezdetekor több mint 150 bolt indult el az Ország Boltja címért. A verseny nyitott, a részvétel minden magyar internetes bolt számára ingyenes. Az Ország Boltja versenyben résztvevő webshopokra 2012. július 16-tól október 8-ig lehet szavazni. A Minőségi kategóriában induló boltokra azok szavazhatnak, akik az adott időszakban valóban vásárolnak az adott webáruházban, majd kitöltenek egy kérdőívet, melyben értékelik a boltot, a rendelés menetét, a kiszállítást, stb. Az ő értékeléseik összesítése alapján kerülnek ki a kategória győztesei. Népszerűségi kategóriában bárki szavazhat a www.orszagboltja.hu oldalon a kedvenc webáruházára. Az internetes áruházak szintén a ugyanitt tudnak regisztrálnia versenyre.

Ami a termékek átvételét illeti: a legnépszerűbb továbbra is a futárszolgálat, de a vásárlók közel egynegyede még mindig a postai csomagszállítást, ötöde pedig személyes átvételt választja. A pickpack átvételi pontok még viszonylag újnak számítanak a piacon: a boltok alig egynegyede kínál ilyen opciót, és a vásárlóknak egyelőre még csak 6 százaléka él vele.

Nem félnek a versenytől

A Olcsóbbat.hu kutatása kiderítette azt is, miként vélekednek a hazai webshopok a versenyről, tartanak-e egy külföldi versenytárs - például az Amazon - megjelenésétől. A válaszadók harmada úgy gondolja, hogy üzlete egy nagyobb versenytárs piacra lépésével veszélybe kerülne. 37 százalékuk szerint nem változna semmi, 9 százalékuk pedig úgy véli, az új konkurencia akár vállalkozása növekedését is elősegíthetné. A válaszadók nagyrészt egyetértenek, hogy a tisztességes piaci verseny érdekében szükség lenne egy független minőségbiztosítási rendszer kialakítására, ami mind a becsületes kereskedőket, mind pedig a vásárlókat védi. A nagy webshopok 67 százaléka vélekedik így, a közepes webshopoknál 69 százalék, a kis boltoknál 73 százalék volt az arány. A piaci szereplők készséges kezdeményezői az önszabályozásnak, ezt bizonyítja az Olcsobbat.hu legutóbbi felmérése is, melyen titkos próbavásárlásokkal 117 hazai webáruház megbízhatóságát vizsgálták. A webshopok nagy többsége átment a teszten: 89 százalékuk kapta meg a „100 százalékosan megbízható bolt" minősítést.

Növekedni kell

Mire jó a QR kód?
A QR kód egy adatok tárolására alkalmas pontokból álló kép. Olyasmi, mint egy fajta vonalkód, de a mögötte rejlő információ szinte bármi lehet. Egy okostelefon és a kód segítségével leendő ügyfelünk azonnal a honlapunkon találhatja magát. Vagy bárhol ,ahová csak irányítni szeretnénk őt.

„Összességében elmondható, hogy a webshopok jelentős része még mindig nem használja ki teljes mértékben az internet kínálta lehetőségeket. Egyrészt ők maguk sem ismerik még teljes mélységében a területet, másrészt a fogyasztói bizalom is csak az elmúlt években kezdett megerősödni az internetes vásárlás iránt" - mondta Jenei Péter az Olcsóbbat.hu portálvezetője.

„Ahhoz, hogy egy webshop sikeres lehessen, folyamatosan bővíteni kell vásárlói bázisát, és lépést kell tartani az új lehetőségekkel, amelyek egyre biztonságosabb és egyszerűbb vásárlást eredményeznek. A webshopok háromnegyede úgy próbál növekedni, hogy bővíti a termékek választékát, és csak 45%-uk vezet be új szolgáltatásokat. A hirdetést csak a boltok 64%-a jelölte meg a növekedés eszközeként, márpedig nehéz növelni a fogyasztói bázist, ha az újdonságokról nem értesülnek a vásárlók. Fejlesztés, megbízhatóság, népszerűsítés ez a három kulcsszó."

Van még hova növekednie a fogyasztói bázisnak

Felpöröghetnek a webshopok – Jön a fapados csomagküldés
300 millió eurós, egész Európát felölelő befektetési programja részeként a lengyel Integer.pl csoport 300 önműködő csomagküldő terminált helyez üzembe Magyarországon, amellyel a nap 24 órájában az év 365 napján elérhetővé válik az automatizált csomagküldő szolgáltatás. Az Integer.pl csoport a magyar csomagszállítások volumenének növekedésére számít, és partnereket keres tervezett fejlesztésének megvalósításához. A magyar postai piac éves volumene megközelíti a 8,5 milliárd forintot, amelynek 80 százaléka a vállalkozások közötti forgalomból származik.

A magyar fogyasztók 8 százaléka tervezi, hogy online vásárol élelmiszert és italt a következő fél év során, ez egyharmados növekedés két év alatt - derül ki a Nielsen piackutató vállalat felméréséből. Magyarországon a tavalyelőtti 66-tal szemben az idén a fogyasztók 54 százaléka tervezi, hogy online vásárol valamilyen árucikket vagy szolgáltatást a következő hat hónap során. A globális átlag 85, az európai pedig 78 százalék. Élelmiszer online vásárlását 8 százalék tervezi Magyarországon, ami egyharmados növekedés. Világszerte a fogyasztók 26 százaléka szerezne be online élelmiszert és italt, ami 44 százalékos emelkedés két év alatt. Az európai átlag 14 százalék. A felmérés szerint míg világszerte a válaszadók átlag 61 százaléka tájékozódott élelmiszer vásárlása előtt az interneten, addig Magyarországon 46 százalék.

Magyarországon egyébként az interneten vásárlók között legnépszerűbb a könyv és az újság, ugyanakkor az online beszerzést tervezők aránya e cikkeknél 40 százalékról 20-ra csökkent kétéves összehasonlításban. Tavalyelőtt utazással kapcsolatos szolgáltatásokat a megkérdezettek 15 százaléka szándékozott igénybe venni, az idén pedig 14 százalék. Szintén csökkenő trendet tapasztaltak a piackutatók a magyar fogyasztók körében az öltözködéshez szükséges cikkek tervezett online vásárlásánál, a mobiltelefon vagy a tartozékok beszerzésénél, szórakoztató rendezvényekre szóló jegyek vételénél és számítógép vásárlásánál is.

 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo